Start dlouhodobého testu Mustangu Mach-e: Proč jsme si jej vybrali?

Autor:

Práce motoristického novináře je vlastně úžasná. Každý týden dostanete nové auto a můžete si neomezeně jezdit a užívat různých druhů automobilů i pohonů. Za posledních 15 let jsem řídil snad vše myslitelné, od italských supersportovních placek až po šestikolové pickupy s mohutnými motory pod kapotou. Doba se mění, pořád jsou na trhu skvělá spalovací auta, ale elektromobilita nám klepe na dveře a jen nesoudný člověk by ji mohl přehlížet, je to nevyhnutelná budoucnost nás všech.

A i přes mou lásku k autům a spalovacím motorům se jí nebráním. Jakmile jednou zkusíte elektromobil současné produkce, zjistíte, že je to vlastně fajn. Dojezdy a nabíjení jsou na rozumné úrovni a jízdní vlastnosti jsou už z fyzikální podstaty věci u EV lepší. Nízké těžiště díky bateriím v podlaze prostě a jednoduše dělá své. Stejně návykové je to ticho na palubě a nenucenost a plynulost pohybu. Nečekáte až se roztočí motor, nadechne turbo a zařadí převodovka. Nemusíte zahřívat… Sednete a okamžitě jedete, výkon je tu vždy a všude. Fakt to má něco do sebe. A jelikož chci jít s dobou, rozhodl jsem se, že si právě elektrické auto vyberu k dlouhodobému testu a budu zjišťovat, jak se s ním žije na denní bázi. Při své práci toho najezdím týdně opravdu hodně, tak jsem zvědavý, jestli narazím na nějaké limity.

Nuže, co mi to tedy “přistálo” na dvoře? Mezi ty nejlepší EV střední velikosti na našem trhu patří Tesla 3, Hyundai Ioniq 6 a 5 nebo třeba BMW i4. A Mustang Mach-E. To jsou auta, která ujedou nejdál. Má volba padla na Mustang, po běžných týdenních testech všech vozů se mi zamlouvá nejvíc svým designem, technikou, prostorností a jízdními vlastnostmi. Vždy jsem se za jeho volantem cítil dobře a auto se mi moc líbilo. Volba tedy byla jasná stejně jako verze: RWD s prodlouženým dojezdem. Ta nejlepší varianta tohoto modelu. O tom ale za chvíli, pojďme se podívat na design.

mustang-mach-e-6

Mach-e design Mustangu nijak nevykrádá, jen se inspiruje. Dlouhá kapota s výraznými prolisy, svalnaté blatníky, zadní třetina připomíná shooting brake na základě klasického GT. Silueta působí díky klesající střeše dynamicky. Střecha je navíc lakovaná na černo, což auto opticky snižuje. Mach-e tak naživo nepůsobí tak zavalitým dojmem, jako spousta aut dané kategorie. Kombinace jemných linek a svalů u něj tak vlastně docela funguje.

Mustang Mach-e taky přináší jednu novinku – skvělou denní použitelnost. Karoserie crossoveru přeci jen přináší o něco více variability než velké kupé. Například kufr pojme v základu přes 400 litrů, po složení sedadel dokonce 1600. Ložná plocha je rovná, nákladová hrana nízká a celý prostor je velice dobře využitelný. Pokud by vám ani to nestačilo, je zde ještě přední kufr o kapacitě 80 litrů.

Zatímco exteriér je jasně inspirovaný, interiér se veze na moderní vlně minimalismu. Vesměs tu tak moc není o čem mluvit. Palubní desku tvoří soundbar od Bang & Olufsen, na kterém je přichycen tablet s úhlopříčkou 15,5 palce. Obří tablet uprostřed palubní desky v sobě jen těžko skryje inspiraci Teslou. Kde by se ale naopak mohla inspirovat zase Tesla, je druhý displej před řidičem. Na něm se ukazují nejdůležitější jízdní data. Má dobré zobrazení, nijak neruší a především pomáhá udržovat vaše oči na vozovce. Menší displej ale nelze nijak upravovat. Veškeré ovládací prvky jsou sdruženy v centrálním panelu. Snad jen kromě zajímavě řešeného fyzického ovladače pro hlasitost. Na obřím displeji běží zcela nový systém vyvinutý Fordem. Ten je velice dobře přizpůsoben dotykovému ovládání a má neuvěřitelné množství nastavení.

mustang-mach-e-8

Pokud jde o zpracování a materiály, tak nemám větších výtek. Všechno lícuje, auto je na omak „měkké“ a příjemné. S místem je to taky naprosto v pořádku. Posaz je tak akorát, zbytečně z auta netrčíte, výhled všemi směry je dobrý – směrem dopředu je navíc okořeněný boulemi na kapotě. Uvnitř je také velké množství odkládacích ploch a přihrádek. Je vidět, že si Ford dal na autě hodně záležet. Snad jen sedačky mohly mít výraznější boční vedení. Tahle americká křesílka nedokážou sekundovat schopnostem auta v zatáčkách, ale k tomu za chvíli.

V případě testovaného Mustangu Mach-E RWD s prodlouženým dojezdem se bavíme o baterii s kapacitou 98,7 kWh, ovšem v čisté, reálně využitelné kapacitě už mluvíme o 91 kWh. To je na dnešní dobu poměrně nadstandardní energetický zásobník, díky němuž je vůz použitelný nejen do města či blízkého okolí, ale můžete s ním vyrazit i na dálkové trasy pouze s tím omezením, že je záhodno mít dopředu naplánované nabíjení. S větší baterkou se i zvýšil výkon této zadokolkové verze na 294 koní. Kroutící moment zůstal na hodnotě 430 Nm. Normovaný dojezd dle WLTP činí 610 kilometrů.

mustang-mach-e-3

Reálně jsem se během dosavadního testování dostal na hodnoty kolem 450 kilometrů. Spotřeba se dle jízdního stylu držela mezi 20 a 24 kW/h. To není špatné, protože teploty už byly pod 10 stupňů a často jsem jezdil po dálnicích, které jsou pro elektromobily tím nejhorším možným prostředím. Nejlepších hodnot spotřeby vůz dosahuje ve městě, kde se dá jezdit za 16. Na okreskách pak lehce nad 18. RWD verze s prodlouženým dojezdem je tedy nejpoužitelnější z celé rodiny Mach-e.

Teď se pojďme zaměřit na to nejdůležitější. Jak vlastně Mustang Mach-e jezdí. Auto s tímhle znáčkem může uspět jen, když si ho dokáže obhájit na silnici. Jde tedy jen o dojení slavné značky? První kilometry jsem samozřejmě trávil po městě. A tady jsem tušil, že bude skvělý. Snadno dostupný výkon, absolutní ticho a díky velkému rejdu manévrovatelnost o dvě třídy menšího auta. I se svými rozměry umí bez problémů fungovat jako městská nákupní taška. Naprosto ukázkově fungoval také podvozek. Neozývaly se od něj žádné rány, perfektně filtroval nerovnosti – nenašel jsem jedinou věc, která by se dala kritizovat. Také přitahoval spoustu pozornosti všude, kde jsem se objevil.

mustang-mach-e-1

Řízení je potom velice přesné a akorát rychlé. Možná by nemuselo být tak přeposilované, ale překvapivě se mu daří dostávat k řidiči něco z dění pod koly. Ve finále je tak Mustang Mach-e až nečekaně zábavný. Když se vyblbnete, stačí zase změnit režim a z divočáka máte krotkého rodinného beránka. Fordu se podařilo neobyčejně dobře propojit dvě zcela odlišné osobnosti do jednoho auta.

Ford Mustang Mach-e bude budit hodně emocí. A je to pochopitelné. Na druhou stranu se toho tolik neděje. Jde jen o doplněk k Mustangu, ne jeho náhradu. A jak by mě to mohlo štvát, když je ten doplněk tak skvělý. Při denním používání je komfortní, praktický, nenucený, levný na provoz – prostě všechno, co si od daily přejete. Nemusíte se bát dlouhých cest, protože dojezdem patří k nejlepším na světě. A když na vás přijde chuť blbnout, dokáže vás až nečekaně skvěle pobavit. Tady je potřeba dát všechny předsudky stranou, protože Mustang Mach-e je vynikající auto a jestli vás nepřesvědčí, že ta elektromobilita není až takový průšvih, tak už nevím co.

Během dalších měsíců se můžete těšit na podrobné dojmy, dlouhé trasy, detaily o spotřebě a nabíjení… Jednoduše budeme jezdit, používat auto a zjišťovat, jak se věci mají.