Bezplatné parkování elektromobilů v Praze končí. O výhodu přijdou i hybridy

Autor:

Foto: Vygenerováno pomocí ChatGPT (AI). Zdroj: Magistrát města Prahy, ČTK

Praha chce i nadále podporovat ekologické formy dopravy, zároveň však musí reagovat na rostoucí počet elektrických vozidel a potřebu spravedlivého využívání veřejného prostoru.

Konec bezplatného parkování od roku 2026

Bezplatné parkování pro elektromobily v Praze definitivně končí. Pražští zastupitelé schválili změnu, která od 1. ledna 2026 zruší dosavadní výjimku pro vozidla s elektrickým pohonem. Ta budou nově podléhat standardnímu parkovacímu režimu s výrazně omezenými výhodami. Rozhodnutí přichází po měsících diskusí, během nichž se střetly různé názory na budoucnost ekologické dopravy a rovné podmínky pro všechny řidiče.

Výhody pro elektromobily už nejsou udržitelné

Dosud mohli majitelé elektromobilů s registračními značkami začínajícími písmeny „EL“ parkovat ve všech zónách placeného stání zdarma, a to bez ohledu na to, zda bylo vozidlo registrováno v Praze či mimo ni. Městští zastupitelé však upozornili, že tato výhoda, platná od roku 2016, už není udržitelná vzhledem k rychlému nárůstu počtu elektrických aut a rostoucímu tlaku na kapacitu parkovacích míst v centru města.

Nový systém: poloviční sazby pro elektromobily

Podle nových pravidel budou majitelé elektromobilů platit za parkování v zónách poloviční sazbu oproti běžným poplatkům. Roční rezidentské povolení ke stání tak bude v případě elektrického vozidla stát 600 korun (zhruba 24 eur) místo standardních 1 200 korun (asi 48 eur). Nabídnuto bude také celopražské parkovací předplatné za 24 000 korun ročně (přibližně 960 eur), které bude určeno výhradně pro obyvatele Prahy nebo firmy se sídlem na území města.

Reforma parkovacího systému a vyjádření města

Změna přichází v době, kdy se Praha připravuje na celkovou reformu systému zón placeného stání. Podle náměstka primátora Martina Sedekeho (ODS), který návrh předložil, jde o vyvážený kompromis mezi podporou ekologické dopravy a spravedlivým přístupem ke všem obyvatelům metropole. Zdůraznil, že cílem je umožnit rozvoj elektromobility, aniž by byl současně nadměrně zatížen parkovací systém, který už dnes trpí nedostatkem volných míst, zejména v centrálních částech města.

Plug-in hybridy ztrácí všechna zvýhodnění

Město zároveň plánuje od roku 2026 změnit i postavení plug-in hybridů, které nově nebudou mít nárok na žádné zvýhodnění při parkování. Cílem je jasně nasměrovat městskou politiku ve prospěch plně bezemisních vozidel.

Praha mění přístup k elektromobilitě

Rozhodnutí pražských zastupitelů tak představuje zásadní obrat v dosavadní politice podpory elektromobility. Praha chce nadále podporovat ekologické způsoby dopravy, zároveň ale reaguje na rostoucí počet elektrických aut a potřebu spravedlivě rozdělit veřejný prostor. Přijatá opatření jsou podle představitelů města také reakcí na plánované zavedení nízkoemisní zóny, kterou by hlavní město mělo vyhlásit do roku 2030.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY