Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu představila Honda svůj nový městský elektromobil. Ten má napravit reputaci po komerčním propadáku modelu Honda e. Tentokrát ale značka sází hlavně na nízkou cenu, což s sebou přinese jednodušší design i čistě městské využití.
Malé elektromobily v kurzu
Malé městské elektromobily se začínají těšit velké popularitě. Vedle Dacie Spring a Fiatu 500e se objevily také Citroën ë-C3, Hyundai Inster, a brzy dorazí nové elektrické Twingo či Volkswagen ID.2 – všechny s cenovkou pod 25 000 eur. Z tohoto segmentu si chce ukrojit podíl i Honda. Zdá se, že pro ni je nyní trh příznivější než v roce 2020, kdy uvedla svůj první elektromobil Honda e. Stylový hatchback s retro designem připomínajícím první generaci Civicu a futuristickými prvky, včetně kamer místo zrcátek, skončil totiž fiaskem. Hlavním důvodem byla cena – základ začínal na 35 000 eurech a lépe vybavené verze přesahovaly hranici 40 000 eur. Na malý městský vůz s dojezdem sotva 200 km to bylo příliš. Není divu, že si Honda e do ukončení výroby v roce 2024 našla jen 12 500 zákazníků.
Nová strategie Hondy
Novinka s pracovním označením Super EV má ambice větší. Honda mění strategii – místo módního lifestylového elektromobilu přiveze do Evropy přepracovanou japonskou kei-car Hondu N-One, kde spalovací motor nahradí elektromotor. Díky tomu dokáže výrazně snížit výrobní náklady i cenu.
Design s retro odkazem
Jak ukázaly snímky zamaskovaného prototypu, odhaleného v Goodwoodu pod jménem Super EV Concept, bude se snažit svůj „low-cost“ původ zakrýt stylistickými změnami. Má přepracovanou kapotu, masku s kulatými reflektory evokujícími Hondu e či koncept Sustaina C z roku 2023, a v masce se ukrývá nabíjecí port. Rozšířené blatníky napovídají širší rozchod kol, přibyly nové zadní lampy, střešní spoiler a na pátých dveřích výrazný nápis Honda.
Technika zatím v utajení
Technické detaily zatím Honda tají. Zázraky se ale čekat nedají – předpokládá se pohon předních kol a baterie s kapacitou maximálně 35 kWh, tedy stejně jako u Hondy e. Možná i méně, protože vůz má být čistě městským modelem segmentu A.
Honda potřebuje evropskou vzpruhu
Honda by každopádně potřebovala v Evropě nový impuls. Ještě v roce 2015 tu prodala 123 000 vozů, v roce 2020 to bylo přes 100 000, ale loni její odbyt klesl na 74 700 kusů. Na vině je hlavně přechod na hybridní pohony, který už tak drahé modely posunul cenově ještě výš. Honda Super EV pravděpodobně nebude spásou, spíše nutným mezikrokem před nástupem mnohem ambicióznějších elektromobilů nové řady Honda 0 Series.