Průkopník elektromobility se konečně proměnil z nudného hatchbacku na atraktivní crossover. K prodloužení dojezdu o 400 kilometrů mu stačí jen půl hodiny nabíjení.
Nissan Leaf nikdy nebyl přitažlivým autem, přesto jde o skutečnou legendu. Poprvé se objevil v roce 2010 jako první cenově dostupný masový elektromobil. Ostatně název Leaf je zkratkou pro Leading, Environmentally Friendly, Affordable, Family car – tedy „vedoucí, ekologické, cenově dostupné rodinné auto“. Byl to odvážný krok do neznáma. V době, kdy Nissanu ještě šéfoval kontroverzní Carlos Ghosn, neexistovala Tesla Model S ani BMW i3. Technologie elektrického pohonu tehdy byla v plenkách a z dnešního pohledu byl první Leaf prakticky nepoužitelný.
Měl baterii s kapacitou pouhých 24 kWh, dojezd sotva 150 km a navíc jeho akumulátor bez tepelného managementu extrémně rychle degradoval. Mnoho aut po pár letech končilo s dojezdem jen kolem 50 km. Výměna baterie nepřipadala v úvahu, protože tehdy stála 1 kWh kapacity přes 1 000 eur. Ani podivný design Leafu mu nikdy nezajistil status módní ikony – a to platilo i pro druhou generaci z roku 2017. Přesto Leaf zažil neuvěřitelnou kariéru. Ze dvou generací se dosud prodalo přes 7 milionů kusů a až do příchodu Tesly Model 3 šlo o nejprodávanější elektromobil světa.
Není tedy divu, že Nissanu na jeho osudu velmi záleží. Přichází proto s třetí generací, která to ale bude mít mnohem těžší, protože Leaf už není „jediný svého druhu“. Na trhu dnes působí desítky konkurentů. Nissan proto sáhl po radikální změně – z nudného hatchbacku se stal „cool“ SUV kupé, nebo chcete-li crossover. A svými parametry míří rovnou na vrchol. Nový kabát navrhlo japonské designové studio v Atsugi. Nejde o úplné překvapení – sériové verzi totiž předcházel koncept Chill-Out z roku 2021. A i když se novinka musela vzdát některých futuristických prvků, základní linie zůstaly zachovány.
Nový design: z hatchbacku crossover
Leaf se k segmentu SUV hlásí robustním pontonem karoserie a větší světlou výškou. Kabina má tvar kupé, což podtrhuje černý lak karoserie a skryté kliky zadních dveří. Efektní je světelná technika s LED pásy lemujícími uzavřenou masku chladiče. Ani zadní část nezůstává pozadu – světla jsou integrována do černého panelu po celé šířce vozu. Siluetou nový Leaf připomíná spíše Škodu Enyaq Coupé. Aerodynamice taková koncepce prospívá: koeficient odporu vzduchu činí jen Cd 0,25. Leaf bude dostupný v šesti barvách, z nichž nejvýraznější je tyrkysový odstín Luminous Teal. Kola budou mít průměr 17 nebo 18 palců.
Menší, ale prostornější
Překvapením je, že novinka je o něco kompaktnější. Leaf měří 4 350 mm na délku, 1 810 mm na šířku a 1 550 mm na výšku – je tedy o 140 mm kratší než předchůdce. Na šířku i výšku ale mírně povyrostl. Rozvor náprav se zkrátil jen o 10 mm na 2 690 mm. Přesto Nissan slibuje prostornější interiér, skvělý výhled a dostatek světla díky panoramatické střeše. Moderní atmosféru doplňují čisté linie, ambientní osvětlení a dvojice obrazovek s úhlopříčkou 14,3 palce. Infotainment má zabudované služby Google, vyšší výbavy nabídnou audio Bose Premium Plus s reproduktory i v opěrkách hlavy. K dispozici bude černé nebo bílé čalounění. Objem zavazadelníku činí solidních 473 litrů.
Technika a dojezd
Nový Leaf stojí na platformě CMF-B, dnes známé jako AmpR Medium – společném vývoji s Renaultem. Používá ji například Renault Scénic E-Tech i větší Nissan Ariya. K dispozici budou dvě verze baterií: 52 kWh a 75 kWh. Největší 87kWh akumulátor zůstane vyhrazen modelu Ariya. I tak má nový Leaf velmi solidní dojezd – podle normy WLTP až 604 km, resp. 436 km u menší baterie. Na dálnici při rychlosti 130 km/h slibuje Nissan 330 km. Tvrdí, že trasu dlouhou 800 km zvládne v čase jen o málo delším než s klasickým spalovacím autem.
Na rychlonabíjecích stanicích zvládá výkon 105 až 150 kW. Nabíjení z 20 % na 80 % trvá asi 30 minut, což prodlouží dojezd přibližně o 400 km. Tepelný management baterie zlepšuje rychlost nabíjení a tepelné čerpadlo zase zvyšuje efektivitu dojezdu.
Výkon, jízdní režimy a komfort
Na rozdíl od Ariye bude mít Leaf pohon předních kol, aby si zachoval cenovou dostupnost. Verze s menší baterií má výkon 130 kW, silnější varianta 160 kW a točivý moment 345–355 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,6 až 8,6 sekundy. Novinkou je nastavitelné rekuperační brzdění pomocí pádel pod volantem – ve třech úrovních, s funkcí e-Pedal a automatickým režimem. Palubní nabíječka má výkon 11 kW.
K uživatelskému komfortu přispívá plánovač tras s automatickým návrhem nabíjecích zastávek, funkce V2L umožňující napájení externích spotřebičů až do 3,6 kW či sofistikované řízení rekuperace.
Bezpečnost a výroba
Bezpečnostní výbava zahrnuje adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu a vylepšený ProPilot s funkcí Navi-link, který přizpůsobuje rychlost podle zatáček a dopravních omezení. Pomáhá i v terénu díky funkci „transparentní kapoty“ a 360° kamerovému systému.
Nový Leaf se bude pro Evropu vyrábět v britském Sunderlandu, tedy v tradičním závodě Nissanu ve Velké Británii. První dodávky zákazníkům jsou naplánovány na podzim letošního roku. Ceny zatím nebyly zveřejněny.













