Kola dělají dojezd. Jak vybrat elektromobil na dlouhé cesty

Autor:

Foto: Hyundai. Zdroj: Hyundai

Dojezd elektromobilu ovlivňuje mnoho faktorů, od velikosti kol přes typ karoserie a pohonu až po výbavu. Přečtěte si, na co všechno byste se měli zaměřit, pokud je pro vás právě tento faktor při výběru auta klíčový.

Kdo se svým elektromobilem plánuje pravidelně podnikat delší cesty po Česku či do zahraničí, může výběrem správného auta ve verzi s dlouhým dojezdem a rychlým dobíjením ušetřit spoustu času. Ještě předtím, než otevřete konfigurátor, měli byste si proto jasně utřídit priority.

5 věcí, které ovlivní dojezd elektromobilu

  1. Odpor vzduchu vozu. Je dán nejen koeficientem odporu vzduchu, ale i čelní plochou. Větší a vyšší auto je méně výhodné než menší a nižší.
  2. Výběr kol a pneumatik. Pro co nejdelší dojezd volte menší průměry kol s užšími pneumatikami a aerodynamickým tvarem disků.
  3. Pohon všech kol. U elektromobilů pracuje velice efektivně, ale i tak jeho přítomnost dojezd mírně snižuje. Zvažte nutnost verze 4×4.
  4. Tepelný management. Je dobré mít auto vybavené tepelným čerpadlem pro vytápění interiéru, ovládáním klimatizace na dálku či funkcí předehřevu baterie.
  5. Rekuperace. Umí vrátit znatelné množství energie do akumulátoru. Zajímejte se o to, jaké možnosti daný vůz poskytuje.

Místo emocí se držte fyziky

„Dojezd ovlivňuje už volba typu karoserie. Aerodynamický sedan s nízkým profilem bude pro dálkovou úspornou jízdu vždy vhodnější než působivé, ale vysoké SUV,“ konstatuje Marek Trešl, produktový ředitel českého zastoupení značky Hyundai. Důvod je jednoduchý, ve vyšších dálničních rychlostech dojezd elektromobilů zásadně ovlivňuje odpor vzduchu, respektive to, kolik síly musí elektromotor vyvinout k jeho překonání.

Automobilky se často chlubí hodnotou takzvaného součinitele aerodynamického odporu, který ukazuje, jak ochotně daná karoserie „prokrajuje vzduch“. Tento součinitel je však jen jednou složkou odporu, tou druhou je celková čelní plocha auta, kterou má vysoké SUV z principu vysokou. To se přirozeně projeví i v testovacím cyklu WLTP, podle kterého automobilky dojezd testují, ani ten však neříká vše.

  1. IONIQ 5 s karoserií SUV/crossover dle WLTP ujede v kombinovaném cyklu až 570 km
  2. Jde již o faceliftovanou verzi s větším akumulátorem o kapacitě 84 kWh
  3. Sedan IONIQ 6 ujede s podobnou technikou za stejných podmínek až 614 km
  4. Jde přitom ještě o model před modernizací s akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh

Cyklus WLTP, ve kterém automobilky měří spotřebu vozů a dojezd elektromobilů, je praxi blíže než starší NEDC. Ovšem i tak jde o určitý kompromis. Cyklus trvá 30 minut a vůz při něm ujede vzdálenost 23,25 kilometru průměrnou rychlostí 46,5 km/h, přičemž maximem je 131,3 km/h. Při nízkých průměrných rychlostech v městském provozu tedy může být dojezd lepší než normované hodnoty (například IONIQ 5 ve městě zvládne až 784 km, IONIQ 9 i 846 km), naopak při dlouhé jízdě vysokými rychlostmi klesá – tím rychleji, čím je auto mohutnější.

Menší kola, delší dojezd

Oblíbenou poučku automobilových fajnšmekrů, že „kola dělají auto“, mohou elektromobilisté parafrázovat. Kola s větším průměrem a širšími pneumatikami zpravidla dělají lepší vizuální dojem a prospívají stabilitě v zatáčkách a vyšších rychlostech, jsou ale těžší a cenou za vyšší přilnavost je i větší aerodynamický a především valivý odpor.

Kombinovaný dojezd modelu IONIQ 5 Power (84 kWh) dle verze:

  1. 19“ kola, pohon zadních kol – 570 km
  2. 20“ kola, pohon zadních kol – 530 km
  3. N Line (20“ kola), pohon zadních kol – 515 km
  4. 19“ kola, pohon všech kol – 546 km
  5. 20“ kola, pohon všech kol – 500 km
  6. N Line (20“ kola), pohon všech kol – 495 km
  7. N (21“ kola), pohon všech kol – 448 km

„Rozdíl v dojezdu u různě velikých kol může činit skoro 10 %, což je při každodenním používání auta znát. Roli hraje také aerodynamika disků, čím plošší design s méně otvory, tím lépe pro dojezd,“ komentuje Trešl. Podobně dojezd ovlivňuje i přítomnost pohonu všech kol. I když jsou moderní elektromobily jako IONIQ 5 a IONIQ 6 vybaveny spojkou, která dokáže při běžné jízdě zcela odpojit přední motor a poháněna jsou pak jen zadní kola, jeden motor navíc něco váží a komponenty předního pohonu se i při jízdě roztáčejí od kol, což znamená zvýšený jízdní odpor.

