Budoucnost zajistí vyvážená nabídka elektrických a spalovacích modelů

Autor:

Foto: Škoda Auto. Zdroj: Škoda Auto

Rok 2024 byl velmi úspěšný: Škoda Auto zaznamenala rekordní finanční výsledky, dodala přes 920 tisíc aut a byla 4. nejprodávanější značkou v Evropě, uvedla nové modely, vstoupila na nové trhy.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Klaus Zellmer: Rok 2024 ukázal naše silné stránky: nezdolnost a přizpůsobivost. Komplexní obchodní model a jasně vytyčený plán se v nestálých časech osvědčily. Naše moderní a různorodé produkty přilákaly zákazníky a spolu s naší provozní efektivitou nám umožnily předstihnout trh, zejména v Evropě. Tyto úspěchy jsou nezbytné, abychom takto mohli pokračovat a čelit nadcházejícím výzvám. Ale musíme hledět i dál do budoucnosti a tvrdě pracovat, abychom zůstali na správné cestě.

To je tím důvodem, proč jste aktualizovali svou strategii?

Klaus Zellmer: Rozhodně. Určili jsme šest strategických cílů, abychom byli odolnější vůči vývoji v budoucnosti. Naším prvním cílem je, aby Škoda Auto byla mezi třemi nejlépe prodávanými značkami v Evropě do konce desetiletí. Jsme přesvědčeni, že toho můžeme dosáhnout díky našemu portfoliu, do něhož patří plně elektrické modely, zdokonalené hybridní vozy a modely s vysoce účinným spalovacím motorem. Naší prioritou je vždy nabídnout vynikající poměr hodnoty a ceny a kvalitu napříč všemi relevantními zákaznickými segmenty.

A na co se zaměřuje váš druhý cíl?

Klaus Zellmer: Naším druhým cílem je zlepšování našich produktů a služeb za pomoci inovativních digitálních řešení a AI. Podporujeme u našich zaměstnanců aktivní způsob myšlení otevřený učení a zároveň zlepšujeme digitalizaci celé společnosti. Nasloucháme našim zákazníkům, a tak dokážeme optimalizovat naše produkty a digitální služby za integrace prvků AI. I nadále se snažíme zajistit intuitivní funkcionalitu a nejlepší kvalitu v dané třídě. V Evropě nyní Škoda nabízí čistě elektrické, plug-in hybridní i spalovací vozy.

Škoda chce zákazníkům nabídnout to nejlepší z obou světů – elektrického i spalovacího pohonu. Která z těchto technologií dostane přednost?

Klaus Zellmer: V nadcházejících letech budeme na základě zákaznické poptávky i nadále nabízet vyváženou řadu elektrických a hybridních modelů i vozů se spalovacím motorem. To je klíčová část našeho třetího strategického cíle. Zároveň se však budeme snažit rozšiřovat portfolio elektrických modelů – a přitom budeme pracovat na přibližování ceny se srovnatelnými modely se spalovacím motorem.

Mnoho firem v současnosti klade velký důraz na udržitelnost. Jaké má Škoda plány v této oblasti?

Klaus Zellmer: Naším čtvrtým cílem je dosáhnout uhlíkové neutrality ve výrobě. Naše strategie udržitelnosti, Best-in-class in ESG, stanovuje jasné a ambiciózní cíle v environmentální a sociální oblasti a v řízení a správě. Hodláme dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech továrnách v České republice a v Indii do roku 2030 – díky využití principů oběhového hospodářství a zahrnutí více udržitelných materiálů do našich produktů.

Škoda Kylaq se představila loni. Toto kompaktní SUV doplnilo další modely vyvinuté pro indický trh: sedan Slavia a SUV Kushaq.

Když mluvíme o Indii… Přítomnost Škody na těchto rychle rostoucích trzích je velmi důležitá.

Klaus Zellmer: Chceme vybudovat silný „druhý pilíř“ mimo Evropu, na rychle rostoucích trzích. Jako součást koncernové skupiny Brand Group Volume využíváme své odborné znalosti na trzích citlivých na cenu k uvolnění nového růstového potenciálu pro Volkswagen Group. Chceme se stát vedoucí evropskou značkou v Indii a v regionu ASEAN v jihovýchodní Asii. Nyní působíme ve Vietnamu, vyrábíme s lokálním partnerem a také importujeme auta, a plánujeme využít tuto naši přítomnost jako platformu pro vstup do sousedních zemí.

Škoda má také finanční cíle.

Klaus Zellmer: V neposlední řadě chceme umožnit dlouhodobě udržitelnou rentabilitu tržeb 10 procent. Prostřednictvím našeho programu Next Level Efficiency+ hodláme optimalizovat provoz. Usilujeme o vedoucí pozici mezi hlavními evropskými konkurenty v oblasti nákladů, abychom zajistili, že Škoda bude i během transformace automobilového průmyslu nadále konkurenceschopná. Pro dosažení tohoto cíle je nicméně také potřeba očekávané snížení cen baterií v následujících letech, stejně jako efektivní škálování našich produktů prostřednictvím nových platforem v budoucnu.

Next Level Škoda Strategy

Škoda Auto aktualizovala svůj strategický přístup, aby si udržela konkurenceschopnost a schopnost čelit novým výzvám: aby si udržela náskok před technologickým pokrokem a dokázala reagovat na proměňující se očekáváními spotřebitelů a požadavky na ochranu životního prostředí. Aktualizovaná strategie Next Level Škoda Strategy je navigačním systémem určujícím směr na rychle se měnícím globálním automobilovém trhu. Zahrnuje komplexnější cíle a podněty ve třech stěžejních pilířích: Značka a trh (Brand & Market), Technologie a kvalita (Technology & Quality) a Lidé a kultura (People and Culture).

Cíl je jasný: stát se přední značkou pro aktivní zákazníky, kteří se zaměřují na funkcionalitu, nejen na domácí půdě v Evropě, ale také na rychle rostoucích mezinárodních trzích. Aby toho dosáhla, nabízí Škoda svým zákazníkům to nejlepší z obou světů prostřednictvím široké škály atraktivních modelů s elektrickým či hybridním pohonem i spalovacím motorem, které poskytují vynikající poměr hodnoty a ceny, kvalitu a intuitivní funkcionalitu.

Posílení společnosti prostřednictvím dalšího zvyšování kvalifikace zaměstnanců, zvýraznění postavení ve skupině Volkswagen Group a zdůraznění ekologického, společenského a finančního chování. To jsou základní kameny budoucího úspěchu Škoda Auto.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY