RENAULT 4 E-TECH ELEKTRICKÝ: kompaktní a všestranný elektromobil vstupuje na český trh

Autor:

Foto: Renault. Zdroj: Renault

Kompaktní, prostorný a všestranný, auto pro život v souladu s dobou, schopný jet kamkoli a udělat cokoli, robustní a stylový vůz univerzální jako „modré džíny“. Tento popis původního modelu Renault 4 z roku 1961 platí i dnes pro Renault 4 E-Tech elektrický. Tento nový přírůstek do elektrické řady Renault čerpá z DNA vozu, který si během desetiletí získal ikonický status a stal se oblíbenou volbou běžných lidí, městských obyvatel i zemědělců, poštovních doručovatelů, hasičů a četníků. Dnes zaujímá Renault 4 E-Tech elektrický místo po boku modelů Renault 5, Megane a Scenic E-Tech elektrických, před budoucím modelem Twingo v roce 2026. Ambice Renault 4 E-Tech elektrický jsou vyjádřeny v myšlence, která stojí za jeho designem: co nejvíce odrážet způsob využití zákazníky.

Úspěch původního modelu Renault 4 ve Francii i po celém světě lze z velké části připsat jeho všestrannosti. Během své výroby dosáhl skutečně fenomenálních čísel: mezi lety 1961 a 1992 se prodalo 8 135 424 kusů na pěti kontinentech a ve více než sto zemích, což z něj učinilo jeden z nejprodávanějších modelů značky Renault na celosvětové úrovni. Renault 4 se vyráběl v Evropě (Belgie, Španělsko atd.), Jižní Americe (Argentina, Kolumbie, Peru atd.), Africe (Alžírsko, Maroko, Jižní Afrika atd.) a dokonce i v Oceánii. Je čtvrtým nejprodávanějším vozem všech dob a není překvapením, že se stal mezinárodní kulturní ikonou. Renault 4 E-Tech elektrický se tímto úspěchem nenechá odradit. Stanovil si dokonce další výzvu: přispět k rozšíření elektrických vozidel v celé Evropě. Zatímco Renault 5 E-Tech elektrický je určen spíše pro městské zákazníky, Renault 4 E-Tech elektrický cílí na širší publikum, včetně mladých rodin.

K dosažení tohoto cíle se bude opírat o stejnou klíčovou vlastnost jako jeho předchůdce: všestrannost. Právě to osloví uživatele, ať už pro každodenní dojíždění, víkendové výlety nebo volnočasové aktivity, samostatně nebo s rodinou, ve městě, na venkově, na horách nebo na dálnici.

Díky této všestrannosti nastavuje Renault 4 E-Tech elektrický nové standardy ve své třídě v oblasti vnitřního prostoru, modulárního designu a objemu zavazadlového prostoru. Ten má objem 420 litrů, nízkou nakládací hranu, důmyslné úložné prostory, sklopnou zadní lavici, a dokonce i sklopné opěradlo spolujezdce – což je u elektromobilu Renault novinkou! Díky zvýšené světlé výšce a pokročilému systému kontroly trakce Extended Grip je připraven i na blátivé nebo hrbolaté silnice. Zároveň usnadňuje každodenní jízdu pomocí funkce One Pedal, která maximalizuje rekuperativní brzdění až do úplného zastavení vozidla.

Renault 4 E-Tech elektrický vděčí za všechny tyto a mnoho dalších předností své specifické platformě AmpR Small, kterou sdílí s modelem Renault 5 E-tech elektrický. Důraz je kladen na agilní a dynamickou jízdu, kterou zajišťuje nízké těžiště a víceprvkové zadní zavěšení. Zároveň je o něco zvýšen komfort, aby byly splněny všechny požadavky na všestrannost, například možnost tažení přívěsu nebo malého karavanu do hmotnosti 750 kg. Tato platforma je také navržena tak, aby podporovala asistenční systémy z vyšších segmentů trhu, jako je active driver assist pro autonomní řízení úrovně 2. Obsahuje také nejmodernější připojené služby, především prostřednictvím multimediálního systému OpenR Link s integrovaným Googlem, stejně jako oficiálního avatara Reno, nového každodenního společníka, který pracuje s chatbotem ChatGPT AI (v závislosti na zemi).

Výsledkem je jedinečný zážitek z jízdy, umocněný úrovní ovladatelnosti, díky níž jsou elektromobily dostupné pro každého. Renault 4 E-Tech elektrický je vybaven 11kW AC nabíječkou pro každodenní použití a 80 nebo 100kW DC nabíječkou pro delší cesty. Nabíječka 11 kW AC je navíc obousměrná, takže je kompatibilní s funkcemi V2L (vehicle-to-load) a V2G (vehicle-to-grid)*. Tímto způsobem se vůz může stát zdrojem energie nebo dokonce součástí ekosystému, protože pomocí služeb Mobilize vrací do sítě elektřinu bez uhlíkové stopy. Široká škála služeb podporuje také každodenní jízdu s elektromobilem: inteligentní nabíjení s Mobilize Smart Charge, přístup k více než 800 000 nabíjecích stanic v 25 evropských zemích s Mobilize Charge Pass a automatické nabíjení bez karty nebo kreditní karty s funkcí Plug & Charge. Teď už máte kompletní přehled. Stačí se jen posadit za volant!

“Renault 4 E-Tech elektrický je dalším krokem k demokratizaci elektromobilů v Evropě. Tento model doplňuje již tak pestrou nabídku s modely Mégane, Scénic a zcela novým Renault 5 E-Tech elektrický. Co však stále chybělo, byl kompaktní a prostorný vůz. Nyní je zde, a to v podobě všestranného, praktického, modulárního modelu s velkým, snadno použitelným zavazadlovým prostorem. Vůz, který lze využít na co nejvíce každodenních účelů. Oblíbený elektromobil jdoucí s dobou, s maximem užitečných technologií a komfortu.”

100% elektrický, 100% vyrobený v Evropě

Skupina Renault se rozhodla vyrábět Renault 4 E-Tech elektrický v Evropě v rámci společnosti Ampere. Vozidlo se montuje v továrně v Maubeuge, jeho motor v Cléonu a bateriové moduly v Ruitz a samotná baterie v Gigafactory v Douai. 75 % dodavatelů se bude nacházet v okruhu 300 km od centra ElectriCity. Tento krátký dodavatelský řetězec je skutečným závazkem skupiny Renault, který nejen podporuje místní konkurenceschopnou výrobu, ale také pomáhá zajistit pracovní místa a snižuje ekologickou stopu.

Skupina rovněž dokázala využít investice, které byly v roce 2021 provedeny v závodě Maubeuge na výrobu vozů Renault Kangoo a které jí umožnily omezit náklady na vývoj výrobní linky modelu Renault 4 E-Tech elektrický na doplnění specifických prostředků přizpůsobených jejím potřebám, jako je instalace plátěné střechy a robota určeného pro dvoubarevné lakování „Jetprint Paint“.

V souladu se závazky skupiny v oblasti cirkulární ekonomiky dosahuje Renault 4 E-Tech electric míry recyklovatelnosti 88,6 %(1). Díky odborným znalostem The Future is NEUTRAL, dceřiné společnosti Renault Group specializující se na cirkulární ekonomiku, využívá Renault 4 E-Tech electric také 26,4 % materiálů pocházejících z cirkulární ekonomiky(2), včetně kovu, skla a 41 kg recyklovaných polymerů, které se nacházejí například pod dveřmi, v čalounění stropnice a v kobercích v interiéru a v zavazadlovém prostoru. Čalounění sedadel ve výbavových úrovních Techno a Iconic je vyrobeno ze 100% recyklovaných vláken z plastových lahví(3).

Včetně materiálů recyklovaných v souladu s normou ISO 14021 a výrobních odřezků nebo zbytků znovu začleněných do výrobních procesů v průmyslovém podniku.
Všechny údaje jsou předběžné a budou potvrzeny po homologaci vozidla.

Charismatický design pro všestranného dobrodruha

Renault 4 E-Tech elektrický je především vozidlo s charismatickým designem. Kompaktní, všestranné a moderní vozidlo s vyváženými proporcemi zaujme vysokou světlou výškou a širokými koly. Kromě celkového designu lze v mnoha detailech rozpoznat ikonu 60. let, která byla aktualizována do moderní podoby: maska chladiče, kapota, nárazníky, zadní boční okna, ozdobné prvky dveří, kapslovité zadní svítilny atd. Interiér vozu potěší moderním a sofistikovaným designem.

Retro-futuristický styl navržený pro dobrodružství

Renault 4 se vrací v podobě stylového a moderního vozu, připraveného na dobrodružství, který přináší nové pojetí svého ikonického předchůdce. Renault 4 E-Tech elektrický je velmi moderní vůz, který přidává moderní prvky k některým klíčovým vlastnostem původního Renaultu 4, v souladu s konceptem retro-futuristického designu.

