Současné elektromobily potřebují také samostatný měnič a palubní nabíječku. Měnič (invertor) převádí stejnosměrný proud (DC) z baterie na střídavý (AC), kterým se napájí elektromotor. Palubní nabíječka naopak při nabíjení ze sítě mění střídavý proud na stejnosměrný, který se ukládá do baterie. To by se ale mohlo změnit.
Nový systém IBIS: dvě funkce v jedné baterii
Společnost Stellantis po čtyřech letech vývoje představila prototyp elektromobilu, který tyto samostatné komponenty nepotřebuje. Nový systém IBIS (Intelligent Battery Integrated System) integruje obě funkce přímo do baterie pomocí elektronického řízení s přibližně 200 tranzistory. Výsledkem je méně součástek, nižší hmotnost a jednodušší konstrukce.
Úspora hmotnosti i rychlejší nabíjení
Podle automobilky to znamená úsporu 40 kilogramů a uvolnění prostoru v interiéru. Zároveň je baterie asi o deset procent účinnější a při nabíjení ze střídavého proudu dokáže zkrátit dobu nabíjení až o hodinu. U rychlého stejnosměrného nabíjení na veřejných stanicích rozdíl nenastane, protože tyto stanice palubní nabíječku obcházejí a baterii napájí přímo.
Významný krok pro elektromobilitu
I tak jde podle Stellantisu o velkou změnu. „Tento milník představuje významný krok vpřed v elektrifikaci jak mobilních, tak stacionárních energetických aplikací,“ uvedla automobilka v tiskové zprávě. Doba nabíjení totiž stále patří k hlavním obavám při rozhodování, zda si elektromobil pořídit.
Testování v Peugeotu e-3008
Nový systém je jedním z prvních svého druhu a v současnosti se testuje v prototypu Peugeotu e-3008. Do sériové výroby by se technologie mohla dostat do konce desetiletí.
Stellantis není jediný
Stellantis ovšem není jediným výrobcem, který na podobném řešení pracuje. O srovnatelné technologie se zajímají i další automobilky – například Porsche vyvíjí vlastní „modulární víceúrovňový měnič“, který rovněž spojuje více elektrických komponentů do jedné jednotky.