Baterie jsou nejdražší součástí elektromobilů. Možná i proto výrobci neradi mluví o jejich degradaci. Na tento citlivý bod se však podívala nezávislá společnost Geotab. Měřila ztrátu kapacity akumulátorů u pěti tisíc elektromobilů různých značek. Přináší dobré i špatné zprávy.
Baterie: nejdražší součást elektromobilu
Auta se spalovacím motorem dokáží sloužit celé roky. Pokud se něco pokazí, stačí vyměnit poškozený nebo opotřebovaný komponent. Nemusí to stát moc, a oprava se tak vyplatí i u vozů starých třeba 15 let. U elektromobilů je to jinak. I když jsou jednodušší, protože nepotřebují složité spalovací motory s tisíci součástkami, ani převodovky či výfukové systémy s katalyzátory, jejich slabým místem je trakční baterie. Ta totiž ztrácí kapacitu rychleji než zbytek vozu. Výrobci na tento citlivý komponent poskytují maximálně osmiletou záruku a garantují, že kapacita akumulátoru neklesne pod 70 %. Problémem je, že výměna baterie v starém elektromobilu se ekonomicky nevyplatí. Je to, jako kdybyste po deseti letech do starého auta se spalovacím motorem kupovali celý nový motor s převodovkou a také nový podvozek.
Proto výrobci elektromobilů jen velmi neochotně odpovídají na otázky týkající se degradace a ceny náhradních baterií jsou téměř tajemstvím. Odpověď na otázku, jak dlouho baterie v elektromobilech vlastně vydrží, tak poskytuje jiný zdroj – nezávislá společnost Geotab. Ta zpracovala data z 5 000 elektrických aut různých značek a přináší dobré i špatné zprávy.
Tou dobrou zprávou je, že průměrná roční degradace klesla na 1,8 % oproti 2,3 %, naměřeným ve studii z roku 2019. Za 10 let tedy baterie ztratí „jen“ 18 % kapacity oproti 23 %. Toto zlepšení je přičítáno modernější chemii článků bohatší na nikl, lepší tepelné péči o baterii, tedy udržování v optimálním teplotním rozmezí, a pokročilému „vyvažování“ článků během nabíjení.
I tak ale 18% degradace není příliš povzbudivá – a mluvíme stále o průměru.
Nejlepší a nejhorší vozy z hlediska degradace
To znamená, že některé elektromobily jsou vůči degradaci baterie mnohem citlivější než jiné. Mezi vítěze studie patří například Audi e-tron, Jaguar I-Pace či VW ID.4. Jejich kapacita po pěti letech zůstává na úrovni 94 %, což znamená, že za rok ztratí průměrně jen 1,2 %. Nad průměrem jsou také Polestar 2 (92 %), Ford Mustang Mach-E (91,5 %) či Kia Niro EV (91 %).
Naopak poražení jsou jasní: Mitsubishi i-MiEV (74 %), první generace Nissan Leaf (76,5 %) či Renault Zoe (78,5 %). Nemají se čím chlubit ani Tesla Model S (86,5 %), VW e-Golf (84 %), BMW i3 (83,5 %) nebo první generace Fiat 500e (81,5 %).
Tato statistika je cenná pro ty, kteří uvažují o koupi ojetého elektromobilu. Je třeba být obzvlášť opatrný u vozů s relativně malou baterií, protože v kombinaci s rychlou degradací ztrácí na využitelnosti. Ačkoli mohou být v bazarech lákavé cenově, nemusí se vyplatit.
Elektromobily s nejrychleji klesajícím dojezdem (po 5 letech)
Pořadí | Model | Zbývající dojezd (%) |
---|---|---|
1 | Mitsubishi i-MiEV | 74,0 % |
2 | Nissan Leaf (1. generace) | 76,5 % |
3 | Renault Zoe | 78,5 % |
4 | Smart ForTwo EQ (2. generace) | 79,0 % |
5 | Kia Soul EV (1. generace) | 81,5 % |
6 | Fiat 500e (1. generace) | 81,5 % |
7 | BMW i3 | 83,5 % |
8 | Ford Focus EV | 83,5 % |
9 | VW e-Golf | 84,0 % |
10 | Tesla Model S 85 | 86,5 % |
Elektromobily s nejpomaleji klesajícím dojezdem (po 5 letech)
Pořadí | Model | Zbývající dojezd (%) |
---|---|---|
1 | Audi e-tron | 94,0 % |
2 | Jaguar I-Pace | 92,5 % |
3 | VW ID.4 | 92,5 % |
4 | Polestar 2 | 92,0 % |
5 | Ford Mustang Mach-E | 91,5 % |
6 | Kia Niro EV | 91,0 % |
7 | Tesla Model 3 Long Range | 90,5 % |
8 | Chevrolet Bolt EV | 90,0 % |
9 | Hyundai Kona Electric | 89,0 % |
10 | Nissan Leaf (2. generace) | 87,5 % |