“ S velkým nadšením a emocemi jsme se rozhodli oživit Renault 4 všestranným městským vozem se 100% elektrickým pohonem, který je funkční a zároveň velmi moderní. Obsahuje všechny ingredience, díky nimž původní recept fungoval, jako je jeho okamžitě rozpoznatelná silueta. Zároveň se může pochlubit řadou sofistikovaných, technologicky vyspělých detailů, které z něj dělají moderní městský vůz kombinující rafinovanost a odvahu.” Gilles Vidal, Šéfdesigner Renault & Ampere.

Správné proporce pro všestranné použití

Silueta vozu Renault 4 E-Tech elektrický je ideálně uzpůsobena jeho postavení v horní části segmentu B. Je umístěn jako všestranný kompaktní elektromobil.

  • S délkou 4,14 m je dlouhý a přitom kompaktní a nachází se mezi modely Clio (o 9 cm kratší) a Captur (o 9 cm delší).
  • Rozvor je 2,62 m, což vozu poskytuje dostatek místa na palubě.
  • Jeho šířka je 1,80 m. Dost na to, abyste se bez problémů pohybovali po městě.
  • S výškou 1,57 m je na stejné úrovni jako Captur. Hlavním rozdílem mezi nimi je však světlá výška. Se svými 18,1 cm je světlá výška Renaultu 4 E-Tech elektrický o 1,2 cm vyšší než u modelu Captur.

18 palců pro všechny verze

Všechny verze modelu Renault 4 E-Tech elektrický jsou vybaveny 18palcovými koly, která se podílejí na „dobrodružném“ vzhledu modelu.

  • základění výbavový stupeň evolution nabízí ocelové disky kol jogging
  • výbavý stupeň techno je vybaven disky kol v designu sixties s diamantovým efektem
  • a konečně výbavový stupeň iconic disponuje disky kol, které mají rovněž diamantový efekt, ale se sofistikovaným a dynamickým grafickým stylem známým jako parisienne.

Tato tři jména nebyla vybrána náhodně. Každé z nich pochází z omezené série původního modelu Renault 4. Jogging vyšel v roce 1981, sixties v roce 1985 a parisienne, vzniklá ve spolupráci s časopisem ELLE, pochází z roku 1963.

Výrazná maska

Díky svému retro-futuristickému designu je Renault 4 E-Tech elektrický moderním vozidlem, které dává nový rozměr některým klíčovým prvkům původního modelu Renault 4. To platí například pro masku chladiče, která okamžitě upoutá pozornost.

Tato maska je vyrobena z jediného souvislého kusu, který se skládá ze dvou zaoblených světlometů a obrysu připomínajícího chromovaný lem na historickém Renault 4. Je to obrys, který nezůstane bez povšimnutí, protože stejně jako logo Renault uprostřed je osvětlený bez černých ploch a bez jakéhokoli přerušení jeho světelné linie. Toto bezešvé podsvícení v jednodílném provedení je pro automobilku světovým unikátem! Světla a obrysová Jednalo se o inovativní řešení, které vyžadovalo značné úsilí. Specifické vlastnosti konstrukce – jeden blok o délce 1,45 m – představovaly pro společnost Renault a její dodavatele, společnosti Valeo a OP Mobility, velkou výzvu. Důvod byl jednoduchý: žádná taková součástka neexistovala. Musela být tedy vyvinuta zcela od základu. Tato rozměrná součástka musela také splňovat požadavky na odolnost, pevnost a bezpečnost, zejména v případě nárazu chodce. Kromě toho nebylo možné dělat žádné kompromisy v oblasti opravitelnosti, aby bylo možné vyměnit pouze poškozené díly, aniž by bylo nutné vyměňovat celou masku, ať už se jedná o polykarbonátové zasklení nebo jeden či dva světlomety.

Kromě návrhu tohoto jedinečného dílu jsme museli připravit také jeho výrobu. Vzhledem k délce 1,45 m je tato maska z jednoho kusu považována za nadrozměrný díl na montážní lince. Pro technické a bezpečnostní testy bylo vyrobeno několik 3D modelů. Studijní proces zahrnoval řadu oblastí dovedností, od designu, vývoje a výroby až po optimalizaci manipulace a montáže. Kromě toho je na masku chladiče nalepena ochranná plastová fólie, která zůstává na místě až do úplné montáže vozidla, aby se zabránilo poškrábání.

Estetická poklona ikoně

Renault 4 E-Tech elektrický se ve všech aspektech svého designu odkazuje na původní model Renault 4.

Linie kapoty se na obou stranách zanořují do spodní části mřížky chladiče, takže první z nich působí horizontálním dojmem a druhá velmi vertikálním, jako u modelu z minulých let. Dekorace v horní části kapoty připomínají mřížku chladiče modelu Renault 4 z 60. let.
Vpředu i vzadu jsou nárazníky na obou koncích opatřeny „dorazem“. Tento designový prvek připomíná nárazníky s dorazy, které byly na původním Renault 4. Na rozdíl od nich je nyní lze upravit ozdobnými doplňky.

Z boku na sebe okamžitě upoutá pozornost okno v zadním sloupku. Jedná se o výrazný prvek historického modelu, který musel být zachován a nově interpretován. Nachází se za opěrkami hlavy a jeho přítomnost dodává velmi zdařilý stylistický efekt s malým vizuálním překvapením, které objevíte při přiblížení.
Na boku vozu jsou do dveří vytvarovány tři výrazné prolisy. Připomínají plastové kryty na Renault 4 GTL z minulých let, až na to, že zde jsou nepopiratelným skokem do budoucnosti.

I nadále na bocích pokračuje diagonála čelního skla s personalizačními ozdobami umístěnými na blatnících (v závislosti na verzi). Nápisy „Renault ElectriCity“ a „Manufacture de Maubeuge“ odkazují na místo výroby vozu.

Co se týče střechy, ta navazuje na design historického modelu, ale s novým prvkem: střešními lištami, ty jsou dostupné v závislosti na verzi.
V zadní části vozu se minulost odráží v zadních světlometech, které přebírají slavný tvar vertikální kapsle rozdělené do třech segmentů. Ale také v rovných liniích dveří zavazadlového prostoru, které zasahují až do nárazníku. Po jejich otevření je zaručen wow efekt.

Jiná atmosféra u každé výbavy

Usednout na palubu Renaultu 4 E-Tech elektrický znamená objevovat tři specifické světy v závislosti na stupni výbavy.

U výbavového stupně Evolution si jako první všimnete světlé barvy palubní desky a výplní dveří. Ta vyniká v kontrastu s tmavě šedým čalouněním a prošíváním v barvách francouzské vlajky.

Výbavový stupeň Techno má zase džínový motiv. Vyznačuje se kombinací tmavě modré tkaniny (TEP) a recyklované polyesterové tkaniny, která je velmi podobná džínám. Na měděných nýtech po stranách sedadel je vidět „easter egg“ s nápisem „Go ahead, you’re in a Renault 4“. Dokonce i prošívání získává měděnou barvu podobnou prošívání džínů. Kromě čalounění se tato prošívaná látka objevuje také na palubní desce a výplních dveří.

A konečně výbavový stupeň Iconic přenáší Renault 4 E-Tech 100% elektrický do světa, který je elegantní a sportovní zároveň. Sedadla a opěrky kombinují látku, která je částečně recyklovaná a pochází z biologických zdrojů se žlutým prošíváním. Žlutá barva se objevuje také na bezpečnostních pásech předních a zadních sedadel a přístrojové desce, kterou navíc zdobí laserem vygravírovaný a podsvícený nápis „Renault 4“.

Kombinace pro každý vkus

S několika stovkami možných kombinací barev, kol, příslušenství a výbavy, včetně možností střešních lišt, plátěného střešního okna a dvoubarevného černého nebo rozšířeného černého provedení, se Renault 4 E-Tech electric přizpůsobí všem požadavkům uživatelů na vzhled i funkčnost.

Pro interiér je k dispozici rozsáhlý katalog příslušenství, z něhož je většina 3D tištěna v Refactory ve Flins. Zahrnuje organizér a další úložné prostory různých velikostí se speciálními kryty. Tyto úložné prostory jsou k dispozici v různých provedeních (NumbeR4, LoveR4, Unlimited 4 a FloweR4) a třech barvách (tmavě červená, šedá a modrá) pro elegantní a stylový vzhled. K dispozici je také proutěný košík na bagety, který se poprvé objevil v modelu Renault 5 E-tech elektrický a vyměnitelná koncovka řadicí páky e-pop na volantu, která připomíná rtěnku. Je k dispozici ve třech verzích: NumbeR4, FloweR4 a Br4celet.

Vozidlo pro každého a pro každý účel

Renault 4 E-Tech elektrický je dlouhý 4,14 m, což z něj dělá kompaktní vůz, nebo dokonce městské auto. Díky specifické elektrické platformě AmpR Small však nabízí všechny vlastnosti, které se od skutečného všestranného vozu očekávají: prostor pro pohodlnou přepravu pěti osob, zavazadlový prostor o objemu 420 litrů s nízkou nakládací hranou, elektricky ovládané zadní dveře, a dokonce i sklopné přední sedadlo spolujezdce. Díky tažné kapacitě 750 kg a volitelné funkci Extended Grip je připraven i na méně obvyklé požadavky.

Prostorný, praktický a přístupný zavazadlový prostor

Renault 4 E-Tech elektrický čerpá z DNA původního modelu R4, a to až po provedení zavazadlového prostoru s objemem 420 litrů, kde není promarněno ani milimetr místa. Designeři využili také umístění zadních světel na karoserii, aby zadní dveře byly svislejší a přístup do zavazadlového prostoru byl snazší. Zadní dveře sahají až k nárazníku, takže nakládací hrana je vysoká pouze 61 cm, což je o 10 cm méně než u konkurence v průměru, a to je rekordní výsledek! Navíc je díky elektrickému ovládání snadno otevíratelná. A co víc: zavazadlový prostor se otevře automaticky, když mávnete nohou pod nárazníkem!

Z celkového objemu zavazadlového prostoru 420 litrů tvoří 44 litrů úložný prostor pod podlahou. Tento prostor je ideální pro uložení nabíjecího kabelu a má dva samostatné otvory, které lze otevřít v závislosti na naloženém nákladu. V závislosti na verzi je jako příslušenství k dispozici vanička přes celou šířku zavazadlového prostoru. Je snadno přenosná a v případě potřeby lze snadno umýt. Upozorňujeme, že tento prostor je obsazen reproduktorem a zesilovačem, pokud je zvolen jako opce prémiový audiosystém Harman Kardon.

Tažné zařízení povoleno

Ani o víkendech či svátcích nezůstanete na holičkách – Renault 4 E-Tech elektrický může být vybaven tažným zařízením pro přívěs (nebo karavan) o hmotnosti až 750 kg. Další vlastnost, která dokazuje jeho všestrannost.

Plein Sud: nápaditá plátěná střecha

Renault 4 E-Tech elektrický bude brzy k dispozici s elektricky ovládanou plátěnou střechou, která mu dodá slunečnější vzhled, odtud také název Plein Sud, který je zároveň odkazem na model R4 z 60. let a jeho verzi Plein Air. Střecha je černá a dostupná ve výbavách Techno a Iconic. Díky ní zmizely střešní ližiny i anténa, která byla integrována do zadního okna. Renault 4 E-Tech elektrický byl však od počátku konstruován s plátěnou střechou, takže vnitřní výška interiéru zůstala nezměněna.

Plátěná střecha vozu Renault 4 E-Tech elektrický Plein Sud má díky své dvojité konstrukci vynikající akustické a těsnicí vlastnosti, aniž by to mělo vliv na hmotnost, a tedy na účinnost. Při otevření se aktivuje deflektor, který snižuje hluk. Otevřená plocha byla maximalizována (délka 92 cm x šířka 80 cm). Střecha se otevírá tlačítkem (na kartě nebo u vnitřního zpětného zrcátka) nebo hlasem pomocí hlasového ovládání avatara Reno a lze ji otevřít do několika mezipoloh, až nakonec vytvoří tři záhyby při plném otevření.

Agilní, dynamický vůz s důrazem na komfort cestujících

Renault 4 E-Tech elektrický je postaven na specifické elektrické platformě AmpR Small, sdílí dynamické geny s elektrickým modelem Renault 5 E-Tech a nabízí agilní a příjemný zážitek z jízdy. Pro optimalizaci komfortu na palubě je však odladěn odlišně a má své vlastní funkce, jako je rekuperace brzdné energie One Pedal, aby co nejlépe odpovídal své filozofii založené na všestrannosti.

Komfort a potěšení z jízdy

Kompaktní platforma AmpR Small poskytuje vozu Renault 4 E-Tech elektrický vysokou úroveň potěšení z řízení, přičemž jízdní vlastnosti jsou přizpůsobeny komfortu všech cestujících.

Přední náprava byla převzata z vozů Clio, Captur a Renault 5 E-Tech elektrický. Řízení využívá krátký převodový poměr (14,5) a poloměr otáčení pouhých 10,8 m pro větší agilitu, zejména ve městě.
Stejně jako u modelu Renault 5 E-Tech elektrický má i zadní náprava víceprvkové zavěšení, které bylo dosud vyhrazeno pro vyšší segmenty. Nabízí řadu výhod, jako je větší dynamika v ostrých zatáčkách, lepší stabilita v dlouhých zatáčkách a vyšší komfort díky nižšímu přenosu nárazů.

Odpružení bylo speciálně vyvinuto tak, aby optimalizovalo komfort na palubě, zejména na zadních sedadlech, a odpovídalo požadované všestrannosti tohoto modelu. Ve stejném duchu bylo mírně zesíleno polstrování sedadel.

One Pedal: maximalizace rekuperace brzdné energie až do úplného zastavení vozidla

Renault 4 E-Tech elektrický je prvním vozem značky Renault vybavených funkcí One Pedal. Je k dispozici od výbavy Techno výše a představuje čtvrtou úroveň režimů rekuperace brzdné energie, která se stejně jako první tři aktivuje pomocí pádel na volantu. Funkce One Pedal maximalizuje rekuperaci brzdné energie, když řidič uvolní pedál akcelerátoru. Vozidlo zpomalí a zastaví, aniž by řidič musel brzdit. Tato funkce je velmi užitečná při přiblížení k dopravní zácpě, stopce nebo červené na semaforu.

Tento režim se automaticky deaktivuje při jízdě vzad, aby byla zachována schopnost plynulého couvání pouze pomocí brzdového pedálu. To usnadňuje řidiči parkování. Funkce One Pedal se automaticky znovu aktivuje při rychlosti nad 12 km/h. Deaktivuje se také, když je pokročilý systém kontroly trakce Extended Grip v režimu „Snow“.

Renault 4 E-Tech elektrický získává nový dynamický brzdový systém, který kombinuje brzdový systém a ESP v jednom modulu. Výhody jsou dvojí: zabírá méně místa pod kapotou a zkracuje dobu aktivace automatického nouzového brzdového systému (na polovinu).

Prvotřídní akustický a tepelný komfort

Pro optimální akustický komfort je odhlučnění založeno na stejných špičkových standardech jako u posledních elektrických modelů značky Renault.

Patentovaný chytrý kokon je absorbér nové generace, který izoluje baterii od prostoru pro cestující. Jedná se o nejlepší řešení na současném trhu.
Zavěšení motoru je vybaveno dvojitou filtrací, která využívá hmotnost nabíječky k tlumení akustických projevů motoru (snížení hluku o 10 dB), což přispívá k nižší hlučnosti v interiéru. Akustické čelní sklo je součástí standardní výbavy všech verzí.

Tepelné čerpadlo navíc zajišťuje tepelnou pohodu v prostoru pro cestující tím, že šetří co nejvíce energie z baterie a doprovází systém HVCH (High Voltage Coolant Heater) o výkonu 8 kW. Ten zajišťuje dosažení příjemné teploty velmi rychle po nastartování vozu. Možné je rovněž naprogramovat předehřátí prostoru vozidla v zimním měsících, tak aby interiér měl požadovanou teplotu.

Vybaven pro všestranné použití

Deklarovaná všestrannost modelu Renault 4 E-Tech elektrický se odráží v jeho hlavní nabídce, která kombinuje baterii o kapacitě 52 kWh s motorem o výkonu 110 kW, což umožňuje dojezd podle WLTP až 409 km.

Lithium-iontová baterie s kapacitou 52 kWh využívá chemii NMC (nikl-mangan-kobalt), která se skládá ze čtyř velkých modulů umístěných v jednom obalu. Tato zjednodušená konstrukce šetří 30 kg ve srovnání s modelem ZOE. Výsledkem je, že baterie váží méně než 300 kg.

Motor o výkonu 110 kW (150 k / 245 Nm) v Renaultu 4 E-Tech elektrický je odvozen přímo z motoru používaného v modelu Mégane E-Tech elektrický a modelu Scénic E-Tech elektrický a je stejný jako motor, který je již k dispozici v Renaultu 5 E-Tech elektrický. S tímto motorem Renault 4 E-Tech elektrický zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a z 80 na 120 km/h za 6,4 sekund. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h.

Všechny verze Renaultu 4 E-Tech elektrický jsou vybaveny obousměrnou palubní nabíječkou střídavého proudu (AC) o výkonu 11 kW, která vozu poskytuje větší volnost pohybu a předurčuje ho na jízdu v jakémkoli evropském městě.

V konfiguraci 110 kW/52 kWh dostal Renault 4 E-Tech elektrický také 100kW DC nabíječku pro připojení k rychlonabíjecím stanicím, zejména na dálnicích. Doba nabíjení je následující:

AC 11 kW: z 10 na 100 % za 4 h 30 min.
DC 100 kW: z 15 na 80 % za 30 min.

Renault 4 E-Tech elektrický je k dispozici také v konfiguraci s motorem o výkonu 90 kW (120 k / 225 Nm) a baterií o kapacitě 40 kWh. V tomto případě má palubní stejnosměrná nabíječka výkon 80 kW. Dojezd podle WLTP je 308 km a doba nabíjení je následující:

AC 11 kW: z 10 na 100 % za 3h 30 min.
DC 80 kW: z 15 na 80 % za 30 min.

K dosažení těchto hodnot dojezdu přispívají zejména dvě zařízení: reverzibilní tepelné čerpadlo, které je užitečné v létě i v zimě, a regulovatelné žaluzie (v závislosti na zemi) umístěné za předním nárazníkem.

Výhody obousměrného nabíjení

Renault 4 E-Tech elektrický je druhým vozem v nabídce Renault, který je vybaven novou obousměrnou nabíječkou 11 kW AC. Obsahuje funkci V2L (vehicle-to-load) pro připojení zařízení 220 V s příkonem až 3 700 W k baterii vozidla pomocí adaptéru power-to-object.

Druhou funkcí nabízenou obousměrnou nabíječkou je V2G (vehicle-to-grid) pro zpětné dodávání elektřiny do sítě a eliminaci nákladů na domácí nabíjení. Renault 4 E-Tech elektrický se tak stává hráčem v energetickém ekosystému.

Služba Mobilize Power V2G byla ve Francii spuštěna v říjnu 2024. Pro její provoz je nutná obousměrná nabíjecí stanice. Mobilize PowerBox Verso dodává až 22 kW střídavého proudu (AC). Komunikuje s elektromobilem Renault 4 E-Tech a cloudem, aby podle požadavků na nabití baterie, domácích potřeb a pobídek z energetického trhu a veřejné sítě nabíjel baterii nebo vracel elektřinu do sítě. Nabíjecí stanice Mobilize PowerBox Verso, která je nedílnou součástí zákaznické zkušenosti, je prodávána a financována společně s elektromobilem Renault 4 E-Tech u prodejců s podporou společnosti Mobilize Power Solutions, která také poskytuje instalační služby.

Dalším předběžným požadavkem je specifická smlouva o dodávce elektřiny, kterou nabízí společnost Mobilize. Na základě technologického partnerství se společností The Mobility House tato smlouva zaručuje zelenou energii a zároveň umožňuje uživatelům zpeněžit energii vrácenou do sítě prostřednictvím automatického řízení obousměrného nabíjení. Tarif za tuto elektřinu je stejně konkurenceschopný jako referenční tržní cena a zákazníci dostávají platbu za prodanou elektřinu.

Technologie, která je neustále připojená a bezpečná

Stejně jako ostatní modely této řady nabízí i Renault 4 E-Tech elektrický lepší zážitek z jízdy díky řadě připojených služeb, z nichž většina je propojena s multimediálním systémem OpenR Link s integrovaným Googlem. Je to také druhé vozidlo v této řadě po Renault 5 E-Tech elektrickém, které získalo avatara Reno, užitečného virtuálního společníka na cestách, spolu s ChatGPT. Dvě technologie dostupné pro každého, které jsou navrženy tak, aby usnadnily jízdu na elektrický pohon. Bezpečnost je vždy na prvním místě, o čemž svědčí asistenční systémy hodné vozů z vyšších segmentů trhu.

Velká horizontální obrazovka

Dvě horizontální obrazovky OpenR vozu Renault 4 E-Tech elektrický dodávají prostoru pro cestující velmi moderní vzhled.

První obrazovka, která se nachází před řidičem, je 10,1palcový digitální přístrojový štít (u základních verzí 7 palců). Zobrazuje všechny informace potřebné pro řízení.
Centrální obrazovka multimediálního systému má úhlopříčku 10 palců. Zobrazuje informace z multimediálního systému OpenR link s integrovanými službami Google.

Služby Google v neustálém vývoji

Postupem času se stal nedílnou součástí vozů Renault. Nazývá se multimediální systém OpenR link se službami Google. Díky tomuto multimediálnímu systému využívá Renault 4 E-Tech elektrický řadu služeb Google, které se v průběhu měsíců a let stále vyvíjejí. Nabízí také přístup k Google Maps, hlasovému ovládání Google Assistant a celé řadě aplikací (100 a více v závislosti na verzi) prostřednictvím katalogu Google Play.

Díky procesoru, který je stejně výkonný jako procesor prémiového smartphonu, funguje systém OpenR Link plynuleji než jakýkoli jiný systém v automobilovém průmyslu. Je jednoduchý a intuitivní a lze jej používat stejně jako tablet, a to buď dotykem, nebo hlasovým ovládáním pomocí integrovaného hlasového asistenta. Je kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay, a to jak s kabelovým, tak bezdrátovým připojením.

