Takto rychle degradují baterie v elektromobilech. Je třeba být opatrný

Autor:

Foto: Shutterstock. Zdroj: Geotab, Automotive News

Baterie jsou nejdražší součástí elektromobilů. Možná i proto výrobci neradi mluví o jejich degradaci. Na tento citlivý bod se však podívala nezávislá společnost Geotab. Měřila ztrátu kapacity akumulátorů u pěti tisíc elektromobilů různých značek. Přináší dobré i špatné zprávy.

Baterie: nejdražší součást elektromobilu

Auta se spalovacím motorem dokáží sloužit celé roky. Pokud se něco pokazí, stačí vyměnit poškozený nebo opotřebovaný komponent. Nemusí to stát moc, a oprava se tak vyplatí i u vozů starých třeba 15 let. U elektromobilů je to jinak. I když jsou jednodušší, protože nepotřebují složité spalovací motory s tisíci součástkami, ani převodovky či výfukové systémy s katalyzátory, jejich slabým místem je trakční baterie. Ta totiž ztrácí kapacitu rychleji než zbytek vozu. Výrobci na tento citlivý komponent poskytují maximálně osmiletou záruku a garantují, že kapacita akumulátoru neklesne pod 70 %. Problémem je, že výměna baterie v starém elektromobilu se ekonomicky nevyplatí. Je to, jako kdybyste po deseti letech do starého auta se spalovacím motorem kupovali celý nový motor s převodovkou a také nový podvozek.

Proto výrobci elektromobilů jen velmi neochotně odpovídají na otázky týkající se degradace a ceny náhradních baterií jsou téměř tajemstvím. Odpověď na otázku, jak dlouho baterie v elektromobilech vlastně vydrží, tak poskytuje jiný zdroj – nezávislá společnost Geotab. Ta zpracovala data z 5 000 elektrických aut různých značek a přináší dobré i špatné zprávy.

Tou dobrou zprávou je, že průměrná roční degradace klesla na 1,8 % oproti 2,3 %, naměřeným ve studii z roku 2019. Za 10 let tedy baterie ztratí „jen“ 18 % kapacity oproti 23 %. Toto zlepšení je přičítáno modernější chemii článků bohatší na nikl, lepší tepelné péči o baterii, tedy udržování v optimálním teplotním rozmezí, a pokročilému „vyvažování“ článků během nabíjení.

I tak ale 18% degradace není příliš povzbudivá – a mluvíme stále o průměru.

Nejlepší a nejhorší vozy z hlediska degradace

To znamená, že některé elektromobily jsou vůči degradaci baterie mnohem citlivější než jiné. Mezi vítěze studie patří například Audi e-tron, Jaguar I-Pace či VW ID.4. Jejich kapacita po pěti letech zůstává na úrovni 94 %, což znamená, že za rok ztratí průměrně jen 1,2 %. Nad průměrem jsou také Polestar 2 (92 %), Ford Mustang Mach-E (91,5 %) či Kia Niro EV (91 %).

Naopak poražení jsou jasní: Mitsubishi i-MiEV (74 %), první generace Nissan Leaf (76,5 %) či Renault Zoe (78,5 %). Nemají se čím chlubit ani Tesla Model S (86,5 %), VW e-Golf (84 %), BMW i3 (83,5 %) nebo první generace Fiat 500e (81,5 %).

Tato statistika je cenná pro ty, kteří uvažují o koupi ojetého elektromobilu. Je třeba být obzvlášť opatrný u vozů s relativně malou baterií, protože v kombinaci s rychlou degradací ztrácí na využitelnosti. Ačkoli mohou být v bazarech lákavé cenově, nemusí se vyplatit.

Elektromobily s nejrychleji klesajícím dojezdem (po 5 letech)

Pořadí Model Zbývající dojezd (%)
1 Mitsubishi i-MiEV 74,0 %
2 Nissan Leaf (1. generace) 76,5 %
3 Renault Zoe 78,5 %
4 Smart ForTwo EQ (2. generace) 79,0 %
5 Kia Soul EV (1. generace) 81,5 %
6 Fiat 500e (1. generace) 81,5 %
7 BMW i3 83,5 %
8 Ford Focus EV 83,5 %
9 VW e-Golf 84,0 %
10 Tesla Model S 85 86,5 %

Elektromobily s nejpomaleji klesajícím dojezdem (po 5 letech)

Pořadí Model Zbývající dojezd (%)
1 Audi e-tron 94,0 %
2 Jaguar I-Pace 92,5 %
3 VW ID.4 92,5 %
4 Polestar 2 92,0 %
5 Ford Mustang Mach-E 91,5 %
6 Kia Niro EV 91,0 %
7 Tesla Model 3 Long Range 90,5 %
8 Chevrolet Bolt EV 90,0 %
9 Hyundai Kona Electric 89,0 %
10 Nissan Leaf (2. generace) 87,5 %

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY