V České republice zažívají bateriové elektromobily raketový vzestup. V období od ledna do dubna 2025 vzrostl počet registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEV) meziročně o impozantních 131,4 %. Tento výsledek znamená nejrychlejší tempo růstu v celé Evropské unii, kde průměrný nárůst činil „pouhých“ 26,4 %. S celkem 4 342 nově registrovanými BEV si elektromobily v Česku připsaly 5,4% podíl na všech registracích nových osobních vozidel.
Napříč EU bylo během prvních čtyř měsíců tohoto roku zaregistrováno celkem 558 262 nových BEV, což představuje 15,3 % z celkového počtu 3 640 211 nově registrovaných osobních vozidel – meziročně se jedná o pokles o 1,2 %. Pokles se dotkl především tří největších evropských trhů – Francie vykázala pokles o 7,3 %, Německo o 3,3 % a Itálie o 0,6 %. Opačný trend zaznamenalo Španělsko, kde registrace meziročně vzrostly o 12,2 %. Český trh šel proti celkovému evropskému vývoji, když celkový počet registrací osobních aut vzrostl o 4,9 %.
V rámci evropského trhu se bateriové elektromobily s 15,3% podílem staly třetí nejčastější volbou zákazníků. První místo si udržely hybridy bez možnosti vnějšího dobíjení s podílem 35,3 %, což představuje meziroční růst o 20,8 %. Na druhém místě skončily benzínové motory s podílem 28,6 %, ale zde došlo k poklesu o 20,6 %. Naftové motorizace si připsaly 9,6 %, což znamená další propad o 26,4 %. Plug-in hybridy (PHEV) zaznamenaly meziroční růst o 7,8 %, s podílem 7,9 %.
Evropský trh v meziročním srovnání přidal 116 477 nových BEV, přičemž Německo (+42,8 %) a Belgie (+31,3 %) zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst. Oproti tomu Francie vykázala mírný pokles o 4,4 %. Česká republika se zařadila po bok většiny evropských zemí s rostoucím zájmem o elektromobily. Nárůst na úrovni 131,4 % je nejvyšší ze všech členských států EU.
Co se týče podílu BEV na všech nových registracích, dominovalo Dánsko s 64,9 %, následované Nizozemskem (35,1 %) a Finskem (34,6 %). Česká republika s podílem 5,4 % sice zaznamenala nejvyšší relativní nárůst, ale ve srovnání s ostatními státy zůstává stále na 15. místě v EU, což poukazuje na nižší výchozí základnu. V rámci celkového počtu registrovaných vozidel (napříč všemi druhy pohonu) se Česko umístilo na desáté příčce v EU. Z zemí V4 mělo vyšší podíl BEV pouze Maďarsko (7,1 %), zatímco Polsko (4,1 %) a Slovensko (4,0 %) zaostávají.
„Takto výrazný meziroční růst registrací bateriových elektrických vozidel v Česku bezesporu představuje pozitivní trend,“ hodnotí situaci Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. Zároveň ale upozorňuje: „Je třeba mít na paměti, že růst vychází z relativně nízké základny ve srovnání s vyspělejšími trhy.“ Mezi klíčové faktory, které přispěly k nárůstu zájmu o BEV, podle něj patří odložená poptávka z loňska v souvislosti se spuštěním dotačního programu, stejně jako širší nabídka cenově dostupnějších elektromobilů, které se na trhu objevily právě letos.
A jaké modely letos v Česku vedou? Nejvíce registrací od ledna do dubna zaznamenalo SUV Škoda Elroq (832 kusů), následované modelem Škoda Enyaq (752 registrací). Třetí místo si připsala Tesla Model Y s 475 registracemi.
Na českých silnicích je nyní v provozu více než 44 000 osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, pro které je k dispozici přes 6 000 veřejně přístupných dobíjecích bodů. I přes nižší celkový podíl BEV v porovnání s jinými zeměmi tak Česká republika zažívá dynamický růst, který ukazuje na postupnou transformaci trhu a měnící se spotřebitelské preference.