Po automatickém zjištění vzestupu teploty nad kritickou hranici se baterie uvolní z rámu a pyrotechnické rozbušky ji vystřelí do vzdálenosti přibližně tří až šesti metrů od vozidla.
Princip systému
V Číně společnost MIT Group (původně mělo jít o Joyson Electronics) předvedla prototyp trochu „uletěného“ bezpečnostního systému, který má v případě hrozícího požáru elektromobilu do jedné sekundy bočně „vystřelit“ trakční baterii z vozidla. Demonstrace na upraveném SUV iCar 03, které vyrábí čínská automobilka Chery, ukázala, že po automatickém zjištění vzestupu teploty nad kritickou hranici se baterie uvolní z rámu a pyrotechnické rozbušky ji vystřelí do vzdálenosti přibližně tří až šesti metrů od vozidla, kde už neohrožuje posádku a kde ji lze zakrýt nehořlavou hasicí dekou.
Technické řešení
Základem je rychlá diagnostika nárůstu teploty/tlaku na úrovni jednotlivých článků nebo modulů baterie a mechanismus jednorázového odjištění bateriového pouzdra. Po dosažení prahových hodnot tlakových a teplotních snímačů řídicí jednotka iniciuje pyrotechnické rozbušky, které doslova „vystřelí“ akumulátor mimo vozidlo. Konstrukce rámu je upravena tak, aby se energie výstřelu koncentrovala do přesného směru a minimalizovala sekundární poškození vozidla. Vzhledem k tomu, že trakční baterie v běžných SUV dosahují hmotnosti v stovkách kilogramů, řešení musí zohledňovat i rychlost a směr vystřelení modulu.
Účel a přínosy
Koncept má řešit specifika lithium-iontových baterií, u kterých může lokální selhání článku přejít v řetězovou reakci. Cílem je zkrátit čas, po který teplo a horké plyny působí na podlahu, interiér a vysokonapěťové vedení. „Vystřelení“ baterie by v ideálním scénáři zajistilo, že oheň a toxické výpary vzniknou mimo kabinu, přičemž posádka získá dostatek času na evakuaci, pokud je samozřejmě možná. Stejně důležité je, aby systém dokázal rozlišit mezi počáteční anomálií a běžnými provozními výkyvy, jinak hrozí falešné aktivace — jejich důsledky si raději ani nepředstavovat.
Kritika a rizika
Kritici upozorňují na zásadní problémy tohoto řešení. V silničním provozu by uvolnění baterie s hmotností několika stovek kilogramů mohlo ohrozit chodce, další účastníky provozu a samozřejmě i zasahující záchranné složky.
Alternativní řešení
Automobilky z tohoto řešení také nejsou nadšené, preferují spíše méně radikální technologie. Například bateriová pouzdra s zesílenými přetlakovými kanály, které směrují horké a toxické plyny do zón mimo kabinu, nebo inteligentní diagnostiku na úrovni článků, která se snaží zaregistrovat problém baterie a aktivovat lokální chlazení či cílené hašení ještě před rozvinutím řetězové reakce.