Test Volkswaen ID.7 Tourer GTX: Emoce na baterky, elegance na kolech

Autor:

Foto: Electricdrive

Představte si německého konstruktéra, který si sedne k digitálnímu kreslicímu tabletu, protáhne se a řekne: „Navrhneme auto, které sveze půlku katalogu IKEA, porazí Cayenne Diesel na semaforu a přitom bude znít jako dobře izolované hotelové lobby.“ Tak nějak vznikl Volkswagen ID.7 GTX – elektrické kombi, které kombinuje siluetu služebního vozu, ambice dálničního GT a schopnosti sprintéra po dvou redbullech.

Na první pohled to vypadá jako SUV, co drželo půst – vysoká linie boků evokuje crossover, ale aby to nepůsobilo příliš neotesaně, má ID.7 GTX nízkou kabinu a proporce, které přesně cílí mezi sport a praktičnost. S délkou 4 961 mm přerostlo i Arteon a rozvor skoro tři metry (2 996 mm) už vážně naznačuje, že tohle kombi míří o patro výš. K tomu přidejte 21palcová kola, černé spodky prahů a černě lakovanou střechu s C sloupkem a máte velmi hezký a proporčně vyvážený kombík.

A protože bez svítících doplňků dneska elektromobil neexistuje, ID.7 GTX dostal LED lištu vpředu, zářící loga, decentně efektní světla vzadu a vůbec celý arzenál svítidel, co by rozzářil i parket v disco klubu. Aerodynamický odpor jen 0,25? To už je mokrý sen každého milovníka vzduchových tunelů. Karoserie hladká jako omáčka z michelinské kuchyně, kliky zapuštěné a na zádi spoiler s křidélky, co hladí vzduch.

A pro fajnšmekry – pokud si připlatíte, dostanete chytrou panoramatickou střechu Smart Glass, co umí sama měnit průhlednost podle počasí nebo nálady posádky. Jak říkají v marketingu: sklo s mozkem.

GTX – GTI pro éru ticha

Když se na Volkswagenu objevilo označení GTI, věděli jste, že to nebude nuda. Teď tu máme GTX – elektrického sourozence, který místo výfukového řevu nabídne tiché „ššš,“ okamžité zrychlení a lehký nádech ekologického svědomí. Ale nenechte se zmást – byť vypadá jako auto pro obchodního zástupce, umí se rozparádit jako extrovert na firemním večírku.

Pod kapotou jsou dva elektromotory. Jeden vepředu (80 kW), druhý vzadu (210 kW), dohromady dávají 250 kW, čili 340 koní. Kombinovaných 560 Nm vás ujistí, že tohle kombi rozhodně není lenoch. Na stovku to umí za 5,5 sekundy – a to je výkon, který už neurazí ani ve vyšších sférách. A přitom to všechno zvládá s grácií a tichostí japonského hotelového personálu.

Díky pohonu všech kol vás GTX nenechá ve štychu ani na rozbředlém sněhu nebo v zatáčce, do které jste vlítli příliš optimisticky. Není to sportovní šílenec, spíš velmi rychlý pohodář. Přilnavost je výborná, reakce vyvážené a celkový dojem? Jako byste jeli na elektrickém létajícím koberci.

Podvozek, co vás hýčká

Jízdní komfort byl pro vývojáře očividně prioritou. ID.7 GTX má adaptivní podvozek s 15 úrovněmi nastavení a proti běžnému ID.7 dostal tvrdší stabilizátory, ostřejší řízení a nově naladěné tlumiče DCC. MacPherson vpředu, víceprvek vzadu – standardní recept, ale výborně vyladěný. Sportovní režim ESC i elektronická náhrada samosvorného diferenciálu XDS+ dodávají jízdě patřičný šmrnc.

A přestože si podvozek umí přitvrdit, nikdy neztratí eleganci. Ticho v kabině hlídají akustická skla a houpání po dálnici připomíná lehké kolébání na vlnách. A pozor – tenhle kolos se otočí na průměru 10,9 metru! To vám v garáži u nákupního centra přijde víc než vhod.

V zatáčkách drží stopu s jistotou, tlumiče žehlí asfalt jako profík žehličkou košili a řízení s progresivním účinkem vám dává přesně tolik odezvy, kolik zrovna chcete. Díky nízkému těžišti, pohonu všech kol a širokým pneumatikám se ID.7 GTX ovládá jako menší, lehčí auto. Zadní brzdy? Sice bubny, ale světe div se – brzdí naprosto sebevědomě.

Praktičnost, co se nefláká

Ano, ID.7 GTX je především kombi. A to znamená kufr o objemu 605 litrů, který se po sklopení sedadel změní v 1 714litrový nákladní prostor s rovnou podlahou. Jen škoda, že chybí „frunk“ – tedy přední kufr. Konkurence ho často má. Zato prostor pro nohy vzadu je téměř limuzínový a vpředu najdete displej větší než některé televize.

Infotainment je svižný, přehledný a nezamrzá – jen to ovládání klimatizace skrz dotykovou obrazovku je trochu rozmar, který vás občas donutí přemýšlet, co by na to řekl Steve Jobs. Ale aspoň že dotyková lišta pod obrazovkou už konečně svítí.

Dobíjení? Bez stresu

S baterií o využitelné kapacitě 86 kWh se nemusíte bát ani delších výletů. Pokud se zrovna nechováte jako závodník F1, zvládnete přes 500 kilometrů na jedno nabití. A když už dojde na dobíjení, ID.7 GTX zvládá až 200 kW – v praxi je to sice o něco méně, ale pořád víc než dost. Ze 30 % na 160 kW, při 60 % 145 kW a i při téměř 80 % se stále držíte kolem 90 kW. Přeloženo: když si dáte kafe, ID.7 si mezitím doplní energii na dalších pár set kilometrů. Spotřeba? Kombinovaně a předpisově to jde i za 16 kWh. Dálnice znamená odběr 22 kWh a svižnější tempo kolem 20.

Volkswagen ID.7 Tourer GTX jsem dobíjel v síti rychlonabíjecích stanic PRE Point. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

Interiér? Business třída na kolech

Uvnitř ID.7 GTX  se budete cítit jako v první třídě. Sedadla pohodlná jak lenoška v knihovně, kvalitní materiály všude kolem, červené kontrastní švy (exkluzivní pro GTX) a ambientní osvětlení, co nevnucuje, ale potěší. Středová konzole je obrovská, a přesto přehledná. Volant s dotykovými tlačítky má fajn haptiku a dobře padne do ruky.

Přístrojový štít? Zapomeňte. Místo něj minimalistický displej a hlavní slovo má head-up projektor s rozšířenou realitou. Navigační šipky se vám vznáší před očima jak kouzelný hologram, rychlost se zobrazuje pod nimi.

Závěr? Elegantní síla bez hluku

Volkswagen ID.7 GTX je kombinací výkonu, komfortu, praktičnosti a ticha. Není to auto, které vás přinutí potit se na okreskách, ale přesně ví, co dělá. A dělá to s neuvěřitelnou lehkostí.

A pokud někdo prohlásí, že elektromobily nemají duši? Stačí ho posadit za volant. Až se ID.7 GTX elegantně vystřelí z křižovatky a proletí zatáčku jako po kolejích, možná mu začnou cukat koutky. A když to zvládne bez hluku a bez výčitek? Tak tím líp.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY