Češi se ojetých elektromobilů nebojí: Za půl roku jich dovezli stejně jako za celý loňský rok

Autor:

Foto: Electric Drive. Zdroj: Centrum dopravního výzkumu ČR, Ministerstvo dopravy ČR

Do České republiky bylo během uplynulého půl roku dovezeno více než 3,8 tisíce ojetých osobních bateriových elektromobilů, což odpovídá počtu dovezených vozidel za celý loňský rok. Ojeté elektromobily tvořily 35,7 % celkových registrací osobních elektromobilů, přičemž více než polovina těchto vozidel (50,8 %) byla registrována na soukromé osoby. Mezi nejžádanější značky patřily Tesla, Volkswagen a BMW. Nejvíce ojetých elektromobilů bylo registrováno v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji, nejpočetnějšími byla čtyřletá vozidla, resp. ty s první registrací v roce 2021. Tento trend potvrzuje rostoucí význam sekundárního trhu pro rozvoj elektromobility v Česku, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.

„Zájem o ojeté elektromobily v Česku roste díky několika klíčovým faktorům: nižší cena ojetých vozidel ve srovnání s novými elektromobily, rostoucí povědomí o výhodách elektromobility a zlepšující se dostupnost veřejné infrastruktury pro dobíjení,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. „Jak ukazují naše data, největší zájem je o 4leté ojetiny. Důležitým faktorem, který by rozhodně neměl zapadnout, je, že většinu dovezených elektromobilů stále kryje záruka výrobce na trakční akumulátor (pozn. v případě splnění záručních podmínek), což zvyšuje jejich atraktivitu pro nové majitele,“ dodává.

„Svou roli může hrát i fakt, že se postupně i díky aktivitám naší instituce daří odbourávat mýty a dezinformace, které kolem elektromobility panují,“ říká Frič a upozorňuje na sérii krátkých videí, která vyvracejí nejčastější mýty o elektromobilitě. Tato videa jsou k dispozici na webu cistadoprava.cz.

K 30. červnu 2025 bylo v Česku registrováno celkem 46,5 tisíce osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, z toho 12,9 tisíce byly dovezené ojetiny, což představuje 27,7 % celkového počtu. V období od ledna do června 2025 bylo dovezeno 3 812 ojetých osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, což je 2,7násobný meziroční nárůst (pozn. tato data reflektují stav provozovaných vozidel k 30. 6. 2025, očištěný o vozidla zaniklá, vyřazená z provozu či vyvezená.) Přibližně každý třetí letos dovezený ojetý elektromobil byl Tesla, která si připsala nejvíce registrací (1 228 vozidel, tj. 32,2 %). Následovaly Volkswagen (609 vozidel), BMW (368 vozidel), Škoda (198 vozidel), Hyundai (166 vozidel), Mercedes-Benz (158 vozidel) a Audi (132 vozidel). Podíl registrací na firmy a soukromé osoby byl téměř vyrovnaný, přičemž soukromé osoby nejvíce preferovaly Teslu (654 vozidel), Volkswagen (299 vozidel) a BMW (164 vozidel), preference firem byly podobné: Tesla (574 vozidel), Volkswagen (310 vozidel) a BMW (204 vozidel).

Pokud jde o stáří ojetých elektromobilů, v letošním roce byly nejčastěji registrovány 4leté ojetiny (1 000 vozidel), následovaly 6leté (699 vozidel) a 5leté (688 vozidel). U 4letých vozidel byla nejvíce zastoupena Tesla (247 vozidel), následována Volkswagenem (236 vozidel) a BMW (97 vozidel).

Nejvíce ojetých elektromobilů bylo letos registrováno v hlavním městě Praze (932 vozidel), Středočeském kraji (501 vozidel), Jihomoravském kraji (398 vozidel) a Moravskoslezském kraji (323 vozidel). Registrace ojetých elektromobilů na firmy se letos podílely 49,2 %, přičemž nejvyšší podíly byly evidovány v hlavním městě Praze (82 %), Plzeňském kraji (59 %) a Zlínském kraji (45,9 %). Nejvyšší podíly registrací na soukromé osoby pak v Karlovarském (70,7 %), Ústeckém (69,7 %) a Jihočeském kraji (68 %).

V rámci obcí s rozšířenou působností bylo nejvíce ojetých elektromobilů letos registrováno v Praze (932 vozidel), Brně (131 vozidel), Domažlicích (108 vozidel), Ostravě (92 vozidel) a Českých Budějovicích (84 vozidel). Na webu cistadoprava.cz si lze vyfiltrovat a zobrazit množství detailů týkajících se jak elektrických, tak plynových vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY