Chorvati představili kanystr pro elektromobily. Může pomoci, ale za jakou cenu

Autor:

Foto: EV Clinic. Zdroj: EV Clinic

Vybití elektromobilu někde na dálnici by už nemuselo být velkým problémem. Řešením má být jakási powerbanka z repasovaných baterií. Má však i své úskalí.

Pokud vám dojde palivo v běžném autě, není to takový problém. Čerpací stanice je většinou někde nablízku a vzít s sebou pár litrů benzínu či nafty není náročná úloha. A koneckonců, malý kanystr s pěti litry paliva můžete klidně vozit i s sebou. Zabere málo místa a zaručí minimálně dalších 50 km jízdy k nejbližší čerpací stanici.

S vybitými elektromobily je to ale mnohem komplikovanější. Některé vozidla nelze dokonce ani odtáhnout a přinést si „bandasku elektřiny“ nepřichází v úvahu. Často nezbývá nic jiného, než zavolat odtahovou službu, což je poměrně drahé.

„Kanystr“ pro elektromobily

Chorvatská společnost EV Clinic si ale myslí, že má řešení, jak pomoci zoufalým elektromobilistům. Vyvinula zařízení „Kanta Štroma“, nebo chcete-li „Not-a-canister“, což není nic jiného než powerbanka pro elektromobily. Dokonce má design klasické plechové bandasky na benzín či naftu.

V porovnání s běžným kanystrem však váží až 50 kg. To je příliš, aby s takovým zařízením pohodlně manipulovala například nežnější polovina lidstva, a ani muž s tím má co dělat. V každém případě se „elektrický kanystr“ vejde do kufru auta. Uvnitř jsou repasované bateriové články 18650 NMC Panasonic z Tesly S.

Mají využitelnou kapacitu 4,2 kWh, která může zajistit dojezd přibližně 20 kilometrů k další nabíjecí stanici. Zní to dobře, ale má to háček. Not-a-canister má nabíjecí výkon pouze 2 000 W, takže nabití vybitého elektromobilu na zmíněné dvě desítky kilometrů by trvalo přibližně dvě hodiny. Lepší než odtah, ale elegantní řešení to rozhodně není. Zvlášť pokud musíte tyto dvě hodiny strávit někde v odstavném pruhu na dálnici, což je extrémně nebezpečné.

Cena a konkurence

EV Clinic si za svůj vynález účtuje 4 999 eur – poměrně hodně za to, co zařízení dokáže. Navíc je nutné zařízení, které se dodává jako stavebnice, sestavit svépomocí.

Chorvatská společnost navíc není první s tímto nápadem. Americký startup ZipCharge už od roku 2021 prodává nebo pronajímá podobnou powerbanku za 60 dolarů měsíčně. Zařízení je menší, může mít nabíjecí výkon až 8 kW a zajišťuje dojezd přibližně 60 km. Jeho hmotnost je jen 22,6 kg a manipulaci usnadňuje design kufříku na kolečkách s vysouvací rukojetí. Cena se pohybuje podle kapacity od 3 500 do 4 500 dolarů. ZipCharge Go je tedy také levnější než chorvatský konkurent.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY