Řízení, brzdění, elektrifikace: ZF představuje technologie pro softwarově definované podvozky a pro elektromobilitu

Autor:

Foto: ZF. Zdroj: ZF

Na veletrhu IAA Mobility 2025 společnost ZF představuje, jak budou auta jezdit: elektricky, propojeně, bezpečně. Skupina již dodává sériově vyráběné pohony, systémy by-wire a software pro podvozky, a tím formuje softwarově definovaná elektrická vozidla budoucnosti. ZF také udává standardy v oblasti elektromobility: platforma SELECT kombinuje vysoce integrované elektrické pohony, výkonovou elektroniku a software. TherMaS řídí teplotu – efektivně a přesně přizpůsobenou energetickým požadavkům moderních elektrických vozidel.

Softwarově definovaná vozidla, automatizované řízení a elektromobilita: tyto globální megatrendy vedou k nárůstu významu technologie od ZF. „Ve společnosti ZF byly a jsou inovace základem úspěšné budoucnosti. Naši produktovou řadu jsme důsledně přizpůsobili budoucnosti mobility osobních automobilů a dnes se považujeme za ideálně připravené na stabilní trendy, jako jsou softwarově definovaná vozidla a elektrifikace hnacího ústrojí,“ vysvětlil CEO společnosti ZF Dr. Holger Klein na veletrhu IAA Mobility 2025.

Inovace podvozků se stávají úspěšné na trhu
Atraktivita produktové řady ZF je zvláště patrná v oblasti podvozků osobních automobilů. Zde ZF uspokojuje globální poptávku po nových produktech a funkcích řízení pomocí inteligentních aktuátorů a odborných znalostí v oblasti systémů a softwaru a zároveň získává nové zakázky od zákazníků po celém světě díky svým inovacím. ZF je předním dodavatelem řešení steer-by-wire a brake-by-wire sériových zakázek od čínských, evropských a severoamerických výrobců automobilů. „Mezi naše zákazníky patří zavedené, globálně působící značky automobilových výrobců, ale i relativně mladé a dynamické společnosti z Dálného východu a start-upy. Všichni se spoléhají na naše odborné znalosti jako vývojového partnera a dodavatele řešení vhodných pro sériovou výrobu,“ řekl Holger Klein.

S konceptem „Chassis 2.0“ usiluje společnost ZF o holistický přístup k nové generaci inteligentních systémů podvozku. Kromě výše zmíněných řešení typu by-wire sem patří také další síťovatelné aktuátory, jako je systém řízení zadní nápravy AKC, aktivní a semiaktivní systémy tlumení a elektronická stabilizace náklonu. Tyto komponenty lze specificky použít na úrovni celého vozidla a systému k optimalizaci jízdního chování nebo k implementaci pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS) a funkcí automatizovaného řízení. Klíčovou roli zde hraje vlastní software cubiX společnosti ZF, který inteligentně propojuje všechny aktuátory bez ohledu na značku, takže výrobci vozidel mohou těžit z komplexních systémových znalostí společnosti ZF i bez mechanických komponent.

Modulární pohon splňuje požadavky na efektivní řízení tepla
Na trhu s elektrickými pohony se společnost ZF profiluje tváří v tvář velmi silné technické diferenciaci s flexibilním přístupem k platformě, která umožňuje širokou škálu konfigurací pohonů. To je klíčem k dosažení kratších časů jejich vývoje, rychlejších inovačních cyklů, lepší integrace a optimalizovaných nákladů, které zákazníci očekávají.

Technickým základem je platforma SELECT e-drive představená na veletrhu IAA. Umožňuje vysoce integrovaná systémová řešení s širokou škálou variant a zahrnuje nezbytné komponenty, jako jsou elektromotory, střídače, měniče, redukční převodovky a software. Tyto komponenty pokrývají také hybridní řešení, jako je koncept nové 8stupňové automatické převodovky 8HP evo a prodlužovač dojezdu, který byl poprvé představen na veletrhu IAA.

Za účelem zvýšení účinnosti elektrických pohonů a tím i přijetí elektromobility sleduje ZF komplexní přístup k inovacím. Jedním z nich je TherMaS, systém řízení teploty, který ZF vyvinul speciálně pro plně elektrická vozidla na trhu. Použití propanu jako chladiva vede k výrazně lepšímu tepelnému výkonu při vysokých i nízkých teplotách a také k menšímu a lehčímu provedení systému. V testech optimalizované řízení teploty a efektivnější využití odpadního tepla z hnacího ústrojí zvýšily dojezd na elektrický pohon v náročném zimním provozu až o 10 procent a v extrémních podmínkách dokonce až o 30 procent.

Monitorování stavu vozidla: digitální doplněk k fyzickým produktům
ZF využívá své softwarové znalosti také pro nové produkty. Společnost může pomocí charakteristických dat trvale sledovat a dokumentovat technický stav důležitých systémů v podvozku nebo hnacím ústrojí a na základě toho předpovídat jejich funkčnost. ZF nyní kombinuje tyto funkce do řady odpovídajících monitorovacích služeb. Tyto aplikace poskytují včasné informace o relevantních účincích, jako jsou očekávané poruchy, a dávají doporučení pro opravy nebo zvýšení účinnosti či výkonu.

Aby mohla společnost ZF realizovat takové digitální služby na základě terénních dat svých vlastních systémů, spoléhá se na spolupráci s výrobci. Společně se společností ZF mohou sestavit všestranný balíček funkcí, který je velmi atraktivní pro koncové zákazníky, zejména pro autopůjčovny a firemní vozové parky, jakož i pro služby sdílené mobility.
Řešení společnosti ZF lze dále optimalizovat pomocí umělé inteligence. Jeden příklad: ZF přesně měří teplotu hluboko uvnitř elektromotoru, kde je příliš horko nebo příliš těsno. To funguje zcela bez dalšího hardwaru – pouze pomocí AI. Řešení TempAI založené na AI posouvá řízení teploty v elektrických pohonech na novou úroveň. Díky použití adaptivního teplotního modelu zlepšuje TempAI přesnost předpovědi o více než 15 procent a umožňuje tak výrazně přesnější tepelné využití elektrického stroje.

ZF ProAI – škálovatelný centrální počítač
Asistenční systémy jsou na vzestupu. V mnoha regionech trhu – včetně EU – jsou systémy nouzového brzdění a varování před opuštěním jízdního pruhu, stejně jako inteligentní tempomat, povinné pro nová vozidla. Aby bylo možné tyto asistenční systémy a nezbytné propojení funkcí vozidla efektivně implementovat, spoléhají se současné architektury vozidel na doménové a zónové řadiče nebo centrální počítače. Na jedné straně tyto centrální řídicí jednotky nahrazují záplavu decentralizovaných, hardwarově vázaných řídicích jednotek, ale také vyžadují stále větší výpočetní výkon. ZF nabízí řadu ProAI jako centrální počítač, který je vhodný pro všechny platformy vozidel, softwarové aplikace a architektury E/E.

V rámci této řady nyní ZF nabízí také nákladově efektivnější výpočetní jednotky pro sériové modely. Díky škálovatelnosti a modularitě ProAI je to logický krok směrem k jasně strukturované produktové řadě. ProAI lze konfigurovat individuálně a v souladu s požadavky pro všechny třídy, typy a architektury vozidel – od nákladově efektivních základních modelů pro čistě přední kamerové systémy nebo čistě parkovací asistenční systémy až po výkonné komfortní konfigurace pro ADAS a podvozkové řešení úrovní 2+ a 3 v prémiovém segmentu až po superpočítače typu „vše v jednom“, které mohou řídit plně autonomní aplikace. To znamená, že „ProAI“ ve společnosti ZF představuje všechna výpočetní řešení v automobilovém sektoru.

Souběžně s tím nabízí ZF své funkce ADAS a parkování jako samostatný softwarový produkt. Více než 30 funkcí z oblasti bezpečnosti, komfortu a parkování lze vybírat a integrovat modulárně a nezávisle na hardwaru. Výrobci vozidel tak těží z vysoké flexibility, škálovatelnosti a kratších časů nutných pro vývoj.

ZF LIFETEC: Průkopník v oblasti pasivních bezpečnostních řešení
Na veletrhu IAA Mobility 2025 představí společnost ZF LIFETEC mimo jiné teplotně regulovaný Heat Belt 2.0 (bezpečnostní pás) a koncept zasouvacího volantu, který odráží trend personalizace interiérů vozidel.

Heat Belt 2.0 využívá integrované topné dráty a adaptivní algoritmus k poskytování tepla v těsné blízkosti těla. Jeho nízká spotřeba energie výrazně zvyšuje účinnost a umožňuje snížit topný výkon klimatizačního systému až o 1000 W. To umožňuje použití menších klimatizačních systémů a až o šest procent větší dojezd ve spojení s konvenčními panelovými topidly ve vozidle.

Podle současného vývoje se automobil stává stále důležitějším jako „rozšířený“ obytný prostor, zejména v Asii. Se svým novým konceptem volantu přispívá ZF LIFETEC k větší svobodě a pohodlí. Volant lze pomocí elektrického pohonu během několika sekund sklopit dopředu a zasunout do palubní desky. Tím se vytváří prostor pro flexibilní koncepty interiéru („Interiér budoucnosti“) a mimo jiné i větší volnost pohybu při parkování nebo v (částečně) automatizovaném režimu jízdy.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY