Volkswagen v červenci ovládl prodeje elektromobilů v Evropě, Tesla klesla na sedmé místo a BYD předstihl Volvo a poprvé se dostal do první desítky.
Evropský trh s elektromobily přinesl v červenci výrazné změny v pořadí značek. Podle předběžných údajů společnosti Dataforce, které pokrývají 99,9 procenta všech registrací v Evropské unii, zemích EFTA a ve Velké Británii, se Volkswagen stal nejprodávanější značkou v tomto segmentu. K významnému posunu došlo i na dalších příčkách – Tesla po červnové dominanci oslabila a spadla až na sedmou pozici, zatímco čínský výrobce BYD překonal Volvo a vůbec poprvé se dostal do top 10.
Volkswagen v červenci meziročně zvýšil prodeje elektromobilů o 83 procent, což představuje 22 355 prodaných aut. Největší podíl na tom měl model ID.3, který se stal bestsellerem značky se 6 917 registracemi. Ve srovnání se stejným měsícem loňského roku je to více než dvojnásobek, jelikož v červenci 2024 prodal koncern 3 293 kusů tohoto modelu. K dobrým výsledkům přispěly také modely ID.5 a ID.7, které si udržely stabilní poptávku.
Pořadí – Značka – Prodej EV červenec 25 – Meziroční změna
VW – 22 355 – 83 %
BMW – 15 847 – 7,9 %
Škoda – 15 746 – 235 %
Audi – 11 023 – 32 %
Renault – 9 857 – 75 %
Hyundai – 9 822 – 58 %
Tesla – 9 668 – −37 %
Mercedes – 9 054 – 10 %
Kia – 8 726 – 44 %
BYD – 7 492 – 88 %
Na druhém místě skončilo BMW s 15 847 prodanými elektromobily. Jeho výsledky táhl hlavně kompaktní SUV model iX1, který dosáhl 6 494 registrací a tvořil 41 procent všech červencových prodejů značky. Těsně za ním, na 3. místě, skončila Škoda, která prodala jen o 101 aut méně. Český výrobce zaznamenal výrazný růst díky novému kompaktnímu SUV Elroq, z něhož se v červenci prodalo 8 715 kusů.
Čtvrtou příčku obsadilo Audi (11 023 prodaných elektromobilů), což znamená, že tři z prvních čtyř míst patří koncernu Volkswagen Group. Nejprodávanějším elektromobilem Audi byl Q4 e-tron, pro který se v červenci rozhodlo 3 261 zákazníků. Na páté místo se dostal Renault, jehož prodeje vzrostly o 75 procent na 9 857 kusů. Klíčovou roli v tomto výsledku sehrál nový Renault 5 E-Tech, jenž tvořil 58 procent všech elektrických prodejů značky v daném měsíci.
Největší propad zaznamenala Tesla. Ještě v červnu byla absolutní jedničkou evropského trhu s 32 557 prodanými vozy, ale v červenci její odbyt klesl o 37 procent na 9 668 kusů. Dalším výrazným negativním překvapením bylo Volvo, které se v červenci nedokázalo udržet v první desítce. Hlavním důvodem byl slabší zájem o model EX30, jehož registrace spadly o 61 procent. Situaci navíc ovlivnilo přesouvání výroby z Číny do Belgie, aby se značka vyhnula vyšším clům Evropské unie. Tento pokles využil čínský výrobce BYD, jehož evropské prodeje elektromobilů vzrostly o 88 procent, což mu zajistilo místo v žebříčku top 10 nejprodávanějších elektrických značek v regionu.