Ford si věří. Po miliardových ztrátách plánuje rodinu dalších elektromobilů

Autor:

Foto: Electric Drive. Zdroj: FORD

Jen za poslední dva roky se odhadují ztráty Fordu na elektromobilech na více než 10 miliard dolarů. Přesto se automobilka vrhá do elektrické budoucnosti doslova po hlavě. Představuje novou platformu Ford Universal EV Platform, která má způsobit revoluci podobně jako kdysi Ford T.

Divize elektromobilů Fordu, známá jako Model E, která vyrábí například Mustang Mach-E nebo elektrický pick-up F-150 Lightning, má za sebou těžké období. Jen v roce 2024 prodělala přibližně 5,1 miliardy dolarů a dalších 5 až 5,5 miliardy plánuje odepsat v tomto roce. Přesto Ford nemění svou strategii. Naopak, přichází s novým, revolučním základem své elektrické budoucnosti – platformou Ford Universal EV Platform, která podle vedení firmy znamená průlom nejen v samotných produktech, ale i ve výrobě.

Úvod patří pick-upu

První elektromobil na těchto základech má dorazit v roce 2027. Půjde o středně velký elektrický pick-up za zhruba 30 000 dolarů, který se díky nové platformě bude vyrábět až o 40 % rychleji než dnešní elektromobily. Velikostí se přiblíží spíše modelu Ford Maverick, ale nabídne více vnitřního prostoru než Toyota RAV4, navíc i přední kufr (frunk) a klasickou ložnou plochu.

Revolučním prvkem je také nový výrobně-montážní proces, který Ford nazývá „montážní strom“. Tři hlavní moduly – přední, zadní a bateriová platforma – se budou v závodě v Louisville vyrábět a montovat paralelně na samostatných linkách a až poté se spojí. Podobný přístup, tzv. gigacasting, využívá i Tesla, ale Ford jde ještě dál. Doslova popírá revoluční pásovou výrobu, se kterou přišel Henry Ford na začátku 20. století a která navždy změnila automobilový průmysl.

„Zavrhli jsme pohyblivou montážní linku a po 122 letech jsme přišli s úplně novým konceptem, úplně novým vozidlem a lepším způsobem výroby auta,“ uvedl generální ředitel Jim Farley. Brandon Reisinger, ředitel závodu, zdůrazňuje, že pracovníci už se nebudou muset krčit, aby upevňovali díly skrz dveře, blatníky nebo pod karoserií. „Tři moduly přijdou k pracovníkům s rozloženými díly před nimi. Budou moci pracovat paralelně a mít přístup ke každému modulu ze všech stran.“

Méně kroků, méně komponentů

Nový výrobní systém podle Fordu eliminuje až 10 kg kabelových svazků, sníží počet chladicích hadic na polovinu, zredukuje celkový počet dílů až o 20 %, použije o 25 % méně spojovacích prvků a vyžádá si až o 40 % méně pracovních stanic. Elektrický pick-up bude poháněn levnějšími a ekologičtějšími lithium-železo-fosfátovými (LFP) bateriemi z nového závodu v západním Michiganu, který Ford sám inicioval. Díky tomu nejen sníží náklady, ale získá i větší kontrolu nad výrobou baterií.

Farley k tomu dodává: „Všichni jsme zažili příliš mnoho ‚dobrých pokusů‘ detroitských automobilek o výrobu cenově dostupných vozů, které skončily prázdnými továrnami, propouštěním a nejistotou. Proto tohle musí být silný, udržitelný a ziskový byznys. Od prvního dne jsme věděli, že neexistuje žádná postupná cesta k úspěchu. Posílili jsme malý tým Skunkworks tři časová pásma od Detroitu, zničili jsme koncept montážní linky a našli způsob, jak se stát první automobilkou, která bude vyrábět prizmatické LFP baterie v USA.“

Investice a rizika

Ford zároveň investuje dvě miliardy dolarů do závodu Louisville Assembly, aby zachoval 2 200 pracovních míst a rozšířil výrobní plochu o 4 800 m² pro efektivnější přesun materiálu. Výroba současných modelů Escape a Lincoln Corsair v tomto závodě skončí na konci roku 2025, jejich prodej ale bude u dealerů pokračovat až do roku 2026.

Farley si však uvědomuje i rizika. „U tohoto projektu neexistují žádné záruky,“ přiznal. „Děláme tolik nových věcí, že vám nemohu se stoprocentní jistotou říct, že všechno půjde podle plánu. Je to sázka; je tu riziko.“

Přesto je jasné, že Ford jde do elektromobility naplno a s odvahou mění nejen své produkty, ale i samotnou výrobu. To vše ve snaze porazit konkurenci a získat zákazníky cenově dostupnými a kvalitními elektromobily.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY