EU už nepovažuje elektromobily za „čisté“. Odkládá se konec spalovacích motorů?

Autor:

Foto: Electric Drive. Zdroj: Kronen-Zeitung, Reuters, EK

Europoslanci překvapivě schválili, že elektromobily již nebudou považovány za bezemisní vozidla. Tento krok vážně zpochybňuje plánovaný zákaz prodejů aut se spalovacími motory od roku 2035.

O tom, že Evropská unie zvažuje zastavení zákazu spalovacích motorů, se mluví čím dál hlasitěji. Aktuální hlasování europarlamentu totiž podpořilo návrh Evropské komise, aby elektromobily přestaly být klasifikovány jako bezemisní vozidla.

V této souvislosti rakouský deník Kronen-Zeitung ironicky poznamenal, že po „zvláštním hlasování v Bruselu se konec spalovacích motorů přibližuje ke svému konci“. Jedním z hlavních důvodů je právě fakt, že elektromobily přestanou být považovány za emisně neutrální.

Co to znamená v praxi

V praxi by to znamenalo například to, že emise CO₂ elektromobilů by se měly oficiálně počítat z celkového elektrického mixu, a přestalo by se vycházet z předpokladu, že veškerá elektřina, kterou se elektromobily dobíjejí, je čistá. To platí i pro elektřinu z hnědouhelných elektráren, které produkují enormní množství CO₂.

Pro zajímavost: britská Rada pro reklamu nedávno rozhodla, že v reklamách v Británii se již nesmí tvrdit, že elektromobily mají nulové emise, aniž by bylo upřesněno, že jde jen o emise vznikající během jízdy.

Konec „bezemisnosti“ a jeho důsledky

Konec „bezemisnosti“ elektromobilů je zásadní rozhodnutí, protože zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 je definován tak, že po něm bude možné prodávat pouze emisně neutrální vozidla. Jakmile elektromobily nebudou považovány za emisně neutrální (a aktuálně opravdu nejsou), dostáváme se do paradoxní situace: po roce 2035 by de facto nemohlo jezdit žádné nově vyrobené auto, bez ohledu na typ pohonu.

Jsou dvě jasné věci: je nemožné, aby elektromobily byly do roku 2035 dobíjeny výhradně zelenou energií, a je nemožné zakázat osobní automobily. To znamená, že se s plánovaným zákazem spalovacích motorů bude muset něco udělat. Co přesně, nelze teď předpovědět – zvlášť před blížícími se volbami do europarlamentu.

Posun termínu na rok 2050?

Je možné, že zákaz bude odložen až na rok 2050 a zároveň se zpomalí postupné odstavování spalovacích aut. Evropské automobilky si uvědomily i další fakt: pokud EU nebude chtít zahájit totální ekonomickou válku s Čínou, čínské elektromobily se v Evropě během několika let prosadí a tradiční evropské značky jim nebudou schopny konkurovat cenou. To by mohlo být pro některé silné značky likvidační a mohlo by to otřást i evropskou ekonomikou, která aktuálně nestojí na pevných nohách.

Emisní stopa elektromobilů

Zpochybnění zákazu spalovacích motorů podporuje stále více nezávislých studií, které ukazují, že emisní stopa elektromobilů je daleko od nulové. Německý magazín Focus, který citoval rakouský Kronen-Zeitung, uvádí, že nezávislá studie VDI porovnala různé typy pohonů z hlediska emisí CO₂.

Elektromobily jsou šetrnější ke klimatu až po nájezdu 90 000 kilometrů ve srovnání se spalovacími motory. Pokud používají výhradně tzv. zelenou elektřinu, hranice klesá na 65 000 km – i tak jde o poměrně dlouhou dobu.

V dlouhodobém testu vychází podle Focusu nejlépe čistý elektromobil a plug-in hybrid. Na třetím místě je naftový motor a až na čtvrtém benzínový. Z tohoto pohledu se ukazuje, že nekritický zákaz spalovacích motorů, zvlášť dieselů, je sporný a připomíná hon na čarodějnice.

Co bude dál

Důsledky hlasování a nová klasifikace elektromobilů nelze přesně odhadnout. Z našeho pohledu však „na konci dne“ i tak vyhrají elektromobily – hlavně proto, že fosilní zdroje nejsou nevyčerpatelné. K jejich prosazení však povede pravděpodobně delší a méně drastická cesta, při které se technologie bude zdokonalovat i díky státním a evropským dotacím, aby byla atraktivní i bez nucení.

Po několik dalších dekád přitom budou existovat i spalovací motory.

Vše se může vyjasnit už během následujících jednoho až dvou let, přičemž blížící se eurovolby napoví, jak to bude se zákazem spalovacích motorů pokračovat.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY