Český trh s ojetými automobily vykazuje mimořádnou stabilitu. Počet prodaných vozů, cenová hladina ani nejprodávanější modely se meziročně téměř nezměnily. S jedinou výjimkou – prodeje ojetých elektromobilů dramaticky vzrostly o 61,6 %. Vyplývá to z analýzy tržních dat, kterou provedla společnost Carvago, přední evropská platforma pro online nákup a prodej vozů.
Celková situace na tuzemském sekundárním trhu zůstává stabilní a předvídatelná. Data ukazují pokračující posun zákazníků od soukromých prodejců směrem k profesionálním dealerům a autobazarům, jejichž tržní podíl rostl na úkor soukromých inzerentů. Cenová hladina se ve srovnání s prvním pololetím loňského roku prakticky nezměnila – mediánová cena vzrostla pouze o 0,8 % na 379 000 Kč. Typický prodávaný vůz je však o rok starší (mediánový rok registrace 2015) a má mírně vyšší nájezd (medián 98 400 km).
Nejdynamičtější změnou na trhu je nástup cenově dostupných ojetých elektromobilů. Jejich prodeje v České republice oproti loňsku vzrostly o 61,6 % na 3873 kusů. Klíčovým faktorem tohoto růstu je výrazný pokles mediánové ceny o téměř 30 % na 715 000 Kč. Současně se více než zdvojnásobil mediánový nájezd prodávaných elektromobilů na 35 000 km. Tento trend potvrzuje i vlastní zkušenost platformy Carvago, jejíž zákazníci v 1. pololetí hojně pořizovali například ojeté vozy Tesla Model 3 za ceny okolo půl milionu korun. I díky tomu dosáhl podíl elektromobilů na celkových prodejích Carvago donedávna nepředstavitelných 20 procent (v ČR, květen 2025).
„Už v květnu jsme konstatovali, že údajně elektroskeptičtí Češi si elektrické auto ve skutečnosti pořídí rádi, pokud odpovídá jejich finančním možnostem, a naše analýza celého tuzemského trhu za 1. pololetí 2025 to beze zbytku potvrzuje,“ řekl zakladatel Carvago Jakub Šulta. „Přestože v absolutních číslech prodeje ojetých elektroaut zůstávají nízké, dramatický meziroční růst signalizuje, že do budoucna se situace bude rychle měnit. Ohromný zájem o dostupné elektromobily mezi zákazníky Carvago ostatně mluví za vše.“
Prodejní data společnosti Carvago zároveň potvrzují, že její zákazníci mají o něco vyšší nároky než průměrný kupující na českém trhu. Vozy prodané přes Carvago jsou výrazně mladší, s mediánovým rokem 1. registrace 2020 a nájezdem pouze 64 991 km. Rozdíly jsou patrné i v poptávce po konkrétních značkách a modelech. Zatímco celkovému trhu dominují objemové značky v čele se Škodou Auto, v žebříčku nejprodávanějších značek na Carvago obsazují druhé až čtvrté místo prémioví výrobci Mercedes-Benz, BMW a Audi. Mezi deseti nejprodávanějšími modely na Carvago se pak objevují vozy jako Mercedes-Benz GLC, Audi A5, Mercedes-Benz CLA nebo Audi A4. To dokládá, že online platforma dokáže efektivně uspokojovat poptávku po mladších a prémiovějších ojetých vozech, jichž je na českém trhu obecně nedostatek. Zajímavostí je, že stejně jako na českém trhu je i na Carvago nejprodávanějším vozem Škoda Octavia Combi z roku 2020, ovšem se zážehovým motorem 1.5 TSI místo dieselu 2.0 TDI.