Elektrické Volvo EX30 se slušným dojezdem je levnější než neprémiová konkurence

Autor:

Nové plně elektrické Volvo EX30 se poprvé představuje v České republice. V Křižíkově pavilonu se s ním v úterý 3. října jako první seznámila odborná veřejnost. Odtud se kompaktní crossover vydá na desetidenní cestu po tuzemských dealerstvích značky Volvo, kam si jej může přijít zblízka prohlédnout každý zájemce.

Novinku představili Monika Zietek a Francesco Speciale, kteří společně stáli už u samotných začátků projektu EX30. „Naším cílem je prosadit EX30 jako jeden z nejprodávanějších plně elektrických modelů v České republice. Věříme, že jeho nezpochybnitelné kvality, atraktivní cena a v neposlední řadě také fakt, že výrobu nyní nebrzdí žádná omezení, pomohou modelu EX30 dostat se v příštím roce mezi pětici nejprodávanějších elektrických vozů v tuzemsku,“ říká Alican Emiroğlu, generální ředitel Volvo Car Czech Republic.

EX30 je nejnovější a nejmenší přírůstek do rodiny Volvo.  Je založen na jiné platformě (SEA) než jeho větší sourozenci a přiváží také řadu nových, zcela unikátních řešení. V konečném důsledku jde o model, ve kterém Volvo vidí jedinečnou příležitost výrazně zvýšit své prodeje v éře progresivní elektrifikace automobilového trhu, zejména v Evropě.

A že je na co se těšit. Volvo EX30 jde ve stopách výrazně větší plně elektrického modelu, Volva EX90, a společně otevírají novou kapitolu stylu švédské značky. Jednoznačně zachovává prvky tolik typické pro Volvo, dává je však do nečekaných souvislostí a utváří tak nové, osobité formy.

Zaujme už třeba samotnými základními rozměry vozu – délka 423 cm, o 19 cm kratší než u modelu XC40, dělá z EX30 nejkratší model v nabídce Volva od ukončení výroby C30. Malé však v žádném případě neznamená stísněné. Nová platforma uzpůsobená pro elektrické vozy se vyznačuje dlouhým rozvorem, ze kterého má jednoznačný profit posádka. Vzdušný interiér tak nabízí dostatek prostoru v každém směru.

Styl Volva EX30 se hrdě hlásí ke svým skandinávským kořenům. Odkazy na švédský původ značky lze vysledovat nejen v celkovém minimalistickém pojetí designu – v interiéru reprezentovaném nahrazením většiny fyzických ovladačů dotykovou obrazovkou infotainmentu –, ale i v jednotlivých detailech. Ambientní osvětlení kabiny tak nabídne i velmi specifické odstíny, jako jsou třeba zlatá záře letního slunovratu či přesvědčivá iluze ikonické polární záře.

V duchu trvalé udržitelnosti v kabině nenajdete jediný kus zvířecí kůže. Všechny materiály byly zvoleny tak, aby byly šetrné k životnímu prostředí a zároveň dostály přísným standardům kvality Volvo. Nejmenší model značky si vystačí s menším množstvím oceli a hliníku. Navíc byly zase v o něco větší míře využity recyklované a obnovitelné materiály, včetně tkaného lnu či certifikované vlny, plastu z rámů vyřazených oken nebo vláken ze staré džínoviny na obložení dekorativních panelů.

Že je EX30 tak trochu jiné volvo, naznačuje i nabídka barev. Kromě tradičních odstínů se tu objevují i nové, třeba energizující Moss Yellow, inspirovaná lišejníky rostoucími na skalách podél švédského západního pobřeží. Karoserie je optimalizována pro dokonale hladké obtékání vzduchu, které se pozitivně projevuje v efektivitě provozu a dojezdu. I díky tomu jsou hodnoty WLTP v závislosti na verzi od 344 km (51 kWh baterie) přes 450 km (verze AWD, 69 kWh) až po 476 km (69 kWh baterie, pohon zadních kol).

Volvo EX30 přitom není v žádném případě pomalé. V závislosti na variantách pohonu je hodnota jeho zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 či 5,3 sekundy a u verze AWD, jejíž dva motory generují 428 koní (543 Nm), dosáhne stokilometrové rychlosti dokonce už za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je u všech variant – stejně jako u ostatních modelů značky – omezena na 180 km/h.

Tradičně mimořádný důraz byl při vývoji kladen na bezpečnost posádky. Proto se Volvo EX30 může pochlubit zase o něco pevnější konstrukcí, propracovanými deformačními zónami a novým typem airbagu integrovaným do vnitřní strany sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. EX30 dokáže zabránit srážce s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako podpořit řidiče při přímém průjezdu křižovatkou s provozem ze stran, samočinně zaparkovat (a to i diagonálně), změnit jízdní pruh a upozornit při únavě či ztrátě koncentrace. Důležitou novinkou pro bezpečnost městského provozu je systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu. Při zaparkování a vystupování se tak již nemůže stát, že by posádka otevíráním dveří ohrozila projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta.

Volvo EX30 představuje také nejdostupnější elektromobil značky. Za cenu od 869 000 Kč očekáváme, že bude v příštích letech tvořit podstatnou část prodejů automobilky Volvo Cars nejen na českém trhu.