Test Audi e-tron GT quattro: Kladivo na Teslu

Autor:

Audi e-tron GT ukazuje, jak fascinující bude elektromobilita. Čtyřdveřové kupé snoubí emocionální design s výkonným pohonem a dynamickými jízdními vlastnostmi. Gran turismo budoucnosti značí příchod nové éry.

Výhradně elektricky poháněné gran turismo bylo uvedeno na trh v únoru 2021 hned ve dvou verzích: e-tron GT quattro a RS e-tron GT. Obě varianty jsou extrémně výkonné, rychlé a dynamické. Obě jezdí s nulovými lokálními emisemi. Souhrn těchto kvalit vytváří silný charakter, který je novou interpretací konceptu gran turismo, tedy automobilu pro cestování ve velkém stylu.

audi_e-tron_gt_11

Exteriér modelu Audi e-tron GT je uměleckým dílem, které vyzařuje nebývalou dynamikou. Každá plocha a každá linie přispívá k perfektnímu sladěnému celku – od světlometů, vybavených na přání laserovými světly, až po velký difuzor a světelnou linku na zádi. Souhrn těchto detailů vytváří skulpturu, kterou vytvaroval samotný vítr. Její tvarové řešení se totiž vyznačuje mimořádnými aerodynamickými kvalitami, což dokládá součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,24. Nové Audi e-tron GT se svou nízkou, ladně načrtnutou siluetou připomínající kupé, výraznou, ale ne okázalou přídí, svalnatými boky s vytaženými blatníky vyplněnými koly o rozměru až 21“ a vkusně řešenou zádí poutá pozornost všude, kde se objeví. Lidé na vozidle mohou oči nechat.

Také interiér odpovídá klasickým vozům kategorie gran turismo. Sedadla řidiče a spolujezdce ve sportovně nízké poloze odděluje široká středová konzola. Zadní sedadla nabízejí dostatek prostoru i dospělým osobám. Progresivní elegance vnitřního designu umocňuje pokrokový charakter vozu. Můžete si hovět v příplatkových sportovních sedačkách s 18 směry nastavení a budete hledět na přístrojový panel s 12,3palcovým displejem, který může být na přání doplněný průhledovým displejem, standardně dodávaný 10,1palcový infotainment zvládá všechny triky mobilní (indukční nabíjení, podpora Apple CarPlay a Android Auto) a online konektivity (LTE připojení, wi-fi hotspot, online služby, vzdálený přístup) včetně hlasového ovládání, příplatkové 710wattové audio Bang&Olufsen s 16 reproduktory ozvučí jinak tichý interiér. Paradoxně tu chybí další dotykový displej ovládající klimatizaci (ta má samostatný panel s hardware tlačítky) a další kontextové funkce, Audi také nepřebralo koncept Porsche s dalším displejem infotainmentu před spolujezdcem.

audi_e-tron_gt_27 audi_e-tron_gt_28

Co dále chybět nesmí, je dlouhý zástup jízdních asistentů počínaje nouzovým brzděním přes monitorování mrtvých úhlů až po adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním jízdy v pruhu. Hodit se bude i asistent efektivní jízdy, který vám bude radit, kdy je rozumné dát nohu z plynu, panoramatický kamerový parkovací asistent nebo systém nočního vidění doplňující výkonné laserové světlomety (už v základu však mají techniku LED Matrix).

Gran turismo je sportovní cestovní automobil s vysokou úrovní jízdní dynamiky pro suverénní překonávání velkých vzdáleností. Tento charakter má i Audi e-tron GT. Jeho technika je totiž založená na populárním Porsche Taycan, ve srovnání s ním však má být poklidnější, komfortnější, uvolněnější. To ale neznamená, že bude pomalé…

audi_e-tron_gt_5

V závislosti na verzi poskytují jeho elektromotory nejvyšší výkon 350 kW/476 koní (GT), resp. 440 kW/598 koní u verze RS. Přední motor je vždy stejný (175 kW), liší se ten zadní. GT totiž používá pro každou nápravu jeden elektromotor, díky čemuž je efektivně zajištěn pohon všech kol quattro. To je předpokladem pro dynamické sprinty. Stejně důležitý je však dojezd až 487 kilometrů (dle WLTP), který umožňuje sada akumulátorů s využitelnou kapacitou 85 kWh. Elektrická soustava pracující s napětím 800 V je připravena na rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 270 kW. Nutno podotknout, že e-tron GT používá synchronní modely, kdež to suv e-tron asynchronní. Důležité je také sdělit, že synchronní motory nejdou tak moc do rekuperace. Můžete si ji ale samozřejmě sami vyvolat páčkami pod volantem či sbírat energii brzděním. Motory komunikují virtuálně. Sílu zadního elektromotoru přenáší na kola dvoustupňová převodovka, kdy první stupeň zajišťuje již slavné brutální zrychlení z místa. Při běžné jízdě se jinak využívá až druhý stupeň. Verze GT vás odstřelí na stovku za 4,1 sekundy, RS dokonce za 3,3 sekundy a vzadu má diferenciál s proměnlivou svorností.

Také podvozek je podřízen požadavku na vyváženost mezi dynamikou a komfortem. K tomu přispívají vyspělé technologie, mezi něž patří Audi Drive Select, řízení všech kol, adaptivní tlumiče, vzduchové pružiny se třemi komorami, elektrický pohon všech kol a uzávěrka zadního diferenciálu. Kola mohou mít průměr ráfku až 21 palců. Brzdové kotouče se dodávají s průměrem až 420 milimetrů – a na přání jsou vyrobeny z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

audi_e-tron_gt_16

Za volantem se sedí nízko, ale pohodlně. Velmi kvituji, že Audi ponechalo interiér zcela konvenční, ale přesto jej dostatečně odlišilo od běžných modelů. Může za to zejména středový panel orientovaný na řidiče a široký tunel mezi sedadly. Cítíte se tady jednoduše jako v pořádném gran turismu. Volant obšitý alcantarou skvěle padne do ruky a výhled přes nabubřelou kapotu a nízké prosklení dále podtrhuje atmosféru na palubě. Zpracování je všech prvků je tradičně na perfektní úrovni. Pochválit musím i sedadla, která jsou komfortní a zároveň poskytují adekvátní boční podporu. A věřte, že ji budete potřebovat.

audi_e-tron_gt_13

Testovaný model disponoval příplatkovým vzduchovým podvozkem, který ale stále působil docela tuze. Ne, není tvrdý, ale příjemně tuhý a vzorně kopíruje vozovku. Pokud  byste čekali „vzduchoplavbu“ jako v A8, budete zklamání. Tohle je ale GT, které má kombinovat luxus a sportovnost. Podvozek zvládá filtrovat nerovnosti s grácií, ale na těch větších a ostrých si občas bouchne. Jinak v kabině panuje naprosté ticho a od okolního světa jste zcela izolování. Městem se e-tron GT proplétá suverénně.

Je na čase sepnout dynamický režim a zjistit, co se v této bestii skrývá. V dynamickém režimu jsou motory akčnější a lépe reagují na sešlápnutí i odstavení plynu. Plná akcelerace z místa vás nemilosrdně hodí do sedáku a snaží se vytlačit orgány z vašeho těla. Okamžitý nástup výkonu je dech beroucí a GT letí vpřed jako nakopnuté. Dost dobře si nedovedu představit, jak zběsilé bude ve verzi RS. I když vlastně ano, řídil jsem Taycan a k jeho akceleraci jsem nenacházel slova.

To, že silný elektromobil jede rychle není nic překvapujícího, je to přirozený aspekt. Tesla Model S 100 jede také jako urvaná, ale mezi ní a tímto Audi je hned několik rozdílů. Jasně, největší je v dílenském zpracování, kdy tato evropská automobilka je na úplně jiném levelu. Je to také ale o chování v zatáčkách. Tesla vždy trpěla na poddimenzované brzdy, které po pár kilometrech rychlé jízdy na okresce zvadly a podvozek také příliš gripu nepobral. To u Audi je to přesný opak.

audi_e-tron_gt_4

Ostrý průjezd mých oblíbených serpentýn ukázal, že toto auto má až absurdní grip. Elektrické quattro je navíc 5x rychlejší než jeho mechanická obdoba u spalovacích motorů. Kola se chytnou silnice a pořád drží stopu. Najednou dávají smysl ta sportovně tvarovaná sedadla ve standardu. Zatáčku můžete projet daleko rychleji než s ostrým hatcbackem nebo bežným sportovním vozem. Pomáhá tomu i řiditelná zadní náprava, která zlepšuje agilitu a také příjemně strmé řízení, které reaguje ihned a máte pocit, že jste s autem doopravdy srostli.

Chcete zmínit váhu. Ano, vůz váží téměř 2,5 tuny, jenže v zatáčkách to nejde cítit. Jediným okamžikem, kdy to pocítíte, je ostré brzdění do zatáčky. Po zatočení se už GT drží stopy jako maniak a poslouchá na slovo. Matně vzpomínám, jestli jsem kdy byl s nějakým autem nahoře rychleji. Jedinou nevýhodou může být, že auto je až příliš neutrální, přesné a jízdně čisté. Na nějaké pohazování zadkem můžete zapomenout, i když RS verze se samosvorem vzadu by to umět mohla, ale to se pozná až se dostanu za volant.

Asi tušíte, že hodnoty spotřeby z této jízdy nebudou tak úplně relevantní. Audi e-tron GT quattro si v průměru řeklo o 25 kWh/100 km. Šlo o naprosto klidnou a vyrovnanou jízdu. Kombinovaně s dynamickými nároky to pak dělalo 33,1 kWh/100 km. U elektromobilu záleží na noze daleko více než u spalovacího motoru, nicméně reálný dojezd kolem 350 kilometrů problém nebude.

audi_e-tron_gt_6

Audi e-tron GT na mě udělal opravdu pozitivní dojem. Je to elektrické gran turismo budoucnosti v tom nejlepším smyslu. Umí být pohodlné, tiché a zároveň drtivě rychlé a přesné v zatáčkách. Navíc nabízí působivý vzhled a příjemně luxusní a především konvenční interiér bez zbytečných futuristických prvků. Jestli budoucnost vypadá a jezdí takhle, tak prosím, už se jí nebojím.

Výroba modelu e-tron GT již začala v továrně Böllinger Höfe v samém srdci Audi v německém Neckarsulmu (na stejné lince vzniká supersport R8) a na českém trhu je v prodeji od druhé poloviny února. Jeho český ceník začíná na částce 2 774 900 Kč za e-tron GT quattro (srovnatelný Taycan 4S je o čtvrt milionu dražší), výkonnější RS e-tron GT pak pořídíte za 3 756 900 Kč. V obou případech je zahrnutá prodloužená záruka na 4 roky/120 000 kilometrů a servisní balíček na 5 let/120 000 kilometrů.