Zájem o elektromobilitu mezi podnikateli roste, v hledáčku jsou elektromobily i hybridy

Autor:

Foto: Electricdrive, Zdroj: SDA, ČTK

Do nového roku s novým služebním vozem. Listopad a prosinec se tradičně nese ve znamení obměny vozového parku firem a podnikatelů. Analýza ukazuje, že letos podnikatelé více než kdy jindy zvažují nákup modelů s elektrickým pohonem. Mezi říjnem a listopadem vzrostl počet vyhledávání elektromobilů s odpočtem DPH o 53 %. Meziročně pak jde o více než 200% nárůst.

„Obliba elektromobilů dlouhodobě roste mezi běžnými řidiči. Letos poprvé ji však sledujeme také u podnikatelů,“ říká Ing. Marek Knieža, ředitel jednoho z největších českých auto-moto inzertních webů TipCars, který má aktuálně v nabídce přes tři tisíce nových i ojetých elektromobilů a hybridů. „Mezi klíčové faktory může patřit nejen optimalizace daňového základu, ale také možnosti dotací na fotovoltaické nabíječky pro elektroauta nebo nástup hodnocení ESG.“

Zatímco meziročně došlo ke zvýšení počtu vyhledávání automobilů s čistě elektrickým pohonem o 53 %, elektromobily s možností odpočtu DPH si mezi listopadem 2022 a 2023 polepšily o 212 %. „Naprosté minimum návštěvníků serveru přitom volilo parametr nového vozu. S ohledem na průměrný nájezd inzerovaných elektromobilů kolem 28 000 km lze ovšem říct, že většina spadá do kategorie mladých, resp. zánovních aut,“ upozorňuje na zajímavý fakt Ing. Marek Knieža.

Rostoucí trend vyhledávání vykazují také hybridy. Meziročně se jedná o 23 %. Zájemců o hybrid s odpočtem DPH však bylo v listopadu 2023 dokonce o 70 % více než před rokem. Tak jako u kategorie BEV převažuje vyhledávání ojetin. Ty mají v porovnání s čistě elektrickými vozy vyšší nájezd, průměrně téměř 45 000 km.

Zimním hitem je tepelné čerpadlo

Vedle DPH identifikovali analytici  ještě jeden výrazně rostoucí prvek. S příchodem chladného počasí začali návštěvníci využívat možnost filtrovat elektromobily podle položek výbavy. „Zatímco u aut se spalovacím motorem se lidé zajímají o vyhřívaná sedadla a nezávislé topení, elektromobilisté hledají tepelné čerpadlo. To jim i v mrazivých dnech zajistí příjemný tepelný komfort na palubě bez nepříjemného snížení dojezdu,“ vysvětluje Ing. Marek Knieža. Řečí čísel lidé oproti relativně teplému říjnu hledali v listopadu 17x více vozy s tepelným čerpadlem.

Toyota ujíždí konkurenci, BMW udržuje náskok

Dlouhodobě nejčastěji inzerovanou značkou v kategorii „Elektro a hybridy“ na webu je Toyota. Nejinak tomu bylo v listopadu, kdy měla mezi nabízenými vozy téměř dvojnásobný počet zástupců než druhé BMW, konkrétně 850 vs. 448. Bavorští pak měli zhruba dvakrát více inzerátů než třetí Lexus (235). Mezi prémiovou divizí Toyoty, čtvrtým Fordem (204) a pátým Volvem (158) pak byly rozdíly v desítkách kusů.

Co se týče modelů, jedničkou Toyoty je model Corolla aktuální, tj. dvanácté generace. Jedná se o hybridy s průměrnou cenou 678 000 Kč. U BMW v inzerci vede čistě elektrické i3 s průměrnou cenou 627 000 Kč, resp. v rozpětí od 300 000 Kč do milionu a čtvrt. Lexus je v inzerci zastoupen nejčastěji hybridy 450 řady RX 4. generace za průměrných 1 180 000 Kč. Inzerci modelů Ford vede mild-hybridní Puma s průměrem 523 000 Kč. Bestsellerem Volva je XC90, které je také nejdražším reprezentantem pětice nejinzerovanějších elektrifikovaných automobilů. Průměrná cena švédského SUV atakuje 2 miliony korun.