BYD válcuje nejen Teslu. Ještě žádná automobilka za čtvrtletí neprodala tolik elektromobilů

Autor:

Foto: BYD. Zdroj: Jiří Zendulka (Kurzy.cz)

Čínský gigant BYD také v červnu vykázal dvouciferný meziroční nárůst prodejů automobilů, za úvodní letošní pololetí si jich řidiči v souhrnu nakonec pořídili 2 145 954. Z toho elektromobilů bylo přes 1 milion, tedy tvořily již více než 47 %. Své sehrál zejména zájem ve 2. čtvrtletí, kdy jejich podíl každý měsíc překračoval polovinu. Automobilka čistě bateriových vozů zkrátka za uplynulé čtvrtletí prodala rekordních téměř 607 tis., zatímco Tesla jen 384 tis. BYD tak zaznamenala meziroční nárůst prodejů elektromobilů o více než 42 %, Tesle naopak o více než 13 % poklesly. Americký koncern tak vykázal meziroční pokles druhé čtvrtletí v řadě, v porovnání s čínským konkurentem se navíc zdá, že vyrábí „více na sklad“.

Oproti úvodnímu letošnímu čtvrtletí se sice Tesle podařilo prodeje navýšit, každopádně opět vyrobila více vozů. Znovu o zhruba 26 tis., čímž se tedy její letošní „nadvýroba“ rozšířila na 52 tis. elektromobilů. Tesla nezveřejňuje konkrétnější strukturu prodejů, evidentně však zájem o její prémiové vozy ještě více upadá. V uplynulém čtvrtletí byly dané prodeje vůbec nejslabší za téměř 4 roky, resp. od období, kdy probíhal náběh výroby modernizovaných „nejstarších“ vozů automobilky Model S/X.

Nelze přitom nevzpomenout v minulosti E.Muskem prezentované informace o enormním zájmu o Cybertruck, potažmo statisících předobjednávkách. Kolonka automobilky „Ostatní modely“, zahrnující primárně Model X/S a právě Cybertruck, však za 2. čtvrtletí udává souhrnný prodej jen 10 394 vozů (viz. také tabulka níže). Tedy ještě o 2,5 tis. vozů méně než v úvodním letošním čtvrtletí. Přitom Gigafactory v Texasu disponuje roční výrobní kapacitou přes 125 tis. Cybertrucků, zmiňovaných prémiových vozů Model S/X pak linka v Kalifornii může produkovat 100 tis. V souhrnu daných 3 typů vozů se však za pololetí vyrobilo asi 30 tis., navíc zdaleka ne všechny našly zákazníka.

Podobně jako jiné čínské automobily, zveřejňuje BYD statistiky na měsíční bázi. Červen byl pro ni letos prodejně nejúspěšnějším měsícem. Nicméně jen nepatrně, když dosud letošní nejvyšší prodejní úspěch z května překonala jen o zhruba 100 vozů. Každopádně zákazníci si v červnu koupili celkem přes 382,5 tis. „NEV“ vozů BYD. Tedy firmou produkovaných pouze „zelených“ vozů – plug-in hybridů a elektromobilů. Znát byl dále rostoucí zájem o čistě bateriové vozy. Automobilka jich prodala téměř 207 tis. což je historicky druhý nejlepší výsledek a 57% podíl. Jen zhruba o tisícovku více jich BYD prodala loni v tradičně prodejně nejsilnějším prosinci.

Zájem kupujících jistě pozitivně ovlivnilo již v květnu spuštěné „přechodné“ snížení cen vozů BYD až o 34 %. Většina, zejména menších vozů, měla jít pořídit do konce června zhruba o pětinu levněji. Pomoci to mělo dealerům, kteří měli mít dle některých zdrojů údajně nadměrné zásoby na 3-4 měsíce. Za daný krok automobilka čelila kritice nejen ze strany konkurentů, ale i ze strany státních orgánů. Ty varovaly před nekontrolovatelnou cenovou válkou, potažmo negativními ekonomickými dopady v sektoru. Dle všeho však BYD k návratu cen zpět na vyšší úrovně v červenci zatím nepřistoupila. Snaží se tak jistě podpořit svůj cíl, prodat letos již 5,5 mil. vozů. Tedy ještě více se etablovat mezi zavedené automobilové koncerny.

BYD však nijak v červnu nenavýšila produkci, resp. druhý měsíc v řadě byla oproti prodejům nižší. Vyrobila 345 tis. vozů, což v meziročním srovnání značí již nevýrazné navýšení o sotva 3,5 tis. vozů. Každopádně od počátku roku vyrobila 2,137 mil. vozů (+31 %) vs. zmiňovaných prodaných 2,145 mil. Nadvýroba v datech zkrátka vidět není.

K červnovým prodejům čínské skupiny možno ještě doplnit, že nadále se o většinu postaraly samotné vozy BYD, tedy například vozy řady Seal. Například vozů Denza, které pocházejí z dceřiného podniku, ve kterém má minoritní 10% podíl Mercedes-Benz, se prodalo téměř 16 tis. Supersportů značky Yangwang, které mj. zvládají skok přes výmol (více zde), se na trh dostalo 205.

BYD se každopádně pomalu blíží čtvrtinovému podílu prodejů na zahraničních trzích. V červnu totiž mimo Čínu prodala 90 tis. vozů, což je nový rekord, přestože navýšený meziměsíčně „jen“ o tisíc vozů. Pokračující trend jistě drobně podpoří také nedávno u nás spuštěné prodeje vozů BYD a každopádně uvedení do provozu další zahraniční výrobní linky. V Brazílii v továrně v Camacari se začaly ve čtvrtek vyrábět vozy Dolphin Mini. Od jejich spuštění prvovýroby v Číně před 27 měsíci, dříve pod názvem BYD Seagull či Dolphin Surf, jich již z linek sjel celkem milion.

V Maďarsku vedle budované továrny pro osobní automobily zahájila rozšíření závodu na výrobu autobusů a nákladních vozů, čímž se má rozšířit roční kapacita nad 1 000 vozů

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY