Pokud se plány na ukončení výroby potvrdí, stane se ID.5 prvním větším modelem v elektrické éře Volkswagenu, který nedostane přímého nástupce. Elektrické kupé-SUV Volkswagen ID.5, uvedené na trh jako stylovější alternativa praktičtějšího modelu ID.4, má podle dostupných informací před sebou poslední období své existence. Výroba by měla skončit nejpozději do roku 2027 a automobilka zatím neplánuje uvést jeho přímou náhradu. Důvodem je slabý zájem o tento model na evropských i mimoevropských trzích.
ID.5 vstoupil na trh s ambicí oslovit zákazníky, kteří hledají moderní a sportovnější design. Realita ale ukázala, že většina klientů dává přednost prostornějšímu a univerzálnějšímu ID.4, který je cenově dostupnější a praktičtější. Ačkoli oba modely sdílejí stejnou technickou platformu MEB, kupé profil ID.5 znamená určitá prostorová omezení, což se ukázalo jako rozhodující faktor při nákupním rozhodování mnoha zájemců.
Slabá poptávka se projevila nejen v Evropě, kde je konkurence v segmentu elektrických SUV stále intenzivnější, ale i v Číně, kde se model nedokázal výrazně prosadit. Do USA, které jsou pro mnoho SUV klíčovým trhem, se ID.5 vůbec nedostal, čímž se jeho prodejní potenciál ještě více omezil.
Analytici poukazují na to, že rozhodnutí Volkswagenu může být i signálem širší změny strategie značky. Automobilka v posledních měsících upravuje své portfolio elektromobilů a soustředí se na modely s vyšším prodejním potenciálem, jako jsou ID.3, ID.4 a připravovaný cenově dostupný ID.2.
Důležitým faktorem je i samotný vývoj trhu s elektromobily. Po počátečním rychlém růstu poptávky se tempo prodejů v některých regionech zpomalilo a zákazníci jsou stále citlivější na cenu, nabídku výbavy a praktické vlastnosti vozů. V segmentu, kde se neustále objevují nové modely s delším dojezdem, kratší dobou nabíjení a atraktivnější cenou, mají designové experimenty menší šanci na komerční úspěch, pokud nedokážou nabídnout přidanou hodnotu i z pohledu každodenního používání.