Jedna baterie, dvě čísla. Jak se měří spotřeba a dojezd elektromobilu

Autor:

Foto: Škoda Auto. Zdroj: Škoda Auto

K nejsilnějším provozním stránkám elektromobilu bezesporu patří hospodaření s energií. Vysoká účinnost elektromotorů a možnost rekuperace se odrážejí v tom, že elektromobil dojede na jednotku energie delší vzdálenost než vůz s konvenčním pohonem. Kdo by si však chtěl hodnoty naměřené v cyklu WLTP ověřit do detailu, narazí na paradox. Z kapacity akumulátoru a kombinované spotřeby nevychází udávaná hodnota dojezdu. Čím to je?

Reálná spotřeba energie vždy odpovídá podmínkám provozu u konkrétního uživatele. Tedy jízdě po městě či po dálnici, kopcovitému či rovinatému terénu, obsazení vozidla, obvyklé délce trasy, stylu jízdy nebo vnější teplotě. Proto každý uživatel dosáhne spotřeby odlišné.

Technické údaje výrobce jsou výsledkem měření v cyklu WLTP. To je součástí homologace a uživateli poskytuje jednotné měřítko, na jehož základě lze porovnávat spotřebu a dojezd různých specifikací či modelů. Zákazník, který se rozhoduje o volbě nového vozu, si tak může udělat představu na základě precizního měření, které probíhá za přesně daných a opakovatelných podmínek na válcové zkušebně.

Cyklus WLTP simuluje trasu dlouhou 23,3 kilometru s přesně definovaným sledem zrychlení a zpomalení, během nichž vozidlo vystřídá čtyři různé stupně dynamiky od provozu ve městě po jízdu na dálnici. Po celou dobu je senzoricky snímán odběr energie z akumulátoru a na základě toho je pak vypočítána hodnota dojezdu na jedno nabití.

Laického fanouška elektromobility by mohlo napadnout z přesně určeného dojezdu a spotřeby vypočítat reálně využívanou kapacitu baterie. To by však bylo přehnané zjednodušení.

Metodika homologačního měření totiž musí vzít do úvahy také to, jak efektivně se elektřina dostala do akumulátoru. Odběr energie proto není měřen uvnitř vozidla, ale už u zásuvky při nabíjení střídavým proudem. Takto změřená spotřeba energie je vyšší, protože při nabíjení dochází k tepelným ztrátám.

V technických údajích proto najdeme dvě informace. Elektrický dojezd, který odpovídá čisté elektrické spotřebě naměřené v rámci WLTP homologačního cyklu. Druhý údaj, kombinovaná elektrická spotřeba, která je vyšší oproti čisté spotřebě o tepelné ztráty z nabíjení.

Na displeji infotainmentu vozidla se naopak zobrazuje okamžitá či průměrná spotřeba během jízdy, která reflektuje odběr energie z akumulátoru – stejně jako ukazatel dojezdu, proto jsou zde oba údaje ve vzájemném souladu.

Spotřeba zobrazená v infotainmentu se tedy od spotřeby v technických údajích musí vždy lišit. Nejen kvůli variabilitě podmínek, ale i vzhledem k odlišnému způsobu měření.

Předepsaný cyklus WLTP splňuje úlohu jednotného měřítka, nepokrývá však všechny myslitelné scénáře provozu vozidla. Proto přímo na stránkách Škoda Auto najdete praktický kalkulátor dojezdu, který ke každému elektromobilu Škoda nabízí desítky výpočtů dojezdu v závislosti na podmínkách od prostředí a stylu jízdy, obsazení vozidla po vnější teplotu i výkon topení.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY