První jízda se Škodou Elroq RS: Rychlá bestie s výborným podvozkem

Autor:

Foto: Škoda Auto

Šest měsíců po světové premiéře nového modelu Elroq, který se zařadil mezi kompaktní elektrická SUV, přichází Škoda Auto s jeho vrcholnou verzí. Elroq RS, nejnovější přírůstek do rodiny sportovně laděných vozů, nabízí dva elektromotory s kombinovaným výkonem 250 kW, pohon všech kol a dojezd přesahující 540 kilometrů dle metodiky WLTP. K tomu přidává specifickou výbavu a status nejrychleji akcelerujícího modelu v současné nabídce značky – z klidu na stovku vystřelí za pouhých 5,4 sekundy.

Oficiální uvedení modelu probíhalo na polygonu Aurel – testovacím a vývojovém centru severně od Mladé Boleslavi, pouhých 30 minut jízdy od místa, kde se Elroq vyrábí. Toto moderní zařízení slouží k důkladnému testování vozidel, technologií i jejich komponentů. Na ploše 52 000 m² najdete zkušební tratě určené pro testování asistenčních systémů, brzdové účinnosti nebo odolnosti karoserie. V rámci areálu nechybí ani štěrková trať, dlažba nebo úseky s vymletým povrchem, na kterých je možné vozy zkoušet až za hranicí jejich provozních limitů.

Dva elektromotory – jeden vpředu, druhý vzadu – poskytují Elroqu RS výkon 250 kW a činí z něj čtyřkolku schopnou maximální rychlosti 180 km/h. Baterie složená z dvanácti modulů má kapacitu 84 kWh brutto (79 kWh netto) a díky vysoké účinnosti zvládne přes 540 kilometrů na jedno nabití. Dobíjení na stejnosměrném rychlonabíjení výkonem až 185 kW zvládne baterii z 10 na 80 % nabít za 26 minut, zatímco střídavý proud s výkonem 11 kW zvládne plné nabití za osm hodin. Aerodynamická efektivita je na vysoké úrovni – součinitel odporu vzduchu dosahuje hodnoty 0,267.

Stejně, jako všechny modely Elroq, má i varianta RS výraznou černě lesklou masku Tech-Deck Face, za níž se ukrývají senzory a radar. Prosvětlená maska s vertikálními „řasami“ je standardem, stejně jako čtyřoké Matrix-LED světlomety, které se staly poznávacím znamením SUV od Škody. Světelná show při příchodu nebo odchodu od vozu přidává na efektu – jednotlivé světelné segmenty se rozsvěcují či zhasínají podle toho, zda se auto odemyká nebo zamyká.

RS verze přidává typické stylistické prvky – černé lišty kolem oken, zrcátka, nápisy Škoda a střešní ližiny. Přední nárazník má sportovnější tvary, zadní pak typický reflexní pás po celé šíři. Na předních blatnících najdeme logo RS. Elroq RS lze volit v jedenácti barvách karoserie, přičemž čtyři jsou nemetalické, šest metalických a jedna exkluzivní – matná šedá – určená výhradně pro tuto verzi. V této kombinaci jsou doplňky jako kliky, zrcátka nebo zadní spoiler v černé barvě. Standardem jsou černá 20″ kola Draconis s matně černými kryty, za příplatek jsou k dispozici 21″ disky Vision v antracitovém odstínu. Zatmavená zadní okna a akustická skla přispívají k eleganci i komfortu.

Interiér RS Lounge působí exkluzivně – černé čalounění z mikrovlákna Suedia a umělé kůže doplňuje limetkově zelené prošívání a dekory s imitací karbonu. Sportovní vyhřívaný volant je potažen perforovanou kůží a nese logo RS. Přední sportovní sedadla mají integrované opěrky hlavy a kovové kryty pedálů dodávají sportovní šmrnc. Sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné, s pamětí, masáží i bederní opěrkou. Ambientní osvětlení osvětluje dveře, kliky, prostor pro nohy, středovou konzolu i přístrojovou desku. Mechanické clony na zadních bočních oknech i zadní boční airbagy jsou ve standardu.

Digitální kokpit o úhlopříčce 5″, centrální infotainment se 13″ displejem a head-up displej s rozšířenou realitou mají grafiku laděnou do stylu RS. Tlačítko výhřevu umožní jedním dotykem aktivovat až čtyři topné prvky. Čtyři porty USB-C s výkonem 45 W doplňuje bezdrátová nabíječka s aktivním chlazením a výkonem až 15 W. Audiosystém CANTON s dvanácti reproduktory nabízí 675 W výkonu. Zadní výklopné dveře s virtuálním pedálem usnadňují přístup do zavazadlového prostoru o objemu 470 až 1580 litrů. Nechybí ani praktický QR kód v kufru, který po naskenování nabídne návod k obsluze nebo videa s vysvětlením funkcí. K dispozici jsou i dva zvuky pro ochranu chodců – Sport a Futuristic. Elroq RS je připraven i na tažení – buď s přípravou, nebo rovnou s elektricky odjistitelným tažným zařízením. Uveze až 1 400 kg brzděného přívěsu při stoupání 8 %.

Podvozek byl naladěn specificky pro verzi RS, a to včetně progresivního řízení. K dispozici je jízdní režim Traction, určený pro využití pohonu všech kol na kluzkém povrchu. Adaptivní podvozek DCC má široké možnosti nastavení – až 15 úrovní charakteristiky tlumičů, které se přizpůsobují aktuální jízdní situaci díky systému elektromagnetických ventilů. Ty upravují průtok oleje v tlumiči v reálném čase podle vstupních dat z různých senzorů – včetně těch měřících rychlost, zrychlení, náklon karoserie, zatížení nebo pohyb volantu. K tomu přispívá trojice akcelerometrů, senzory výšky kol i řídicí jednotky napojené na ostatní systémy vozu.

Přední náprava využívá klasické řešení typu MacPherson s trojúhelníkovými rameny a zkrutným stabilizátorem, vzadu najdeme víceprvkovou konstrukci s pěti příčnými rameny. V kombinaci se sportovními pneumatikami a ostrou charakteristikou řízení nabízí Elroq RS skvělé ovládání i přesnou odezvu.

Za volantem

Jdeme jezdit. Od RS má člověk vždy velká očekávání a tady to není jinak. Přecijen značka tvrdí, že to je nejrychleji akcelerující škodovka. A také, že jo. Auto z místa odpálí s obrovskou razancí. To je u elektromobilu očekávatelné, ale překvapilo mě, že Elroqu RS nedochází dech ani ve vyšších rychlostech, což je u elektrických aut vcelku běžné. Škodovka za to razantně vezme, i když stoupnete na plyn v dálničních rychlostech. Reakce na plynový pedál je okamžitá a zrychlení tedy skutečně působivé. Tohle auto je vážně rychlé.

Během jízdy po dálnici a svižnějších okreskách si vůz řekl o méně než 19 kWh na 100 km, což považuji za výborný výsledek vzhledem k členitému terénu, ve kterém se auto pohybovalo. Ve srovnání s Enyaqem působí Elroq výrazně čileji. Na tom májí zásluhu kompaktnější rozměry – konkrétně o 17 centimetrů kratší karoserie. Šířka zůstala stejná, což má pozitivní vliv na stabilitu v zatáčkách. A právě tam Elroq RS doslova září. Nečekal jsem, jak ochotně se vrhá do oblouků – řízení po okresních silnicích Kokořínska mě po dlouhé době s elektromobilem skutečně bavilo.

Zaslouženou pochvalu si zaslouží i adaptivní podvozek DCC. Přestože vůz stál na velkých jednadvacítkách, komfort zůstal na velmi vysoké úrovni a rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou citelně znatelné. Je to auto dvou tváří, Jekyll a Hyde. V komfortním režimu je tiché, pohodlné a příjemně sametové. Pokud zvolíte sportovní mód, podvozek a řízení znatelně ztuhne a karoserie se nenaklání. Můžete pak kroužit okresní silnice a pobavit se, dokonce jsou tu náznaky přetáčivosti, ale stabilizace nejde zcela vypnout, pouze omezit. I tak jde cítit, že vás v zatáčce tlačí i zadní kola, což je fajn. Jen si dávejte pozor na rychlost. Díky dvojitým sklům, elektrickému pohonu a velmi dobré izolaci toto auto extrémně maskuje rychlost. A jak jsem už řekl, rychlé je opravdu hodně a to i v zatáčkách. Výhoda nízkého těžiště a skvělého podvozku, jaký Škoda umí nejlépe z celého koncernu, je tady opravdu znát.

Velký posun vpřed udělal i infotainment. Ovládání je teď intuitivnější, systém reaguje svižněji a během testu jsem nezaznamenal žádné chyby nebo zpomalení. Všechno fungovalo hladce.

Takže si to shrneme. Elroq RS vypadá skvěle, nabídne dostatek prostoru, kvalitní kabinu a skvěle naladěný podvozek s výborným odhlučněním. Mezi elektrickými SUV mimo prémiovou třídu patří Elroq k naprosté špičce, přičemž kvalita zpracování a úroveň výbavy už pomalu stírá rozdíl mezi „běžnými“ a prémiovými vozy.

Cena

Škoda Elroq RS je vrcholem nabídky menšího z aktuálně nabízených elektromobilů české automobilky. Za volantem dostanete díky výkonu 250 kW/340 koní a zrychlení na stovku za 5,4 sekundy parádní dynamiku, ale zároveň si můžete užít i další technologie včetně adaptivního podvozku DCC Pro, pohonu všech kol a opravdu kvalitního odhlučnění.A co vás to bude stát? Základní cena Elroqu RS byla stanovena na 1 285 000 Kč s DPH.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY