Němci chtějí vážně zrušit zákaz spalovacích motorů

Autor:

Zdálo se, že novým vozidlům se spalovacím motorem zvoní umíráček, ale nemusí to být tak. I když Evropský parlament loni schválil zákaz jejich prodeje od roku 2035, němečtí křesťanští demokraté ze stran CDU a CSU nyní – dva týdny před volbami – spustili velkou kampaň, aby toto rozhodnutí zvrátili. A jelikož členkou CDU je i šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, žádají ji, aby to prosadila.

“V Německu vyrábíme ty nejúčinnější motory na světě. Konec spalovacích motorů škodí blahobytu v naší zemi. Pilí to větev, na které sedíme,” citoval deník Bild generálního tajemníka CDU Carstena Linnemanna.

Aby křesťanští demokraté zjistili, jakou podporu má jejich nápad mezi voliči, vyzvali je, aby digitálně hlasovali, zda jsou pro nebo proti plánovanému zákazu. Jejich volební kampaň se na to soustředila.

Předseda CDU Friedrich Merz a šéf sesterské strany CSU Markus Söder se tak otevřeně postavili proti rozhodnutí Evropské unie, čímž však odmítli dosavadní politiku bývalé prezidentky CDU von der Leyenové. I ona se výrazně zasadila o to, aby návrh prošel.

Podle informací Bildu si křesťanští demokraté uvědomili, že běžní Němci neodsuzují vyřazení aut s benzinovým či naftovým motorem a podcenili také ekonomické dopady na výrobce automobilů. Jejich iniciativa nepřišla jen tak z čista-jasna.

V obou stranách se nespokojenost projevuje již několik měsíců a i frakce Evropské lidové strany v Evropském parlamentu, kam patří i CDU a CSU, v programu před blížícími se eurovolbami žádala, aby se uvedený zákaz spalovacích motorů “co nejdříve revidoval”.

Von der Leyenová na to reagovala, že v roce 2026 se má toto rozhodnutí tak či onak přezkoumat. Deník Bild nyní informoval, že předsedkyně Evropské komise ustoupila tlaku domovské strany a oznámila, že schválený zákaz ještě přezkoumá, což však připomíná její předchozí vyjádření. Křesťanskodemokratické politiky v Německu její postoj proto neuspokojil a žádají více.

“Plošný zákaz pro spalovací motory od roku 2035 je nesprávný. K ochraně klimatu je místo zákazů potřebná otevřenost vůči technologiím,” uvedl pro Bild generální tajemník CSU Martin Huber s tím, že by bylo šílenstvím jen tak zakázat spalovací motory.

Von der Leyenová, která chce znovu kandidovat na čelo Evropské komise a podle politických analytiků má dobré šance uspět, se však mezitím dostala mezi dvě mlýnské komory.

Na jedné straně na ni tlačí odpůrci ohlášeného zákazu spalovacích motorů, na druhé straně čelí rostoucí kritice “ekologického” tábora, že ustupuje od “zelených” řešení, čím ohrožuje ochranu klimatu.

Profesor Ferdinand Dudenhöffer, který je expertem na automobilový průmysl a v Německu je známý pod přezdívkou “autopapež”, von der Leyenové například vyčítá, že mluví o přezkoumání schváleného zákazu, a obvinil ji, že je “hrobníkem elektromobilů.”

Jak připomněl, donedávna hrála roli jakéhosi “ženského Elona Muska pro Evropu”, protože naplno hnala rozvoj elektromobility, ale v poslední době se její aktivita vytratila. Dudenhöffer to připisuje její snaze o znovuzvolení za šéfku Evropské komise.