Čínská dominance: elektrický hypersport Yangwang U9 Track Edition rozdrtí i Rimac Neveru

Autor:

Foto: BYD. Zdroj: BYD

Elektromobil s výkonem 3 000 koní? Ano, je doslova za rohem a stojí za ním čínský koncern BYD. Vylepšená verze modelu Yangwang U9 má ambici rozprášit konkurenci na Nürburgringu.

Už standardní verze elektrického supersportu Yangwang U9 je pořádně drsným strojem. Jeho čtyři elektromotory totiž dohromady dávají výkon 960 kW (1 287 k) a točivý moment 1 680 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 2,36 sekundy a maximální rychlost dosahuje 309 km/h. Je vybaven LFP baterií s kapacitou 80 kWh, kterou lze nabíjet výkonem až 500 kW. Nabíjení z 30 na 80 % trvá jen 10 minut. Vlajková loď koncernu BYD má navíc na kontě rychlostní rekord na legendárním Nürburgringu s časem 7 minut a 17,9 sekundy. Jenže Číňanům to nestačí.

Podle dokumentů čínského ministerstva průmyslu BYD připravuje novou extrémně výkonnou verzi U9 Track Edition. Ta má pokořit všechny dosavadní elektromobily, včetně Rimacu Nevera (1 914 k) či Lotusu Evija (1 972 k). Yangwang totiž zvýší výkon každého ze čtyř elektromotorů na 555 kW, což dohromady znamená systémový výkon 2 220 kW, tedy šílených 3 119 koní. Jak se tato síla přenese na asfalt, zatím nikdo neví, ale klíčovou roli má hrát aerodynamika, která zajistí potřebný přítlak.

I proto dostane U9 Track Edition nastavitelný přední splitter a aktivní zadní křídlo. Nejde totiž jen o maximální rychlost, ale hlavně o akceleraci a stabilitu. Není pochyb o tom, že auto opět zamíří na Nürburgring, kde si brousí zuby na překonání vlastního rekordu. Na trati má tomuto kolosu o hmotnosti 2 630 kg pomáhat i systém DiSus-X, který aktivně upravuje polohu karoserie a trakci kol. Kdy se U9 Track Edition postaví na start, zatím BYD neprozradil.

Pravděpodobně to oznámí až po překonání rekordu, protože u elektromobilů není úspěch nikdy jistý. Může dojít k přehřátí baterie či motorů a s výkonem 3 000 koní nemusí na okruhu dlouhém 21 km stačit ani energie v akumulátoru. Pro srovnání – Porsche Taycan GT mělo při rekordní jízdě na „Zeleném pekle“ spotřebu 205 kWh/100 km. Jenže jeho výkon je zhruba třetinový oproti U9 Track Edition. Ambice BYD budeme proto velmi pozorně sledovat.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY