Evropský trh s elektromobily brzdí vysoké ceny i nejistota. Zákazníci hledají kompromis

Autor:

Foto: Electric Drive. Zdroj: Raiffeisen - Leasing, ACEA

Nová data organizace ACEA ukazují na stagnaci registrací nových vozů v EU. Přesto se mění celková struktura trhu, kdy klasickým spalovacím motorům odzvonilo. Zákazníci čím dál častěji sahají po hybridech a elektrických vozech, i když přechod není úplně jednoduchý.

Z aktuálních údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že evropský trh s osobními vozy v letošním roce zpomalil. Za období leden až červen 2025 klesly registrace nových aut v EU meziročně o 1,9 %, kdy samotný červen přinesl pokles dokonce o 7,3%. Zároveň ale dochází k zásadní změně v preferencích zákazníků, kdy tradiční benzinové a naftové motory ustupují a nahrazují je hybridy a elektromobily.

Změna je patrná i v České republice, kde se ale vedle technologické transformace trh potýká s dalšími překážkami. A to vysokými cenami vozidel, nejistotou domácností i firem a chybějící podporou rozvoje infrastruktury.

Hybridy dominují, elektrická auta si postupně hledají své místo

Největší dynamiku aktuálně vykazují hybridní vozidla. Jejich tržní podíl v EU za šest měsíců letošního roku dosáhl 43,2% (z toho plug-in hybrid 8,4 %), čímž si upevnily pozici nejsilnější kategorie. Výrazně rostou také elektromobily (BEV). Jejich podíl činí 15,6 %, což představuje meziroční nárůst o více než tři procentní body.

Naopak vozy se spalovacími motory jsou na ústupu. Nafta tvoří už jen necelých 10 % trhu, benzin klesl na 28,4 %. Dohromady tak konvenční pohony poprvé představují méně než 40 % evropského trhu s novými vozy.

„Vidíme zcela zřetelný posun ve vnímání mobility. Zákazníci, ať už pro soukromé nebo firemní účely, chtějí kombinaci efektivity, ekologie a dostupnosti. Hybridní vozy jim dnes nabízejí poměrně atraktivní kompromis v podobě nižší spotřeby, tichého provozu a žádných starostí navíc s dobíjením,“ říká Jaroslav Kumbera, ředitel autofinancování Raiffeisen – Leasing.

Podle něj hybridy ideálně spojují to nejlepší z obou světů: „Zejména sériové hybridy, které se už objevují i na českém trhu, přinášejí plnohodnotný požitek z benefitů elektrického auta bez nutnosti externího nabíjení. Spalovací motor zde funguje jen jako generátor elektřiny, což zajišťuje plynulou jízdu a vysokou účinnost.“

Český trh je stabilizovaný, ale rozvíjí se pomalu

Přestože se situace po covidových letech a čipové krizi stabilizovala, český automobilový trh zůstává pod tlakem několika faktorů. Výroba sice běží, ale poptávka naráží na nové limity:

Ekonomická opatrnost

Ačkoliv došlo ke zmírnění inflace i poklesu základní úrokové sazby ČNB, firmy i spotřebitelé jsou stále velmi opatrní. „Vysoké životní náklady, geopolitické napětí a v případě automotive aktuální nejistota ohledně celních bariér vedou k odkládání rozhodnutí o nákupu nového vozu,“ popisuje Kumbera.

Rostoucí ceny nových aut

Za posledních 5 let vzrostla průměrná cena nového vozu v Evropě i v Česku o více než 30 %. Důvodem jsou rostoucí výrobní náklady, tlak na emisní a bezpečnostní standardy i složitější technologie. „Pro průměrnou českou domácnost je nový vůz dnes méně dostupný než například v období před covidem,“ upozorňuje Kumbera.

Nestabilita v dodavatelských řetězcích

Přestože krize s nedostatkem čipů polevila, přetrvávají problémy u specializovaných komponent, zejména u elektromobilů. Výroba trpí nedostatkem vzácných kovů a zpožděními v dopravě z Asie. Zejména pak v souvislosti s krizí v Rudém moři a napětím kolem Tchaj-wanu.

Nejasná regulační podpora

Evropský zákaz prodeje nových spalovacích vozů od roku 2035 zůstává v platnosti, ale v řadě států včetně Česka chybí ucelená strategie, jak přechod podpořit finančně i v rámci infrastruktury.

Leasing i úvěry procházejí proměnou

Jedním z klíčových témat je i dostupnost financování. Ačkoliv úrokové sazby na našem trhu již poklesly, výsledná splátka často roste kvůli zdražování samotných vozů.

„Podnikatelé a firmy zcela nejčastěji využívají úvěr nebo operativní leasing. Jedná se produkty, které jsou pro ně atraktivní díky lepšímu cash flow a možnosti pravidelné obnovy vozového parku. Proto si drží dlouhodobě nejsilnější pozici na trhu. Domácnosti pak čerpají spotřebitelské úvěry, v případě nových vozidel často vázané na spolupráci leasingové společnosti s konkrétní značkou vozu,“ shrnuje Kumbera.

Zároveň ale varuje: „Rostoucí ceny vozů znamenají, že i při nižších sazbách jsou splátky citelnější než v minulosti.“

Jaký bude vývoj do budoucna? Hybridy posílí, růst elektromobilů bude záviset na více faktorech

Raiffeisen – Leasing očekává v následujících měsících další posilování hybridních vozidel. Zákazníci je vnímají jako praktické řešení s nízkým provozním rizikem. Elektromobily budou dál růst, ale rozhodující bude vývoj technologických inovací v oblasti baterií, vývoj cen elektromobilů vs. spalovacích aut a tempo budování dobíjecí infrastruktury, zejména v regionech. Výhledově bude dostupnost jejich financování také záviset na vývoji úrokových sazeb.

Trend v oblasti mobility je patrný, ale potřebuje podporu

Evropský i český automobilový trh se přetváří. Technologická změna probíhá, ale nestačí sama o sobě. Zásadní roli hraje ekonomická dostupnost i důvěra. A právě v těchto oblastech je třeba trh dále aktivně podporovat.

„Auto už dávno není jen produkt, ale komplexní služba. Ať už mluvíme o elektromobilitě nebo financování, klíčem je nabídnout zákazníkům flexibilní, dostupné a srozumitelné řešení,“ uzavírá Jaroslav Kumbera, Raiffeisen – Leasing.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY