Před dvěma měsíci oficiálně vstoupila čínská automobilka BYD také na trh v České republice. Pokračující zahraniční expanzi firmy nyní poodkryly čerstvě zveřejněné údaje za květen, když automobilka mimo Čínu prodala rekordních již 89 tis. svých NEV vozů (New Energy Vehicle). Tedy firmou produkovaných pouze „zelených“ vozů – plug-in hybridů a elektromobilů. Oproti dubnu v zahraničí našlo majitele o 10 tis. vozů více. Pro automobilku nicméně zatím nadále zůstává stěžejní domácí čínský trh, kde se prodaly více než ¾ z celkových 382,5 tis. automobilů. Květen byl pro BYD každopádně letos vůbec nejúspěšnější měsíc, částečně své mohlo sehrát oznámené razantní zlevnění vozů primárně v domovině firmy od 23. května. Automobilka zároveň dle všeho hodně vyčistila sklady. Produkce totiž v květnu byla o více než 32 tis. vozů nižší než prodeje. Například o měsíc dříve byl byznys BYD poměrně vyrovnaný, když produkce byla naopak o 5 tis. vozů vyšší.
Zájem o čistě bateriové vozy BYD dále vzrostl. Již v dubnu vůbec poprvé jejich podíl překročil 50 %, v květnu se vývoj zopakoval. BYD totiž prodala přes 204 tis. elektromobilů čímž také o sotva 4 tis. vozů zaostala za svým dosavadním prodejním rekordem z loňského prosince. Automobilka má každopádně našlápnuto také ve 2. čtvrtletí obhájit své světové prvenství v daném segmentu a Teslu opět zanechat již poměrně daleko za sebou. Zvláště když dosavadní údaje o prodejích americké automobilky na řadě trzích ukazují na pokračující nevalný zájem řidičů, jak již tomu bylo v úvodu roku. BYD přitom za uplynulé 2 měsíce prodala přes 400 tis. elektromobilů.
Přehled prodejů elektromobilů BYD
Celkové prodeje BYD v květnu meziročně vzrostly „jen“ o zhruba 15 %. Při pohledu na prvních 5 měsíců roku je nicméně růst firmy mnohem výraznějších téměř 39 %. Celkem již letos prodala přes 1,76 mil. NEV vozů.
Fishhook test ve 180 km/h
Pokrok čínských automobilek v rozvoji prvotřídních technologií neustává. Například na konci roku automobilka NIO představila elektromobil, který se na nerovnostech prakticky nehne (více zde), pro změnu BYD nyní prezentovala, jak elektronika dokáže vyrovnat rozkolísanost vozu. Fishhook test, v překladu “test rybího háčku”, představuje jeden z hlavních testů boční dynamiky vozidel. Zjednodušeně řečeno zjišťuje, jak se vůz chová při prudké změně směru jízdy zejména ve vyšších rychlostech. Automobilka vzhledem k testu v rychlosti 180 km/h hovoří o světovém rekordu ve stabilitě, který prezentovala na svém vozu DENZA N9. Od místních autorit měla BYD získat příslušnou certifikaci.
NIO zásluhou nových značek téměř udržela letošní prodejní rekord
Čínská Tesla, jak je také přezdíváno automobilce NIO, v květnu meziročně prodejně rostla podobně jako BYD. Prodala 23 231 elektromobilů, meziročně o 13 % více. Tedy nevýrazně zaostala za dubnovým úspěchem. Nicméně o prémiové značky vozů až takový zájem tentokrát zdaleka nebyl. Své totiž v květnu především sehrály nové značky koncernu. Pro rodiny zaměřené vozy ONVO i malé vozy FIREFLY. Posledně zmiňované začala automobilka nabízet již v Evropě, zejména v severských zemích. Každopádně letos má v plánu s danými vozy vstoupit celkem na 16 zahraničních trhů.
Doplnit lze, že NIO v květnu stále vlastně značně zaostala za svým dosavadním rekordem z prosince 2024, kdy prodala 31,1 tis. Od automobilky se teď čeká na report výsledků, potažmo jakou ztrátu tentokrát vykáže. Odtajnit čísla má v plánu v úterý před otevřením Wall Street.
XPeng udržela sedmý měsíc v řadě prodeje nad hranicí 30 tis. vozů
S meziročním prodejním růstem o 230 % v květnu dominovala automobilka XPeng. Řidiči si pořídili přes 33,5 tis. jejich vozů. Za prvních 5 měsíců roku tak již celkem téměř 163 tis. elektromobilů, zatímco ve srovnání zmiňovaná na trhu mnohem déle působící NIO jen něco přes 89 tisíc.
Také XPeng míří dále do světa, ve 3. čtvrtletí chce začít nabízet své elektromobily v pobaltských státech prostřednictvím partnerství s tamní místní skupinou Modus Group. Konkrétně chce nabízet své vlajkové SUV G9 a také G5. Firma založená v roce 2014 má navíc mnohem větší ambice. Do konce letošního roku chce být účastna ve více než 60 zemích!
Vedle již celé řady zahraničních trhů na přelomu roku začala do Evropy také mířit v porovnání asi nejmladší čínská automobilka Zeekr, kterou by šlo v posledním zhruba roce asi označit za nejrůstovější. Zeekr, které má své designovém centrum ve švédském Göteborgu, v květnu prodala 46,5 tis. elektromobilů. Lze odhadovat, že nejpozději v červenci firma dosáhne milníku celkem 2 mil. prodaných vozů.
Závěrem možno ještě zmínit automobilku Li Auto, která také zejména v loňském roce začala získávat větší zájem řidičů. Za květen její prodeje dosáhly téměř 41 tis. jejich vozů, což podobně jako u ostatních čínských automobilek letos zatím značí nejlepší měsíc. Každopádně meziročně se jednalo o zhruba 17% zlepšení.