Test Mercedes-Benz G 580 EQ: Když se legenda odváží mlčet

Autor:

Foto: Electric Drive

Přivést ikonu do elektrického věku je jako přepsat rockovou hymnu do ticha. Třída G byla vždycky symbolem nezlomnosti – hranatá, hlučná a nekompromisní. Přesto právě tenhle archetyp off-roadu teď vyměnil válce za čtyři elektromotory a výfuk za software. A místo zvuku motoru slyšíte… klid. Ale nelekejme se, tohle není Géčko po lobotomii. Je to Géčko přemýšlející jinak. A pořád zatraceně schopné a v některých věcech ještě schopnější.

Design: DNA zůstává nedotčeno

Zvenčí se téměř nic nezměnilo – a to je úleva. Silueta je stejně strohá a ikonická jako vždy. Rovné plochy, vystouplé blatníky, blinkry na předních lemech a panty dveří pořád na očích. Mercedes se neodvážil zničit to, co funguje. Místo toho vsadil na jemné nuance: modernizovanou masku chladiče (včetně možnosti mít klasickou), decentně upravený nárazník nebo aerodynamičtější disky.

Zadní část místo rezervy nabízí modul pro kabely připomínající batoh – pokud ale trváte na tradičním kole, můžete si ho objednat zpět. Volba je na vás. A novinka? Funkce G-Turn, která umožní vozu se na kluzkém povrchu otočit na místě. Něco mezi tankem a tanečním parketem. Praktické? Spíš efektní. Ale v autě jako je tohle se i efektní věci stávají součástí osobnosti.

Pod kůží: Čtyři srdce místo jednoho

Zatímco ostatní elektrické Mercedesy nesou označení EQ, G 580 si razí vlastní cestu. Nejen jménem, ale i technikou. Zůstává na klasickém žebřinovém rámu, ale každé kolo pohání vlastní elektromotor. Ano, čtyři. Každý nezávisle řízený. Výsledek? Trakce, jakou žádná spalovací G nikdy neměla.

Systém nabízí celkový výkon 587 koní a točivý moment 1 164 Nm. Sprint na stovku? 4,7 sekundy. Na vůz vážící přes tři tuny s aerodynamikou poštovní schránky je to víc než působivé. Ale tady nejde jen o čísla. Díky nezávislému řízení točivého momentu na každém kole dokáže G 580 točit, stoupat, nebo se rozjíždět v podmínkách, kde by jiné vozy zůstaly stát, včetně jeho spalovacích sourozenců.

Podlahu vyplňuje 116 kWh baterie, chráněná karbonovou klecí odolnou proti nárazu i vodě. Dojezd podle WLTP? Zhruba 470 kilometrů. V realitě ale počítejte s rozmezím mezi 300 a 400 kilometry v závislosti na stylu jízdy. A brodivost? Stejně jako u spalovacího G – až 85 cm hluboká voda není problém.

Uvnitř: luxusní pevnost

Interiér se drží známého receptu: kombinace robustnosti a noblesy. Kůže, kov, dřevo, karbon – záleží na konfiguraci. Centrální panel nese dvojici 12,3 palcových displejů systému MBUX, které ale přidávají nové funkce: animace terénních režimů, grafy rozložení výkonu na jednotlivá kola, vizualizaci náklonů nebo proudění energie.

Přibyly i nové jízdní režimy: Trail, Rock, ale i G-Turn a G-Steering. První jsme si už představili, druhý umožňuje plynulejší zatáčení pomocí řízení točivého momentu mezi koly. Už nejde jen o to, jaké má G schopnosti, ale jak je dokáže elegantně předvést.

Jízda: klidná síla s dunivým podtextem

První jízda je zvláštní zážitek. Géčko, které neburácí? Ale jakmile přijdete na to, že ticho je součástí jeho nové identity, začne vám to dávat smysl. Plynulost, okamžitý zátah a naprostý klid v kabině působí jako meditace na čtyřech kolech.

A pokud se vám tenhle zenový přístup nezamlouvá, je tu G-ROAR – systém, který do kabiny (i okolí) přidává syntetický zvuk připomínající osmiválec. Reaguje na jízdní režim i intenzitu jízdy a nezní vůbec špatně. Ba naopak – dodává vozu jakousi známou duši. Dokonce přehrává i akustické pozdravy při příchodu, startování nebo odchodu – jako by vás G poznával podle zvuku.

Na silnici je G 580 překvapivě komfortní. Adaptivní podvozek AMG Ride Control žehlí nerovnosti, řízení je přesné a stabilita bezchybná. Ve městě se elektromotor ukáže jako dar z nebes – tichý, kultivovaný, plynulý. Spotřeba? Kolem 20 kWh/100 km ve městě, mimo něj klidně 30–40 kWh, v závislosti na rychlosti. Dojezd se tak v reálu bude pohybovat mezi 300 a 350 kilometry.

Nabíjení: jednoduché, efektivní, chytré

G 580 zvládá nabíjení výkonem až 200 kW na DC stanicích a 11 kW na AC. Zejména u těch rychlých se dostanete z 10 na 80 % za necelých 35 minut, pokud vše běží ideálně. Domácí wallbox? Počítejte s časem přes 12 hodin.

Mercedes-Benz G 580 EQ jsem dobíjel v síti rychlonabíjecích stanic PRE Point. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

Pokud používáte integrovanou navigaci, systém se postará o plánování tras i zastávek. Zohlední dostupnost stanic, cenu za kWh, navrhne délku nabíjení a navíc si s předstihem připraví baterii – tedy ji ohřeje nebo ochladí na ideální teplotu pro maximální efektivitu. Nabíjení se tak stává součástí zážitku, ne nutným zlem.

V terénu: elektrické pásové vozidlo! A pak přijde to, kvůli čemu G existuje. Terén. Tady G 580 předvádí kouzla, která spalovací verze nemůže zopakovat. Díky čtyřem motorům zvládá jemné dávkování síly, precizní otáčení a maximální trakci. Zvládne stoupání 100 %, brody hluboké 850 mm, boční náklon 35° a nájezdové úhly 32° vpředu a 30° vzadu. A to všechno s naprostým klidem.

Pocit z jízdy připomíná pásové vozidlo – pomalé, jisté, nekompromisní. A hlavně tiché, takže slyšíte každý kámen pod koly.

Kolik stojí elektrická ikona?

V rámci nabídky třídy G se elektrický model řadí nad klasické šestiválce, ale pod vrcholné AMG. Ceny s DPH:

  • G 450 d (nafta): 3 447 290 Kč
  • G 500 (benzin): 3 701 390 Kč
  • G 580 EQ: 3 795 770 Kč
  • AMG G 63: 5 301 010 Kč

Elektrická verze tedy není nejdražší, ale rozhodně si drží prémiové postavení.

Verdikt: Ticho, které mluví nahlas

Mercedes-Benz G 580 EQ není experimentem. Je to sebevědomý krok do nové éry, který ukazuje, že i legendy se mohou vyvíjet, aniž by přišly o duši. Na asfaltu je jemný a kultivovaný, v terénu nekompromisní. A místo hlučného výfuku nabízí jiný druh síly – tichou, precizní a absolutní.

Tohle je budoucnost klasiky. A na rozdíl od mnoha jiných přechodů na elektřinu nepůsobí nuceně. G 580 prostě jen mlčí. A přitom říká všechno důležité.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY