Nabíjení patří k nejodrazujícím faktorům při rozhodování, zda si elektromobil pořídit, nebo ne. I proto se výrobci elektrických aut předhánějí v slibech o rychlém dobíjení. Jenže když elektromobily připojíte k ultravýkonné nabíječce, většinou vůbec nedosáhnou udávané rychlosti nabíjení. Řidiči tak na dobití baterie z 20 na 80 procent čekají déle, než je obvykle slibovaných 30 minut.
Mnozí si myslí, že za snížený výkon nabíjení může nabíječka, a ne jejich auto. Britská společnost Gridserve, významný provozovatel nabíjecích stanic, však tvrdí, že tomu tak není. Aby bylo jednou provždy jasno, magazín Auto Express vzal deset různých elektromobilů do nabíjecího centra v Braintree v hrabství Essex a porovnal jejich skutečné schopnosti. Sledující nebyl jen maximální nabíjecí výkon, ale i průběh nabíjení – tedy nabíjecí křivka.
Auto Express připomíná, že rychlost a efektivita nabíjení baterie elektromobilu závisí na několika faktorech. Tím nejdůležitějším je okolní teplota. Většina baterií dosahuje nejlepších výsledků při 20 až 30 °C. Odporové ztráty ale mohou způsobit zahřívání článků, a proto software při vyšších stavech nabití snižuje nabíjecí proud, aby se zabránilo nevratnému poškození baterie.
Výsledkem je delší doba na nabíječce, přičemž okamžik, kdy auto začne výkon omezovat, závisí hlavně na algoritmech bateriového softwaru. Aby magazín ukázal nabíjecí křivku každého vozu a odhalil, zda výrobci netají část pravdy o schopnostech svých elektromobilů, proběhlo nabíjení za přísně kontrolovaných podmínek. V době testu byla teplota kolem 13 až 14 °C a žádný z vozů nebyl před nabíjením předehřát.
Ne všechny modely totiž umožňují manuální předehřátí baterie, takže to byl nejférovější způsob, jak nastavit stejné podmínky. Všechna auta byla navíc před testem vybitá na podobně nízkou úroveň. Auto Express pak měřil, jak dlouho trvalo navýšit stav baterie o 60 %, přičemž sledoval i průměrnou rychlost nabíjení a dobu potřebnou k dobití z 80 na 100 %. A to přesto, že nabíjet baterii na plnou kapacitu výrobci většinou nedoporučují.
Každé auto mělo k dispozici vlastní nabíječku s výkonem až 350 kW. Gridserve dohlížel na to, aby byly stanice schopné dodat plný výkon. Každý vůz si pak sám zvolil úroveň nabíjení. Většina testovaných modelů se ani zdaleka nepřiblížila údajům výrobce – maximum bývalo dvě třetiny, nebo i méně. Některým to ale šlo výrazně lépe než ostatním. Jak to tedy dopadlo?
Z testů jasně vyplynulo, že ne všechny elektromobily dokážou plně využít potenciál rychlonabíjení. Mezi nejlepší patří Porsche Taycan, které sice nedosáhlo deklarovaných 320 kW, ale s reálnými 282 kW a průměrem 243 kW do 80 % kapacity ukázalo výrazný technologický náskok. Velmi dobře si vedly i VW ID.7 a Ford Capri – dosáhly udávaných maxim a vysoký výkon udržely po celé nabíjení. Capri navíc vyniká extrémně rychlým dobitím z 80 na 100 %, pouhých 15 minut, což je mezi elektromobily rarita.
Z hlediska konzistence výkonu a rychlosti nabíjení lze kladně hodnotit i Kiu EV3 a Toyotu bZ4X. Nejde sice o rekordmany, ale jejich průběh nabíjení byl stabilní a časově příznivý. Naopak pomaleji se nabíjely Peugeot E-3008 a Citroën ë-C3. Oba modely zůstaly pod hranicí udávaného maxima, s průměrem jen 86, resp. 57 kW. Zejména Peugeot zklamal dlouhým nabíjením na 100 % – posledních 20 % mu trvalo až 74 minut.
Ani Tesla Model Y nezazářila. Přestože slibuje 250 kW, v testu dosáhla jen 145 kW a její průměrný výkon odpovídal levnějším modelům. Renault 5 a BYD Seal skončily ve středu pole – začínaly s dobrým nástupem výkonu, ale průběh do 80 či 100 % byl méně přesvědčivý. BYD navíc ztrácel v poslední čtvrtině nabíjení, což může prodloužit zastávky na dlouhých cestách.
Výsledky tedy potvrzují, že mezi elektromobily jsou obrovské rozdíly. Kompletní tabulky najdete v přehledu testu.
BYD Seal
Velikost baterie: 82,5 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 150 kW
Počáteční stav nabití: 15 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 123 kW / 5 minut
Přidání 60 % kapacity: 32 minut
Průměrný výkon do 80 %: 104 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 56 minut (99 %)
Citroën ë-C3
Velikost baterie: 44 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 100 kW
Počáteční stav nabití: 15 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 69 kW / 3 minuty
Přidání 60 % kapacity: 34 minut
Průměrný výkon do 80 %: 57 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 47 minut
Ford Capri
Velikost baterie: 79 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 187 kW
Počáteční stav nabití: 9 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 187 kW / 2 minuty
Přidání 60 % kapacity: 20 minut
Průměrný výkon do 80 %: 154 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 15 minut
Kia EV3
Velikost baterie: 78 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 135 kW
Počáteční stav nabití: 16 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 128 kW / 2 minuty
Přidání 60 % kapacity: 27 minut
Průměrný výkon do 80 %: 117 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 28 minut
Peugeot E-3008
Velikost baterie: 73 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 130 kW
Počáteční stav nabití: 16 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 123 kW / 3 minuty
Přidání 60 % kapacity: 38 minut
Průměrný výkon do 80 %: 86 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 74 minut
Porsche Taycan
Velikost baterie: 97 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 320 kW
Počáteční stav nabití: 14 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 282 kW / 3 minuty
Přidání 60 % kapacity: 15 minut
Průměrný výkon do 80 %: 243 kW
Čas nabíjení 80–100 %: N/A (zastaveno na 93 %)
Renault 5 E-Tech
Velikost baterie: 52 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 100 kW
Počáteční stav nabití: 11 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 87 kW / 2 minuty
Přidání 60 % kapacity: 26 minut
Průměrný výkon do 80 %: 65 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 34 minut
Tesla Model Y
Velikost baterie: 75 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 250 kW
Počáteční stav nabití: 14 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 145 kW / 1 minuta
Přidání 60 % kapacity: 30 minut
Průměrný výkon do 80 %: 103 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 63 minut (99 %)
Toyota bZ4X
Velikost baterie: 64 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 150 kW
Počáteční stav nabití: 14 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 147 kW / 1 minuta
Přidání 60 % kapacity: 26 minut
Průměrný výkon do 80 %: 96 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 29 minut
Volkswagen ID.7
Velikost baterie: 86 kWh
Udávaný maximální nabíjecí výkon: 200 kW
Počáteční stav nabití: 12 %
Dosažený maximální výkon / doba trvání: 200 kW / 3 minuty
Přidání 60 % kapacity: 21 minut
Průměrný výkon do 80 %: 156 kW
Čas nabíjení 80–100 %: 16 minut