Kalifornská technologická společnost Lyten, specializující se na výrobu baterií nové generace, oznámila strategický krok – převezme evropská aktiva zkrachovalého výrobce baterií Northvolt. Dohoda zahrnuje rozsáhlé provozy ve Skellefteå i výzkumně-vývojové centrum ve Västeråsu ve Švédsku, stejně jako plánovanou gigafabriku v Heide v Německu. Celková hodnota těchto aktiv se odhaduje na zhruba 5 miliard dolarů. Cena nebyla zveřejněna, ale podle zasvěcených byla údajně hluboko pod tržní hodnotou. Lyten je podporovaný koncernem Stellantis, ale není veřejně obchodovaný, nedodává baterie žádné velké automobilce a zatím jen sbírá peníze na budoucí projekty.
Lyten je startup založený v roce 2015 v Kalifornii, který se profiluje jako lídr v oblasti lithiovo-sirných baterií. Ty by měly být až o dvě třetiny levnější a udržitelnější než klasické lithiovo-iontové články, protože nevyžadují kritické suroviny, jako je nikl, kobalt nebo mangan.
Finanční zázemí Lytenu ukazuje na výrazný zájem investorů o tuto technologii. Společnost už získala více než 625 milionů dolarů z kapitálových investic od významných partnerů, mezi nimiž jsou Stellantis, FedEx, Honeywell, kanadský těžařský gigant Wallbridge a dokonce i vláda USA. Zároveň má připravený záměr financování prostřednictvím americké exportně-importní banky až do výše 650 milionů dolarů.
Problémem ale zůstává, že Lyten zatím sériově nevyrábí pro žádnou automobilku a nemá ani veřejně potvrzené dlouhodobé smlouvy na pravidelné dodávky baterií konkrétním zákazníkům. Pouze v omezeném množství dodal několik vzorků nové generace baterií pro interní testy výrobcům aut. Cílem akvizice Northvoltu je co nejrychlejší obnovení výroby ve Skellefteå a Västeråsu, a to už v roce 2026. Nejprve chce rozvíjet standardní technologii a znovu spustit produkci lithiovo-iontových baterií, později plánuje přechod na lithiovo-sirné články. Zároveň má ambici expandovat do Polska a Kanady.
Lyten tak v podstatě začíná tam, kde Northvolt skončil, a je velmi otázkou, zda se mu podaří výrobu obnovit s nízkou či alespoň akceptovatelnou chybovostí – což byl právě problém Northvoltu. Stejně jako on totiž Lyten zatím nemá prakticky žádné zkušenosti s velkosériovou výrobou baterií ani s budováním efektivního dodavatelsko-odběratelského řetězce. Teoreticky, a s ohledem na zřejmě mimořádně výhodnou cenu, by převzetí Northvoltu mohlo být i částečně spekulativní investicí, jejímž cílem je posílit ochotu investorů „nalít“ do podniku další miliardy dolarů. S ohledem na jeho snahu zahájit výrobu baterií nové generace to však nepůsobí příliš pravděpodobně.