Věrnost amerických zákazníků značce Tesla klesá. A nejde jen o to, že odcházejí ke konkurenci s novými elektromobily. Překvapivě velká část bývalých majitelů se vrací ke klasickým pohonům – benzínovým, hybridním a dokonce i naftovým.
Ještě donedávna působila Tesla jako značka, která si své zákazníky dokázala udržet téměř bez námahy. Mnozí ji přirovnávali k „sektě“. Nová data však tento mýtus zpochybňují. Věrnost značce Tesla se v druhém čtvrtletí roku 2025 v USA propadla o 9,4 procentního bodu – druhý největší pokles mezi všemi automobilkami. Hůře dopadl jen Dodge. V žebříčku loajality tak Teslu předstihl Ford s 59,6 procenta věrných zákazníků, zatímco Tesla klesla na 58,1 %.
Zlom v image značky
„Tesla dramaticky klesla,“ uvedl Tom Libby, ředitel pro věrnostní analýzy ve společnosti S&P Global Mobility. „Dlouhodobě se její loajalita pohybovala mezi 60 a 70 procenty, než začala na začátku letošního roku prudce klesat.“ Chevrolet skončil těsně za Teslou s hodnotou 58 %. Svou roli přitom nepochybně sehrála i kontroverzní „avantýra“ Elona Muska s Donaldem Trumpem. Ještě překvapivější je ale to, že část zákazníků přešla k autům se spalovacím motorem.
Návrat k benzínu, hybridům i naftě
Zatímco 70 % bývalých majitelů Tesly si v první polovině roku vybralo jiné elektromobily, až 30 % se vrátilo ke spalovacím pohonům. Z těch, kteří přešli k Fordu, si polovina zvolila benzínové auto, 13 % hybrid a pět procent dokonce naftový model – což je opravdu nezvyklé. Podobný trend vidíme i u Chevroletu, kde 55 % nových zákazníků přicházejících od Tesly zvolilo benzín, 37 % elektromobil a téměř osm procent naftu. „Je překvapivé vidět, kolik lidí se vrací k benzínu,“ upozorňuje Libby.
Stárnoucí nabídka Tesly
Analytici uvádějí hned několik důvodů tohoto trendu. Tesla má poměrně omezenou a stárnoucí nabídku – klíčové modely 3 a Y se mění jen evolučně, zatímco větší X a Cybertruck jsou výrazně dražší. „Na trhu je dnes spousta nových, zajímavých a dynamických modelů, ale Tesla mezi nimi chybí,“ říká Karl Brauer, hlavní analytik společnosti iSeeCars. Dodává, že si pamatuje časy, kdy bylo BMW expanzí Tesly frustrováno. „Tehdy se bránilo, dnes nabízí přesvědčivé elektrické verze svých top modelů,“ dodal.
Konkurence dohání Teslu
I když Tesla stále dokáže získávat zákazníky od jiných značek, rozdíl se zmenšuje. Ještě před pěti lety porážela BMW v poměru 9 : 1, dnes už jen 1,5 : 1. V případě Mercedesu-Benz klesl poměr na 1,2 : 1 a u Porsche se dokonce obrátil ve prospěch německé značky. Více zákazníků od Tesly získal i Cadillac, a to hlavně díky novým elektrickým modelům. Tesla tak už dávno není jediná, která nabízí prémiové elektromobily.
Elektromobil už není samozřejmá volba
Pokles loajality k Tesle ale ukazuje na širší jev. Zdá se, že ani elektromobil nemusí být pro zákazníka samozřejmou volbou při další koupi. Fanoušci elektrických aut sice roky tvrdili, že kdo jednou přejde na elektřinu, už se ke spalovacímu motoru nevrátí – realita je ale složitější. Jinak by se část řidičů po zkušenosti s Teslou znovu nerozhodla pro návrat k benzínu či naftě.