Čínská společnost CATL, světový lídr v oblasti baterií, právě ukázala světu technologii, která může definitivně zbořit obavy z dlouhého nabíjení elektromobilů. Na technologickém dni v Šanghaji představila baterii Shenxing, která dokáže během pěti minut nabití prodloužit dojezd elektromobilu o neuvěřitelných 520 kilometrů. Pro srovnání – konkurenční baterie od společnosti BYD zvládne za stejný čas „jen“ 400 km. CATL tak znovu posouvá hranice možného.
Firma Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., známá jako CATL, dodává baterie i pro automobilky jako Tesla nebo Ford. Společně s BYD ovládá přes 70 % čínského trhu s bateriemi pro elektromobily. Technologický ředitel Gao Huan přitom jasně naznačil, že CATL nechce být jen výrobcem článků, ale chce formovat celý ekosystém čisté energie. A že to myslí vážně, ukázal i dalšími inovacemi.
Kromě revoluční lithium-iontové baterie se CATL pouští také do vývoje sodíkových článků. Novinka s názvem Naxtra dokáže fungovat i v extrémních podmínkách, třeba při teplotách -40 °C, a to bez ztráty výkonu. Hybridní vozy by s ní mohly ujet kolem 200 km, čistě elektrické až 500 km. Výhodou sodíku je především jeho nižší cena, dostupnost a výrazně nižší riziko požáru díky menší reaktivitě. CATL věří, že sodíkové baterie by v budoucnu mohly obsadit až polovinu trhu, který dnes ovládají lithium-železo-fosfátové články (LFP).
A to není vše. Společnost míří ještě dál. Představila zcela nový bateriový systém s dvojitým výkonem, který má nabídnout dechberoucí dojezd až 1 500 kilometrů na jedno nabití. Funguje na principu kombinace klasické baterie s extrémně rychle nabíjecím článkem a podpůrnou jednotkou. Výsledkem je výkon, jaký dosud žádná jiná baterie nenabídla.
To vše přichází ve chvíli, kdy konkurenční BYD ohromuje vlastní baterií schopnou zvládnout nabíjecí výkon až 1 000 kW. Mezi čínskými giganty se tak rozhořela doslova bateriová válka, kterou šéf vývoje CATL, Ouying Chuing, výstižně popsal jako „krysí závody“.
„Krysí závody v cenové válce nejsou sice zdravé, ale jsou nezbytné pro vývoj technologií,“ uvedl Chuing. Zároveň dodal, že nekvalitní baterie by měly z trhu zmizet. Ačkoliv akcie CATL od začátku roku ztratily 13 %, firma oznámila 33% nárůst zisku v prvním čtvrtletí – na 14 miliard jüanů. Analytici přitom čekali méně.
Souboj BYD versus CATL se tak mění v klání, které sleduje celý svět. Zatímco čínské firmy drtí tempo inovací, Evropa a USA se začínají ocitat v roli pouhých diváků. A pokud nezasáhnou rychle, hrozí, že čínský technologický vlak jim definitivně ujede.