Rychlé nabíjení baterii EV neublíží

Autor:

Dlouho se spekulovalo, že pravidelné používání veřejných rychlodobíjecích stojanů s stejnosměrným proudem může výrazně ovlivnit životnost vysokonapěťových baterií v současných elektromobilech. Nově jsou však dostupné argumenty, které tento postoj vyvracejí, zejména pokud jde o vozy značky Tesla.

Tyto argumenty vycházejí z výsledků studie americké společnosti Recuring Auto, která analyzovala data o nabíjení více než 12 500 vozidel Tesla, konkrétně Modelu 3 a Tesla Y.

Vozidla byla rozdělena do dvou skupin. První skupina zahrnovala vozy, které byly nabíjeny téměř výhradně u rychlodobíjecích stojanů se stejnosměrným proudem. Druhá skupina zahrnovala vozy, u kterých bylo obvykle používáno pomalé nabíjení střídavým proudem, a rychlodobíjecí stanice byly využívány jen zřídka, méně než v jednom případě z deseti.

Studie zkoumala pokles kapacity baterie u modelu Tesla Y od okamžiku, kdy byla baterie zcela nová, až po tisíc dní provozu. U modelu Tesla Model 3 byly sledovány údaje až do 2000 dní provozu.

V obou případech byl rozdíl mezi vozy, které byly dobíjeny rychle a těmi, které byly dobíjeny pomaleji, pouze minimální. U tisíc dní starých Tesla Y se ztráta kapacity pohybovala kolem 91 procent.

U dvojnásobně starých Tesla Model 3 byla zůstatková kapacita opět téměř stejná pro obě skupiny vozidel, kolem 89 procent.

Odborníci tento jev vysvětlují tím, že výrobci, v tomto případě Tesla, již během vývoje vozidel počítají s oběma způsoby dobíjení a dokážou efektivně řídit teplotu baterie a toky energie během nabíjení.

Nicméně je stále vhodné, zejména při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách, uvažovat o tzv. předkondicionování baterie před připojením elektromobilu k rychlodobíjecímu stojanu. Moderní elektromobily, jako například ty od značky Volkswagen, umožňují snadno nastavit cílovou nabíjecí stanici přes navigaci, a elektronika poté zajistí vhodné předkondicionování baterie.