Špičková technika pomůže hospodařit s energií

Při výběru elektromobilu určeného i pro delší cesty je dobré si pohlídat, že je vybaven moderními vychytávkami, které šetří energii a prodlužují dojezd při vytápění, chlazení nebo dobíjení auta. Především jde o:

  1. Tepelné čerpadlo, které výrazně šetří energii na vytápění zejména v zimě. Jeho efekt se nejvíce projeví právě na delších vzdálenostech, v prvních minutách jízdy se teplo zpravidla vytváří odporovým topením.
  2. Předehřev akumulátoru, který auto před plánovanou jízdou připraví na provozní teplotu a sníží počáteční spotřebu energie. Akumulátor je možné předehřát také před nabíjením, čímž se zkrátí čas strávený na nabíječce.
  3. Vzdálený přístup jako je aplikace Bluelink, která umožní auto vytopit či vychladit ještě před odjezdem, dokud je připojené k nabíječce, takže nespotřebuje energii z akumulátoru.
  4. Solární či determální skla, která v létě zmírňují přehřívání interiéru a snižují tak potřebu jeho chlazení klimatizací.
  5. Kamerová vnější zpětná zrcátka, která pomohou snížit odpor vzduchu.
  6. Další užitečné informace naleznete také v našem článku Jak funguje nabíjení elektromobilu a co byste měli vědět.

Velmi důležité pak je i to, jak auto pracuje s rekuperací. Elektromobily Hyundai mají vícestupňové rekuperační brzdění s ovládáním pádly pod volantem. Řidič tak může intenzitu rekuperace operativně měnit podle situace, aby z ní získal maximum podle momentální situace – od intenzivní rekuperace a řízení jedním pedálem při popojíždění po městě až po plachtění s minimálním odporem pro jízdu volnou krajinou.

Možnosti rekuperace ve vozech Hyundai

  1. Uživatel si může nastavit výchozí intenzitu rekuperace po uvolnění pedálu akcelerátoru, a to pro každý jízdní režim zvlášť. Mezi úrovněmi rekuperace lze přepínat i pádly pod volantem.
  2. Levým pádlem řidič intenzitu rekuperace zvyšuje a jeho přidržením lze docílit úplného zastavení. Pravým pádlem řidič intenzitu snižuje až k plachtění bez odporu.
  3. Zejména ve městě je užitečné takzvané řízení jedním pedálem. Stlačováním pedálu akcelerátoru vůz zrychluje, uvolňováním se naopak postupně zvyšuje brzdný účinek až do zastavení. Pedál brzdy není ve většině situací potřeba.
  4. Pro začátečníky je vhodná volba automatického rekuperačního brzdění, která se zapíná dlouhým podržením pravého pádla pod volantem. Při brzdění pedálem je preferována rekuperace.
  5. Přítelem rekuperace je tempomat, který ji při brzdění preferuje a efektivně využívá.

Jak si nezkazit dlouhý dojezd

K co největšímu dojezdu lze i po výběru a nákupu auta přispět vlastním chováním, například při přezouvání pneumatik. „Při koupi nových pneumatik opět myslete na dojezd. Přední výrobci nabízejí pro elektromobily produkty optimalizované s ohledem na spotřebu, které mají speciální konstrukci bočnic, tvar a složení lamel. Uvnitř pneumatik navíc bývá pěnová výplň snižující hlučnost,“ radí Trešl.

  1. Pneumatiky mějte vždy správně nahuštěné podle předpisu výrobce, nedostatečný tlak zvýší odpor a zkrátí dojezd.
  2. Nevozte zbytečnosti. Odstraňte nepotřebné příčníky, nosiče či střešní box, v zimě dobře očistěte vůz od sněhu a ledu.
  3. S výjimkou horkých letních dní, kdy bývá rozumné nastavit v interiéru teplotu max. o 5 nižší než venku, mějte teplotu nastavenou na 22 °C v automatickém režimu klimatizace. V zimě využívejte vyhřívání sedadel a volantu, zahřeje vás efektivněji než přetopený interiér.
  4. Jezděte v režimu Eco. Dynamika bude stále dostatečná a jízda plynulejší.
  5. Předvídejte a využívejte fyziku ve svůj prospěch. Z kopce či na rovince nechte auto plachtit, do obce dojíždějte s rekuperací.
  6. Snažte se maximalizovat využití rekuperace v provozu, nejlépe to natrénujete na pravidelných trasách. Naučte se ovládat adaptivní tempomat a nastavte si intenzitu jeho reakcí.
  7. K vyhřátí nebo vychlazení interiéru využijte čas na nabíječce.

Elektromobily Hyundai jsou efektivní, vybavené špičkovými technologiemi a jejich volba vám zaručí nízkou spotřebu a dlouhý dojezd. Spoléhají na ně ostatně i mistři světa v pravidelnosti a spotřebě energie Michal Žďárský a Jakub Nábělek.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY