První jízda: Audi Q4 40 e-tron

Autor:

Audi po velkých e-tronech a sportovním GT představilo další elektromobil, který je zároveň tím vůbec nejdostupnějším elektrickým autem se čtyřmi kruhy ve znaku. Stejně tak ale je i nejdražší variantou postavenou na platformě MEB, kterou sdílí s vozy Škoda Enyaq iV nebo Volkswagen ID.4. Jestli se vyplatí připlatit si za prémiový luxus, jsem zjišťoval během prvních českých jízd. Pojďme si ale vůz nejdříve představit.

Audi Q4 hned na začátku překvapí dvěma karosářskými variantami. Můžete mít klasické SUV nebo sportovnější variantu Sportback s karoserií typu coupé. Oba modely mají nezaměnitelný design, na který jsme u Audi už léta zvyklí – dominuje velká a zaslepená maska single-frame, světla s nepřehlédnutelným LED podpisem (který si navíc můžete konfigurovat ze čtyř variant), výrazné blatníky, krátké převisy a záď s protaženou světelnou linkou přes celou její šířku. Nebudu lhát, auto vypadá opravdu dobře a hodnotně. Tady nad svými koncernovými bratříčky rozhodně dominuje.

audi_q4_etron_59 audi_q4_etron_58

Zajímavostí je, že extravagantnější verze Sportback nabídne větší kufr o 15 litrů (535 litrů vs. 520 l) a k tomu také lepší aerodynamiku (cx 0,26 versus 0,28) a tím i delší dojezd (o 8–9 km). Naopak hůře na to je s ložnou plochou a také k němu nedostanete střešní nosiče. U modelu Audi Q4 Sportback e-tron ústí mimořádně nízká linie střechy ve stylu kupé do expresivně tvarované zádě. Nízko umístěný zadní spoiler přitom rozděluje zadní okno na dvě části.

Obě kompaktní SUV s elektrickým pohonem sjíždějí na přání z montážní linky se světlomety Matrix LED, které co nejlépe osvětlují vozovku, aniž by oslňovaly ostatní účastníky silničního provozu. Světovou novinkou jsou různé varianty charakteristického světelného designu. Řidič má v ovládacím systému MMI touch na výběr čtyři různé digitální světelné designy. Zákazníci si mohou vybírat z osmi barev laků karoserie včetně nového metalického odstínu aurora violet. Kromě základní verze jsou k dispozici dvě linie vnější výbavy Advanced a S line.

audi_q4_etron_12

Interiér je prostorný a vzdušný. Přístrojová deska je zaměřena na řidiče a rozdělena do samostatných částí. Přístrojová deska nese dva displeje, které jsou současně designovým prvkem. Ozdobné obložení na straně spolujezdce se bude krátce po uvedení na trh dodávat na přání s novou technickou tkaninou, která obsahuje recyklované materiály. Samostatný horizontální ovládací panel nese volič provozních režimů pohonu. Ve sportovním interiéru S line jsou sedadla čalouněna tkaninou s vysokým podílem recyklovaného polyesteru. Pro sedadla jednoho vozu se zužitkuje 26 recyklovaných lahví PET o objemu 1,5 litru.

Zcela nový je také volant s dotykovými plochami beze spár, jejichž prostřednictvím ovládá řidič digitální panel sdružených přístrojů. Ovládání informačního, zábavního a navigačního systému probíhá primárně prostřednictvím centrálního displeje MMI touch, který bude od konce letošního roku k dispozici také ve větší verzi s úhlopříčkou 11,6 palce. Třetí možností je hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka.

audi_q4_etron_25 audi_q4_etron_26

Na přání může být Q4 vybavena další inovací – průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Řidič je tak může mnohem rychleji a lépe vnímat. Dynamické zobrazení využívá velkou zobrazovací plochu a řidič ho vnímá, jako by se virtuálně vznášelo ve vzdálenosti 10 metrů nebo více.

S vnější délkou 4,59 metru nabízejí oba modely uspořádání interiéru, které cestujícím poskytne nebývalý prostor. Nabídka prostoru v interiéru je porovnatelná s SUV vyšší třídy. K tomu přispívá i chybějící středový tunel. Cestující na zadních sedadlech vděčí za velkorysý prostor pro nohy výhodám technické platformy, která byla koncipována výhradně pro elektromobily. Vůz nabízí velký počet odkládacích prostorů s celkovým objemem 25 litrů. V horní části dveří jsou integrovány držáky pro bezpečné uložení lahví o objemu až 1,0 litru. V této ergonomicky výhodné poloze jsou lahve s pitím ve snadném dosahu.

audi_q4_etron_37 audi_q4_etron_29

Architektura interiéru je přesně někde mezi Enyaqem a ID.4 – moderní a zároveň minimalistická. Pochvalu si zaslouží samostatné ovládání klimatizace. Stručně řečeno, Q4 se snaží být především klasickým luxusním autem a ne vesmírnou lodí. To osobně považuji za největší plus. Celkově se interiér nejvíce podobá nové A3. Ten největší rozdíl oproti koncernovým spoluhráčům je v materiálech a zpracování. ID.4 v této oblasti docela pokulhává, ale ani povedená Škoda se nedokáže vyrovnat měkčeným plastům, kvalitní kůži a dalším materiálům. Tradičně největší síla Audi je tedy znát i zde, kabina Q4 je opravdu výborná.

Pod kapotou

Portfolio pohonů pro oba kompaktní elektromobily splňuje očekávání naprosto odlišných skupin zákazníků – od řidičů, kteří se pravidelně pohybují po městě, až po řidiče, cestující na dlouhé vzdálenosti. Jeho součástí jsou dvě varianty akumulátorů a tři varianty pohonu. Kompaktní sada akumulátorů pro model Q4 35 e-tron nabízí využitelnou kapacitu 52 kWh (celková 55 kWh), u velké akumulátorové baterie pro modely Q4 40 e-tron  a Q4 50 e-tron quattro  to je 77 kWh, resp. 82 kWh.

U modelů Q4 35 e-tron a Q4 40 e-tron pohání zadní kola jeden elektromotor, který poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k), resp. 150 kW (204 k). Vrcholná verze Q4 50 e-tron quattro využívá dva elektromotory, které zajišťují elektrický pohon všech kol. Jejich celkový nejvyšší výkon je 220 kW (299 k). To postačuje ke zvládnutí sprintu z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a k dosažení elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 180 km/h. Z důvodu hospodárného provozu se elektromotor na přední nápravě připojuje pouze v případě, že řidič požaduje vysoký výkon nebo lepší trakci. Důležitým přínosem pro energeticky hospodárný provoz je také inteligentní rekuperace, která zohledňuje mimo jiné data navigačního systému a topografii. Na přání dodávané tepelné čerpadlo využívá odpadní teplo vysokonapěťových modulů a okolního vzduchu k efektivnímu klimatizování interiéru. Především při delších jízdách tak významně přispívá ke zvýšení hospodárnosti. Normovaný dojezd je nejvyšší u verze 40 e-tron, kde činí až 520 kilometrů. Nejsilnější varianta 50 quattro ujede až 497 kilometrů a 35 e-tron až 349.

audi_q4_etron_02

Vůz mohou uživatelé nabíjet střídavým (AC) nebo stejnosměrným (DC) proudem. V závislosti na sadě akumulátorů lze využívat různé nabíjecí výkony. U kompaktní akumulátorové baterie dosahuje nabíjecí výkon až 7,4 kW (AC), ale při rychlém nabíjení HPC (High Power Charging) stejnosměrným proudem (DC) to může být až 100 kW. Velká sada akumulátorů umožňuje ve standardní výbavě nabíjecí výkony až 11 kW (AC), resp. až 125 kW (HPC).

Vysokonapěťová sada akumulátorů je u modelů Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron uložena mezi nápravami, což zajišťuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy. Systémy pro řízení podvozku a pohonu jsou vzájemně úzce provázány – jízda v kompaktních SUV s elektrickým pohonem je díky tomu bezpečná a současně i sportovní a komfortní.

Na přání dodává Audi pro všechny varianty sportovní podvozek, který karoserii snižuje o 15 milimetrů (sériová výbava verze S line). Kromě toho je k dispozici systém Audi drive select s různými jízdními režimy (sériová výbava verze Sportback) a progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu strmější (sériová výbava verzí quattro). Audi drive select se dodává i pro Sportback s pohonem zadních kol. Podvozek s adaptivními tlumiči – výbava na přání pro všechny varianty pohonu – rozšiřuje škálu zážitků z jízdy. Nabídka kol sahá od 19 do 21 palců a obsahuje několik aerodynamických designů.

audi_q4_etron_06

Již sériová výbava kompaktních SUV s elektrickým pohonem zahrnuje velký počet asistenčních systémů. Mezi ně patří prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý způsob řízení s optimální spotřebou elektrické energie. Na přání dodávané systémy jsou – stejně jako mnoho dalších prvků výbavy – rozděleny do paketů. Výjimečné postavení má mezi nimi adaptivní asistent řízení vozidla, který podporuje řidiče při řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí. Prostorový kamerový systém je mimořádně přínosný především v městském provozu a při parkování.

Jízda

Během prvního seznámení jsem měl možnost usednout za volant modelu Q4 40 e-tron. Uvnitř panuje během jízdy hrobové ticho a ani aerodynamický hluk není příliš zřetelný, za což může skvělý koeficient odporu vzduchu a špičkové odhlučnění karoserie. Občas se jen na větších nerovnostech ozve bouchnutí od velkých kol. Testovaný vůz byl vybaven adaptivním podvozkem, který fungoval brilantně. Jeho komfort lze měnit v několika úrovních, ale ani ve sportovním režimu vůz příliš neztuhne. Je to tedy opravdu pohodlný vůz.

audi_q4_etron_08

V zatáčkách mě auto překvapilo minimálními náklony karoserie a absencí pocitu těžkopádnosti, i přes fakt, že vůz rozhodně není lehký. Za to může umístění baterií v podlaze a díky tomu nízko položené těžiště. V oblouku se elektromobil chová velmi dobře a nabízí velké množství přilnavosti. Díky pohonu zadních kol je navíc řízení velmi jemné a přesně, jelikož do něj nepřechází síly od tahu motoru. Zadní pohon má ještě jednu výhodu, která mu pomáhá stočit se do zatáčky mnohem lépe než pohon předních kol. Elektronika je navíc velmi jemná a umí pracovat tak, že kola nechtějí auto dostat do smyku, ale jde na ně právě tolik energie, aby záď oblouk utáhla.

V přímce však testovaná verze není vyloženě rychlá. Nečekejte tedy akceleraci, která vás zarazí do sedadel, vůz sice zrychluje konstantně stejně, ale stovku zdolá až za 8,5 sekundy a jede maximálně elektronicky omezených 160 km/h. V praxi auto působí spíše rozvážně. Slibovaný dojezd jsem bohužel během jednoho odpoledne neměl šanci ověřit, to si musíme počkat až na plnohodnotný týdenní test. Palubní počítač mi však sliboval dojezd kolem 420 kilometrů, který se odvíjel od mého jízdního stylu, který často zkoušel různé dynamiky pružného zrychlení. Spotřeba elektřiny se ale ani při svižnějším, přesto normálním ježdění nedostane přes 20 kWh.

audi_q4_etron_04

Pravdou je, že velmi podobně jezdí i Enyaq a ID.4. Audi kompenzuje stejnou platformu především ještě lepším odhlučněním komfortem a technickými vychytávky. Nebudu tedy lhát, když řeknu, že za volantem Q4 se z celé trojice budete cítit nejkomfortněji a zároveň obklopeni tou nejlepší dostupnou technikou.

Uvedení na trh v létě

První vozy Audi Q4 e-tron dorazí na evropské trhy v červnu 2021, Q4 Sportback e-tron bude následovat na sklonku léta. Předprodej bude zahájen ještě v průběhu dubna. V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Ceník Audi Q4 e-tron začíná na částce 1 159 900 Kč, za variantu Sportback připlatíte 53 tisíc.