Polestar 5: Vlajková loď je tu. Má podobu šíleného GT s výkonem 650 kW

Autor:

Foto: Polestar. Zdroj: Polestar

Novinka značky Polestar, představená v Mnichově, má za cíl katapultovat švédsko-čínskou automobilku mezi konkurenty Porsche Taycan. Jde o první model postavený na vlastní hliníkové platformě PPA a zároveň první vůz značky s 800V technologií. Na jedno nabití zvládne až 670 kilometrů.

Polestaru se sice letos daří – prodeje prudce rostou – avšak kvůli odpisům a americkým clům se firma v prvním pololetí propadla do ztráty zhruba jedné miliardy eur. Budoucnost ale nemusí být beznadějná, protože během dvou let představí další tři novinky. A jedna z nich už je známá: na autosalonu v Mnichově totiž debutoval prototyp sériového Polestaru 5, který má značku posunout do prémiového segmentu. Polestar 5 je čtyřdveřové GT, jehož hlavním rivalem je Porsche Taycan. A výbavu na to má skutečně působivou. Jde o první vůz, který nestojí na platformách koncernu Geely (SPA2 či SEA), ale na zcela nové architektuře PPA (Polestar Performance Architecture).

Ta využívá technologii horké vulkanizace hliníku a díky vysoce pevným odlitkům a výliskům nabízí vyšší torzní tuhost než klasická kupé nebo supersporty. Součástí je 800V NMC baterie o kapacitě 112 kWh, z nichž lze využít 106 kWh. Pro Polestar jde o premiéru. Výsledkem je působivé GT dlouhé pět metrů a vysoké jen 1 420 mm, inspirované konceptem Precept z roku 2021. Převzal od něj nízkou příď s typickými dělenými světlomety i siluetu kabiny. Polestar 5 dokonce zachoval i největší zvláštnost konceptu – absenci zadního okna. Panoramatická skleněná střecha o délce přes dva metry a šířce 1,25 metru plynule navazuje na kapotu. Výhled dozadu zajišťují kamery a displeje.

Díky tomuto řešení se podařilo snížit součinitel aerodynamického odporu na hodnotu Cd pouhých 0,24. Proudění vzduchu pomáhá také difuzor a odtrhová hrana víka kufru, kterou lemují LED světla. Zákazníci si budou moci vybrat ze sedmi barev karoserie včetně matných odstínů Storm a Magnesium, a rovněž z kol o průměru 20 až 22 palců. Sportovní charakter podtrhuje interiér s uspořádáním 4+1, kde páté sedadlo vznikne až po vyklopení loketní opěrky. Nízký posed zajišťují sedadla vyvinutá ve spolupráci s firmou Recaro, čalouněná tmavě modrou textilií nebo kůží Nappa v zinkové barvě. Před řidičem je 9palcový displej umístěný přímo na sloupku řízení, doplněný 9,5palcovým head-up displejem.

Infotainment tvoří 14,5palcová vertikálně orientovaná dotyková obrazovka s operačním systémem Android Automotive a integrovanými službami Google, známá již z Volva EX90. O zvuk se stará standardní systém Polestar s 10 reproduktory, nebo za příplatek high-end soustava Bowers & Wilkins s 21 reproduktory a výkonem 1 680 W. Kvalitu poslechu umocňuje aktivní potlačování hluku. Atmosféru kabiny doplňuje laserové ambientní osvětlení. O bezpečnost se stará řada asistenčních systémů – celkem 11 kamer, kamera sledující řidiče, radar a 12 ultrazvukových senzorů. Lidar zatím sériová verze nenabízí, přestože jej měl koncept Precept.

Do prodeje vstoupí toto ostré GT ve dvou výkonových verzích s pohonem všech kol. Základní varianta 5 Dual Motor disponuje výkonem 550 kW a zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Silnější Polestar 5 Performance nabídne 650 kW a extrémní točivý moment 1 015 Nm, díky čemuž zvládne stovku už za 3,2 sekundy. Obě verze mají maximální rychlost 250 km/h. Dojezd činí u Dual Motor 670 km a u Performance 565 km. Zajímavostí je, že při ekonomickém režimu se neodpojuje přední, ale zadní elektromotor. Nabíjení přitom nebude časově náročné – podporuje výkon až 350 kW a z 10 na 80 % se baterie dobije za pouhých 22 minut.

Takto brutální výkon si žádá špičkový podvozek. Polestar 5 má víceprvkovou zadní nápravu a vpředu dvojitá lichoběžníková ramena. Brzdění zajišťují čtyřpístkové brzdy Brembo, které jsou zároveň lehčí – oproti Polestaru 3 snížily neodpruženou hmotnost až o 12 kg. Zatímco verze Dual Motor používá pasivní tlumiče BWI s hydraulickými dorazy, varianta Performance využívá adaptivní magnetoreologické tlumiče MagneRide, které se dokážou přizpůsobit až tisíckrát za sekundu a mění tuhost během tří milisekund. Kontakt s vozovkou zajišťují pneumatiky Michelin.

Známá je i cena. Polestar 5 Dual Motor startuje na 119 900 eurech, zatímco Polestar 5 Performance vyjde na 142 900 eur. Vyšší marže má pomoci značce dostat se z červených čísel. I proto chystá další dva prémiové modely – Polestar 6 a Polestar 7.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY