Nio a Geely budou v Evropě společně budovat výměnné stanice baterií

Autor:

Zdroj: NIO, Geely. Foto: NIO

Čínský výrobce automobilů Nio byl první společností na světě, která zahájila výrobu elektrických vozidel s možností rychlé výměny vybitých baterií za plně nabité. Tato inovace představuje efektivní řešení pro největší nevýhodu elektrických vozidel, a to omezený dojezd.

Nio v současné době provozuje tzv. stanice pro výměnu baterií (PSS) v Číně a v Evropě. Zatímco v domovské zemi jich má již více než 1 500, v Evropě zatím pouze 15. Společnost brzy plánuje přidat další tisíce stanic.

Stanice druhé generace PSS jsou schopny skladovat 13 modulů baterií a jejich výměna pomocí robota trvá přibližně pět minut. Za optimálních podmínek by tak měly být schopny obsloužit 312 vozidel za den. Stanice třetí generace by měly být schopny skladovat až 21 baterií, což výrazně zvýší množství provedených výměn. Tato technologie je ale velmi nákladná a navíc určená pouze pro jednu značku. Proto Nio uzavřelo dohodu s čínským Geely, který projevil zájem o tuto formu nabíjení.

Geely a Nio přijaly model “společného investování, společné výstavby, sdílení a spolupráce,” jak informovali čínští partneři. Budou se snažit vytvořit efektivní mechanismus správy bateriových aktiv, vybudovat jednotný provoz pro výměnu baterií a vyvinout vozidla s kompatibilními bateriemi, které budou vzájemně vyměnitelné. To znamená sjednotit normy, standardy a technologie. Z této spolupráce by v budoucnu mohly těžit také značky jako Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr nebo Lynk & Co, které také patří pod Geely.

V současné době Geely provozuje pouze 300 výměnných stanic, ale již v roce 2021 oznámilo, že do roku 2025 plánuje mít dalších 5 000. Spolupráce s Nio by mohla výrazně urychlit výstavbu a umožnit přístup k výměnným stanicím mnohem více vozidlům se standardizovanými bateriemi. Výhoda výměny by také mohla přinést výhody pro provozovatele distribučních sítí, protože by odlehčila zátěž ve špičkách. Výměna by rovněž mohla snížit náklady na elektrická vozidla, protože by si zákazníci mohli pouze pronajímat baterie, které představují nejdražší část elektromobilů.