Na český trh přichází nové SUV, které nejenže zaujme svým designem a nabídkou dvou různých druhů pohonu, ale má i silné zázemí v podobě renomovaného a zkušeného dovozce. A to, že se v domovské Číně prodalo 15 tisíc vozů během prvních šedesáti minut, o jeho atraktivitě mluví dost jasně.
V dnešní turbulentní době, kdy se v automobilovém světě dějí zvraty doslova ze dne na den, není překvapením, že se z elektromobility stává hlavní téma. K tomu přidejme rostoucí vliv čínských značek na evropském kontinentu a skutečnost, že evropské automobilky utrácejí miliardy eur za transformaci svého podnikání – často bez zaručeného výsledku. A právě v tomto kontextu vstupuje na scénu Leapmotor, který je teď dostupný i v České republice. Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat podrobněji.
Není příliš divu, že se koncern Stellantis, zastřešující mimo jiné značky jako Peugeot, Fiat, Opel nebo Jeep, rozhodl vstoupit do strategického partnerství s čínskou značkou Leapmotor – v rámci společného podniku si přitom zajistil 51% většinový podíl, zatímco Číňané vlastní zbylých 49 %. Zajímavé je, že o Leapmotor měl zájem i koncern Volkswagen, ale Stellantis z boje vyšel vítězně. A evidentně měl pro svůj zájem dobré důvody.
Čínský Leapmotor totiž ideálně rozšiřuje nabídku elektrických modelů Stellantisu. Navíc čínští výrobci mají v oblasti elektromobility náskok – jejich řešení jsou často sofistikovanější a levnější než evropské alternativy. A protože se o distribuci Leapmotoru u nás stará gigant Emil Frey, který zastupuje i samotný Stellantis, mohou se zákazníci spolehnout na profesionální zázemí a kvalitní servis po celé republice. Žádné pochybné garážové pokusy.
Největší naděje se momentálně upínají k modelu Leapmotor B10, kompaktnímu SUV segmentu B. Už od začátku se bude potýkat s ostrou konkurencí v podobě vozů jako Toyota C-HR, Hyundai Kona, Mazda CX-30 nebo Kia XCeed. Přesto má co nabídnout – měří 4,5 metru a je postaven na moderní elektrické platformě LEAP 3.5. Ta umožňuje implementaci pokročilých asistenčních systémů (ADAS), digitálního kokpitu i funkcí částečně autonomního řízení.
Kdo však nechce čistý elektromobil, může sáhnout po plug-in hybridní variantě Leapmotor B10 REEV. Ta využívá elektromotor o výkonu přibližně 200 koní, doplněný spalovacím motorem o objemu 1,5 litru. Zásadní je však technické řešení – spalovací motor nepohání kola, ale slouží výhradně jako generátor pro dobíjení baterie. To znamená nižší hmotnost, úspornější provoz a delší dojezd – zkrátka jednoduchý „range extender“, nikoli komplikovaný hybrid.
Kapacita baterie přesahuje 28 kWh a podle normy WLTP nabídne čistě elektrický dojezd přes 140 kilometrů. Kombinovaný dojezd pak může překonat 950 km – což je hodnota, jakou běžně nabídnou jen velmi úsporné diesely. Výrobce uvádí průměrnou spotřebu 0,4 l/100 km, ovšem jen za předpokladu, že baterie bude pravidelně dobíjena a spalovací motor se bude používat minimálně – standardní metodika měření u PHEV vozů.
O zájmu zákazníků v domovské Číně není pochyb. Hned v první hodině od zahájení prodeje registrace překročily 15 tisíc objednávek a do dvou dnů jich bylo dokonce 31 688. Zajímavostí je vysoký podíl vozů (73 %), které byly objednány s pokročilým systémem LiDAR – tedy laserovým radarem schopným detekovat nejen vozidla, ale i chodce, cyklisty nebo menší zvířata za jakýchkoli povětrnostních podmínek. Něco, co běžné senzory nedokážou.
Zda se podobné nadšení přenese i do České republiky, se teprve ukáže.