Automobilka BYD vůbec poprvé po 17 měsících v červenci šlápla na brzdu, přesto letos zůstává lídrem

Autor:

Foto: BYD. Zdroj: Kurzy.cz, ACEA

Růst čínské společnosti BYD na konci července stvrdil vydaný letošní žebříček Fortune Global 500, ve kterém se BYD posunula již do TOP 100 největších světových firem dle příjmů na 91. místo. Meziročně pozici skokově vylepšila o 52 míst a zároveň také předběhla svého rivala – americkou společnost Tesla, které aktuálně patří 106. místo. Po již dřívějších sponzorských fotbalových aktivitách, například v Jižní Americe, se pak čínský gigant v daném sportu prosazuje více i v Evropě. V minulém týdnu oznámil uzavření partnerství na 3 sezóny s FC Inter Milán. Hráči Interu tak budou moci jezdit přizpůsobeným vozem DENZA Z9 GT, pro fanoušky pak má být k dispozici klubově přizpůsobený Sealion 7. Zmínit také lze, že italský fotbalový klub zároveň uzavřel partnerství s místním výrobcem cukrovinek Balocco, což má mj. vyústit v nabídku produktů pod společnou značkou.

Každopádně BYD v červenci vůbec poprvé po 17 měsících vyprodukovala meziročně méně vozů. Z výrobních linek globálně sjelo necelých 318 tisíc jejich vozů, což je o 3 tis. méně. Samotné prodeje nicméně zaznamenaly meziročně nárůst, i když nevýrazný. Celkem si řidiči odvezli přes 344 tisíc vozů BYD, automobilka tak evidentně dále vyprazdňovala sklady.

Prázdninové měsíce jsou také v Číně v prodejích vozů obvykle slabší, oproti červnu tak prodeje BYD klesly o zhruba 39 tisíc vozů. Každopádně vlastně nadále přetrvával zájem o její čistě bateriové vozy, které tvořily nadpoloviční podíl. Elektromobilů totiž BYD prodala téměř 178 tisíc, meziročně o téměř 37 % více. Oproti letos rekordnímu červnu se však jednalo o relativně výrazný pokles.

BYD si tak nejspíše v červenci udržela svou pozici světového automobilového lídra v elektromobilitě. Prvotní čísla z některých lokálních evropských trhů totiž povětšinou nadále ukazují na slabší prodeje konkurenční Tesly. Například ve Francii registrace vozů Tesla v červenci meziročně poklesly o 27 % na 1 307 vozů, v Holandsku dokonce o 62 % na 443 vozů. Růst nicméně Tesla vykázala ve Španělsku či pro automobilku tradičně přívětivém Norsku.

Většinu prodejů koncernu BYD tvořily také v červenci vozy řady Dynasty a Ocean. Supersportů dceřiné značky Yangwang, které mj. zvládají skok přes výmol (více také zde), se na trh dostalo rekordních 339. Celkový výsledek BYD ovlivnil také pokles na zahraničních trzích, kde automobilka prodala 80 737 vozů. Oproti rekordním červnu to bylo o téměř 10 tisíc vozů méně.

Čínská elektro konkurence si v červenci vedla různorodě

Čínská Tesla, jak je také přezdíváno společnosti NIO, v červenci meziročně také nevýrazně zvýšila prodeje na 21 tisíc elektromobilů. Oproti červnu to však znamenalo o téměř 16 % méně, navzdory snahám automobilky více se etablovat na zahraničních trzích například také v Evropě. Podobný meziměsíční pokles vykázala LiAuto, když její vozy si koupilo 30 731 zájemců. Automobilka na konci července představila 6místné rodinné SUV Li i8. Vůz s koeficient odporu vzduchu jen 0,218 zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny, dojezd automobilka uvádí až 720 km. Superchargery mají zvládnout dodat baterii energii na dojezd 500 km během jen 10 minut. Cena elektromobilu, dalo by se říci přeplněného mediální elektronikou, startuje na 321 800 RMB (cca 948 tis. korun). K čínským zákazníkům se má začít dostávat od 20. srpna.

Meziměsíčně si o 6 % s prodeji nicméně polepšil XPeng, který prodal 36 717 vozů. Meziročně se se jednalo o enormní nárůst o 229 %. Dařilo se vlastně nejmladšímu automobilovému nováčkovi Xiaomi. Ten na místní sociální síti Weibo zmínil za červenec rekordní prodeje více než 30 tisíc elektromobilů. Meziměsíčně se jedná o zhruba pětinové zlepšení. Prodeje zahrnují jak sedan SU7, tak v počátku minulého měsíce spuštěné dodávky crossoveru YU7, který je považovaný za velkou hrozbu pro Model Y. Xiaomi známý coby primárně producent spotřební elektroniky se evidentně snaží etablovat na poli elektromobilismu. Pokračuje v rychlém budování prodejní sítě (v červenci přidal 18 autosalonů), potažmo koupil v průmyslové zóně u Pekingu další pozemek pro rozšíření tamních výrobních kapacit.

Daří se také automobilce Zeekr, která několikátý měsíc udržuje prodeje nad úrovní 40 tis. vozů. Oproti červnu dodala zákazníkům o více než tisíc automobilů více, resp. 44 193 a zároveň překonala hranici již celkem více než 2 mil. prodaných vozů.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY