VW ID.2: Malý elektromobil má stát jako spalovák. Pomoci mu mají nové triky

Autor:

Foto: Volkswagen. Zdroj: Volkswagen, Financial Times Future of the Car

Volkswagen připravuje malý elektromobil ID.2, který by se měl stát cenově dostupnou alternativou ke klasickým autům se spalovacím motorem – tedy jakýmsi elektrickým Polem. Aby toho dosáhl, sází koncern na kombinaci levnější chemie akumulátorů a nové technologie jejich uspořádání, takzvané cell-to-pack. Tato strategie má výrazně snížit výrobní náklady a pomoci elektromobilům dosáhnout stejné ziskové marže jako tradiční vozy. „Snížení nákladů na baterie je dalším velkým krokem k dosažení cenové parity s vozy se spalovacím motorem,“ uvedl šéf značky VW Thomas Schäfer na konferenci Financial Times Future of the Car v Londýně.

Základem úspěchu má být nová platforma MEB Plus, což je vylepšená verze stávající architektury MEB. Využívá levnější chemii LFP (lithium-železo-fosfát) a nové uspořádání baterie bez klasických modulů. Do bateriového balení tedy nebudou vkládány moduly, ale přímo jednotlivé články. „Spojovací prvky mezi jednotlivými moduly jsou výrazně omezené, takže se dají výrazně snížit náklady na baterii,“ vysvětlil Schäfer. Technologie cell-to-pack totiž eliminuje nadbytečnou kabeláž, snižuje hmotnost a zvyšuje energetickou hustotu.

Konzultantská společnost BCG odhaduje, že právě kabelové svazky tvoří 10 až 20 % ceny celé baterie. Takže pokud se jich většinou zbavíte, ušetříte. Proto se bateriové balení stalo hlavním cílem optimalizace u více výrobců – podobný přístup jako VW zkouší například Renault s LG Solution. Čínský BYD jde ještě dál a bateriové články integruje přímo do karoserie, takže se stávají součástí její nosné struktury. O podobném řešení uvažuje i Polestar.

Volkswagen si věří. Finanční ředitel Arno Antlitz oznámil, že ID.2 bude prvním elektromobilem koncernu, který dosáhne stejné ziskové marže jako spalovací model VW T-Cross. ID.2 přitom nebude jediným modelem postaveným na platformě MEB Plus. Ve Španělsku se bude společně s ním vyrábět i SUV odvozené z hatchbacku ID.2, sportovní hatchback Cupra Raval a malé SUV značky Škoda, naznačené už konceptem Epiq. Do budoucna se navíc chystá i sedmimístné elektrické SUV od Škody, které by mělo být představeno v roce 2026.

Aby měl koncern dostatečné výrobní kapacity, vyvíjí vlastní baterie s názvem Unified Cell, které plánuje vyrábět v nových závodech v německém Salzgitteru, španělské Valencii a kanadském St. Thomas. Výroba v Salzgitteru by měla začít koncem roku 2025. „Nemůžeme nechat vše jen na dodavatelích,“ zdůraznil Schäfer s tím, že kontrola nad výrobou klíčových komponentů je strategicky zásadní. Bez ní by byl koncern odkázán na externí dodavatele, kteří nemusí být spolehliví z hlediska dostupnosti ani cen.

Otázkou ale zůstávají náklady na energii. Cena výroby bateriových článků v Evropě sice klesá, ale ne dostatečně rychle. „Všichni se musíme zlepšit – a to samozřejmě závisí i na ceně elektřiny,“ poznamenal Schäfer. VW si proto stanovil cíl: 5 až 6 centů za kilowatthodinu. V praxi jsou však ceny často výrazně vyšší. „V některých zemích je to 12 až 13 centů. Každý cent nad stanovený cíl přitom znamená dodatečné náklady ve výši 100 milionů eur,“ upozornil. Jestli se Volkswagenu podaří tyto cíle splnit, ukáže až konec roku 2026, kdy by měl být model ID.2 oficiálně představen.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY