Norský autoklub NAF opět připravil tradiční letní test reálného dojezdu elektromobilů. Do letošního ročníku se zapojilo celkem 27 různých elektrických vozidel. Výběr byl velmi pestrý, což není překvapení – každý výrobce prodávající elektromobily na norském trhu se snaží být vidět, včetně značek zaměřených na luxus a prémiový segment.
Oproti minulým ročníkům došlo k úpravě metodiky. Auta tentokrát nejela až do úplného vybití baterie, ale test byl ukončen v okamžiku, kdy už vůz nebyl schopný udržet maximální povolenou rychlost. I přesto šlo o extrémní scénář, který v reálném provozu není ideální – běžný řidič by v takové situaci pravděpodobně potřeboval pomoc odtahové služby.
Testování probíhalo během jediného dne od sedmé ráno do jedenácté večer za proměnlivého počasí s občasnými přeháňkami. Teploty se pohybovaly mezi 7 a 18 °C. Trasa zahrnovala průjezd městy, okresními silnicemi, horskými průsmyky i dálničními úseky – i když v Norsku je dálniční rychlost omezena na 110 km/h. Všechny vozy jely v normálním nebo standardním jízdním režimu, přičemž testovací řidiči využívali tempomat a rekuperační brzdění, když to bylo vhodné.
Zásadní výsledek testu? Byl překonán dosavadní rekord nejdelšího dojezdu, který dříve držela Tesla Model S s hodnotou 672 km. Letos ji překonaly hned tři elektromobily – Lucid Air, Tesla Model 3 a BMW iX. Největšího výkonu dosáhl Lucid Air GT, který urazil neuvěřitelných 832 kilometrů. Tesla Model 3 Long Range zvládla 729 km a BMW iX xDrive 60 dojelo až na 695 km.
Pozitivní zpráva se týká i cenově dostupnějších modelů. V testu nechyběly ani kompaktnější a levnější elektromobily a i ty se dokázaly přehoupnout přes hranici 400 kilometrů. Nejkratší dojezd byl zaznamenán u zcela nové Škody Elroq 60, která i tak ujela solidních 420 km. Přitom má nejmenší baterii v celém testu – pouze 59 kWh využitelné kapacity – a proti udávanému WLTP dojezdu zaostala jen o 4 km.
Výsledky letního testu reálného dojezdu elektromobilů 2025 (NAF & Motor.no):
Pořadí | Model | Reálný dojezd (km) | WLTP dojezd (km) | Využitelná baterie (kWh) |
---|---|---|---|---|
1. | Lucid Air GT | 832 | 960 | 112 |
2. | Tesla Model 3 Long Range | 729 | 702 | 75 |
3. | BMW iX xDrive 60 | 695 | 668 | 108,6 |
4. | Polestar 3 Long Range | 667 | 695 | 107 |
5. | Audi A6 Avant e-tron | 655 | 663 | 94,9 |
6. | Tesla Model Y Long Range 4×4 | 653 | 586 | 75 |
7. | Polestar 4 Long Range | 624 | 600 | 94 |
8. | Ford Capri RWD | 615 | 627 | 77 |
9. | Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 595 | 568 | 86 |
10. | Zeekr 7X | 585 | 541 | 94 |
11. | Volvo EX90 | 581 | 609 | 107 |
12. | Opel Grandland | 578 | 569 | 73 |
13. | Kia EV3 | 566 | 590 | 78 |
14. | BYD Tang 4×4 | 562 | 530 | 86,4 |
15. | Audi Q6 Sportback e-tron | 558 | 582 | 94,9 |
16. | Porsche Macan 4 | 544 | 543 | 95 |
17. | Ford Explorer 4WD | 533 | 566 | 79 |
18. | BYD Sealion 7 | 517 | 502 | 82,5 |
19. | Hongqi EHS7 4WD | 514 | 540 | 103,5 |
20. | Peugeot e-5008 | 512 | 488 | 73 |
21. | MG S5 | 489 | 465 | 62,1 |
22. | Mercedes-Benz G580 | 462 | 455 | 116 |
23. | Voyah Courage | 452 | 440 | 76 |
24. | Volkswagen ID.Buzz GTX 4Motion | 450 | 456 | 88 |
25. | Lotus Emeya R | 447 | 435 | 98,9 |
26. | MG Cyberster | 422 | 443 | 74,4 |
27. | Škoda Elroq 60 | 420 | 424 | 59 |