Elektromobily jsou symbolem ekologického provozu, ale jejich výroba přináší vyšší uhlíkovou stopu než výroba aut se spalovacím motorem. Zásadní je proto délka provozu: jakmile elektromobil najede zhruba 32 000 kilometrů, splatí emise z výroby a k přírodě je od té chvíle skutečně šetrný. Podle dat motoristického portálu TipCars je aktuálně v nabídce přes 800 elektromobilů, které tuto hranici překonaly. Zákazníci tak mají možnost pořídit si vůz, který je ekologicky i finančně příznivější než nový.
Každý další kilometr je čistým ziskem pro planetu
Pověst „zelených“ vozů si elektromobily nezískaly jen tak – oproti spalovacím motorům mají výrazně vyšší účinnost, a to už od první jízdy. Zatímco spalovací motory přemění na pohyb pouze 16–25 % energie z paliva, elektromotor využije 87–91 % elektrické energie. Výsledkem je nižší spotřeba, menší ekologická zátěž a zároveň i nižší provozní náklady při každé jízdě.
Výroba je sice náročnější – baterie s kapacitou 60 kWh zatíží ovzduší přibližně 4,2 až 4,8 tunami CO₂ ještě dříve, než auto poprvé vyjede – rozdíl se však vyrovná při nájezdu zhruba 32 000 kilometrů. Od tohoto bodu je elektromobil ekologičtější než jeho spalovací konkurent – a výhoda se s každým kilometrem zvyšuje.
V českých podmínkách tak elektromobily během celého svého životního cyklu vyprodukují v průměru o 46 % méně emisí než srovnatelné benzinové vozy.
Dlouhá životnost baterií a druhý život po skončení služby
Moderní baterie vydrží až 15 let nebo 180 000–200 000 najetých kilometrů. Ani poté se však nemusí stát odpadem – běžně nacházejí využití jako stacionární úložiště energie v domácnostech nebo energetické síti. Díky průměrné roční degradaci 1,8 % si udrží zhruba 80 % kapacity i po deseti letech. Až doslouží definitivně, více než 90 % materiálů lze recyklovat a využít pro výrobu nové baterie.
„Elektromobily tak nevyžadují brzkou výměnu baterie. A i když jejich životnost jednou skončí, většina použitých surovin může znovu posloužit,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.
Proč teď dává ojetý elektromobil smysl?
Auta s nájezdem nad 32 000 kilometrů jsou nejen ekologicky šetrnější, ale také výrazně cenově dostupnější – rozdíl může činit i desítky procent. Cena nového vozu Škoda Enyaq iV začíná na 1,015 milionu Kč, zatímco ojetý vůz s tímto nájezdem vychází v nabídce TipCars průměrně na 873 000 Kč, což představuje pokles o 14 %. Ještě větší rozdíl je patrný u modelu Volkswagen ID.3, jehož katalogová cena činí přibližně 800 000 Kč. Po ujetí 32 000 kilometrů se jeho tržní cena snižuje o 27 % na průměrných 584 000 Kč. Více než o třetinu pak klesá cena Tesly Model 3 – z původních 1,2 milionu Kč na přibližně 775 000 Kč. „Ojetý elektromobil, který už dosáhl čisté ekologické stopy, je tak cenově přístupnější i pro širší veřejnost,“ komentuje Marek Knieža.
Podle aktuálních dat z portálu TipCars navíc elektromobily na českém trhu s ojetinami rychle přibývají. Zatímco v červnu 2023 bylo v nabídce 914 vozů, letos už jich je 1 638. V nabídce je přitom skoro každý druhý vůz s nájezdem vyšším než 32 000 kilometrů. Medián stáří těchto vozů činí tři roky a jejich mediánová cena se pohybuje kolem 779 900 Kč.
„Meziroční nárůst nabídky, klesající mediánová cena a stabilní růst dovozů ukazují, že elektromobilita na sekundárním trhu není přechodný jev. Sledujeme dlouhodobý posun, který bude pokračovat i v dalších letech,“ doplňuje Marek Knieža.
Nabíjení už není problém
Jednou z častých obav spojených s elektromobily je dostupnost dobíjecích stanic. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu ČR bylo k 30. červnu 2025 v provozu 3 182 veřejně přístupných dobíjecích stanic, které dohromady nabízejí 5 603 nabíjecích bodů. Dobíječky dnes najdeme u obchodních center, ve městech i na čerpacích stanicích.
Rostoucí poptávka po elektromobilech zároveň motivuje další investice do infrastruktury. OMV a PRE oznámily nový projekt, který má výrazně posílit dostupnost ultrarychlého nabíjení.
„Plánované společné rozšíření zahrnuje dalších 113 ultrarychlých dobíjecích stanic o výkonu 300 až 400 kW, které budou do roku 2030 instalovány na 48 nových, ale i posílených lokalitách. Místa nabídnou celkem 168 nových dobíjecích bodů s konektory CCS2. Řada lokalit bude nakonfigurována jako pokročilé dobíjecí huby, každý až s šesti ultra výkonnými dobíjecími jednotkami. Tím bude zajištěna natolik vysoká úroveň kapacity a zákaznického komfortu, jaká je v současnosti na českém trhu ojedinělá,“ říká Daniel Vasilache, retail manager OMV Česká republika.
„V ojetých elektromobilech se dnes spojuje ekologie, ekonomika i praktičnost,“ uzavírá Marek Knieža.