Reno, oficiální avatar Renault, váš každodenní společník

Nový virtuální společník mobility Reno, který se poprvé objevil v Renaultu 5 E-Tech elektrický, je přítomen také v Renaultu 4 E-Tech elektrický. Tento avatar se skutečnou osobností doprovází řidiče a komunikuje s ním po celou dobu jeho používání, ve voze i mimo něj.

Avatar Reno na palubě ztělesňuje polidštěnou technologii a doprovází uživatele při objevování vozu a jeho funkcí. Jako virtuální kopilot ovládá mnoho funkcí vozu, od řízení až po nabíjení. Reaguje na hlasové povely, ale dokáže být i proaktivní a spontánně navrhuje nová nastavení podle toho, jak se mění jízdní podmínky: například v závislosti na jízdní situaci v pravou chvíli přepne ze sportovního do úsporného režimu nebo navrhne přepnutí klimatizace do režimu „auto“, pokud zjistí riziko zamlžení.

Odpovědi na otázky a konkrétní kroky v této oblasti může poskytnout právě specialista na elektrická zařízení Reno. Například tím, že se řidič zeptá:

„Hej, Reno, naplánuj nabíjení na zítřek na 8 hodin ráno.“ „Hej, Reno, jak mohu maximalizovat dojezd svého vozidla? Hej Reno, jak mohu připojit svůj telefon přes Bluetooth?“ “Hej Reno, jak mohu vyměnit kolo?

Nebo pro usnadnění každodenního ovládání vozidla je Reno také naprogramováno tak, aby odpovídalo odpověďmi naprogramovanými společností Renault na 200 otázek, které zákazníci nejčastěji kladou. Jako speciální funkce Renaultu 4 E-Tech elektrický může avatar ovládat částečné nebo úplné otevírání a zavírání plátěné střechy, což je funkce dostupná pouze při zapnutém motoru.

A konečně, díky integraci aplikace umělé inteligence ChatGPT může Reno srozumitelně a plynule odpovídat i na celou řadu otázek z oblasti všeobecných znalostí.

Mimo vůz je Reno také součástí aplikace My Renault pro chytré telefony. Pomocí série výukových videí lze například zjistit základní způsoby nastavení vozidla. Reno, který pokračuje v navazování spojení mezi zákazníkem a značkou, působí jako zábavný ambasador vozu Renault 4 E-Tech elektrický.

Asistenční systémy řidiče hodné nejvyššího segmentu

Renault 4 E-Tech 100% elektrický je na špičce segmentu, pokud jde o systémy ADAS pro řízení, bezpečnost a parkování. Po vzoru modelu Renault 5 E-Tech 100% elektrický je vybaven systémem sledování únavy řidiče, aktivním nouzovým bržděním, detekcí s nouzovou korekcí dráhy, nebo systémem pro bezpečné opuštění vozidla. Tyto asistenční systémy jsou v segmentu B vzácností a jdou nad rámec nových předpisů GSR II (General Safety Regulation II). Systém systémem pro bezpečné opuštění vozidla funguje pro cestující vpředu i vzadu, a to na obou stranách vozidla.

Tlačítko „My Safety“ na levé straně volantu umožňuje řidiči aktivovat nebo deaktivovat preferovaná nastavení nejméně pěti systémů ADAS najednou. Tyto volby přizpůsobení se provádějí prostřednictvím nastavení vozidla na centrálním displeji multimediálního systému.

Pokud jde o řízení, active driver assist poskytuje přístup k autonomnímu řízení druhé úrovně, které kombinuje činnosti inteligentního adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a funkcí vycentrování vozidla v jízdním pruhu. Pro zvýšení bezpečnosti vozidla a jeho cestujících po prvním nárazu navíc systém automatického brzdění po nehodě automaticky zablokuje brzdy vozidla v případě kolize. Cílem je zmírnit následky případné sekundární kolize a nového nárazu. Dlouhý seznam jízdních asistentů doplňují Safety Score a Safety Coach.

Elektromotor bez obsahu drahých kovů

Elektromotor ve voze Renault 4 E-Tech 100% elektrický je kompaktnější než v modelech Mégane E-Tech 100% elektrický a Scénic E-Tech 100% elektrický, z nichž je odvozen. Zůstává věrný technologii preferované společností Renault: synchronní s vinutím na rotoru. Díky absenci permanentních magnetů nepoužívá žádné vzácné kovy, čímž snižuje svůj dopad na životní prostředí.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY