Tesla usiluje o to, aby mohla v Evropě spustit svůj systém plně autonomního řízení (FSD – Full Self-Driving). Zatímco však Elon Musk vyvíjí tlak na evropské úřady, v USA automobilka čelí novému vyšetřování. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA totiž prověřuje téměř tři miliony vozů Tesla kvůli podezření, že systém FSD během provozu opakovaně porušuje dopravní předpisy.
Tesla a FSD: nejpokročilejší autopilot značky
Plně autonomní řízení FSD představuje vrchol nabídky asistenčních systémů Tesly. V USA ho výrobce prodává jako volitelnou funkci, která umožňuje vozu jezdit zcela samostatně – zvládá rozjezdy, zatáčení, brzdění i reakce na dopravní situace. Řidič může nechat volant být a vůz si poradí i v městském provozu nebo při objíždění překážek.
V Evropě je ale zatím tato technologie stále na čekací listině. Regulátoři schválili pouze tzv. hands-free systémy, které fungují jen v přesně zmapovaných úsecích – typicky jde o Ford BlueCruise. Tesla proto zatím čeká, až se otevře prostor i pro její řešení.
Tlak na Brusel a demonstrace schopností
Od loňského léta se Elon Musk snaží přesvědčit Evropskou unii, aby povolila testování a nasazení FSD na evropských silnicích. Na síti X (dříve Twitter) dokonce vyzval fanoušky, aby vyvinuli tlak na úředníky, a prohlásil, že jeho technologie „zachraňuje životy“.
Na podporu svých slov zveřejnila Tesla několik videí, kde vozy s FSD samostatně projíždějí centry evropských měst – například Římem či Paříží. V jednom z nich dokonce vůz hladce zvládá chaotický provoz u Vítězného oblouku.
Vyšetřování v USA: systém porušuje pravidla
Zatímco Tesla buduje tlak na Evropu, doma čelí dalšímu problému. Úřad NHTSA zahájil předběžné šetření téměř tří milionů aut vybavených FSD kvůli podezření, že systém sám o sobě porušuje dopravní pravidla.
Podle agentury Reuters bylo nahlášeno přes padesát případů, kdy vozy řízené FSD projely na červenou, zůstaly stát na zelenou nebo vjely do křižovatky bez ohledu na ostatní účastníky provozu. Přibližně dvacet incidentů se týkalo situací, které mohly vést k nehodě.
Pro Teslu to není novinka – jde už o třetí případ, kdy americké úřady zkoumají její asistenční systémy kvůli jejich chování v reálném provozu.
Chová se jako člověk – a to je problém
Vozy Tesla jsou podle Muska navrženy tak, aby se chovaly „co nejvíce jako lidský řidič“. Právě to má být jejich výhoda – díky miliardám kilometrů dat, které vozy posílají do centrály, se systém neustále učí z reálných situací.
Jenže právě tento „lidský“ způsob řízení může být i Achillovou patou systému. Některé testy naznačují, že FSD se občas chová podobně jako nepozorný řidič – třeba mírně překročí rychlost, projede křižovatkou těsně na oranžovou, nebo zbytečně reaguje na policejní vůz. To sice působí přirozeně, ale v praxi to znamená porušování předpisů.
Přísná Evropa a její limity
Evropské předpisy pro autonomní řízení patří k nejpřísnějším na světě. Unie vyžaduje rozsáhlé testování, jasné prokázání bezpečnosti a hlavně možnost, aby lidský řidič mohl kdykoli převzít kontrolu nad vozidlem. Tesla se tak musí vypořádat s mnohem komplikovanější legislativou než v USA.
Získání povolení pro systém FSD bude proto v Evropě dlouhý proces. Regulátoři chtějí mít jistotu, že technologie je naprosto spolehlivá a nezpůsobí více problémů než užitku.
Autonomní budoucnost: příležitost i riziko
Autonomní řízení má potenciál výrazně změnit svět dopravy – může snížit počet nehod, omezit dopravní zácpy a zvýšit efektivitu přepravy. Zároveň ale přináší zcela nové otázky: kdo ponese odpovědnost za nehodu? Jak se má vůz zachovat v krizové situaci? A co miliony pracovních míst v dopravě a logistice, která by automatizace mohla ohrozit?
Na druhé straně vzniknou nové obory – vývoj softwaru, údržba autonomních systémů či kybernetická bezpečnost. Jisté je jediné: cesta k plně autonomním vozidlům bude ještě dlouhá a vyžádá si rovnováhu mezi technologickým pokrokem a bezpečností.
Tesla se snaží přesvědčit Evropu, že její technologie je připravena, ale současné vyšetřování v USA naznačuje, že FSD má k dokonalosti ještě daleko. Pokud chce Elon Musk splnit svůj sen o vozech, které skutečně jezdí samy, bude muset jeho firma prokázat, že dokáže zvládnout nejen software a senzory, ale i zodpovědnost, která s tím přichází.

