V době, kdy většina automobilových značek sází při přechodu na elektromobilitu na osvědčený formát crossoverů, se Alpine rozhodla zvolit úplně jiný přístup. Výsledkem je A290 – malý, elektrický hot hatch, který sice technicky vychází z nového Renaultu 5 E-Tech, ale ve výsledku jde o zcela svébytný a osobitý vůz. Nehraje si na praktického pomocníka do města – jeho cílem je bavit. A daří se mu to skvěle.
Na první pohled sice poznáte příbuznost s novou generací renaultí pětky, ale Alpine svému modelu vtiskla mnohem víc než jen sportovní vzhled. Rozšířené blatníky (vzadu s efektním lemováním), agresivně tvarované nárazníky a ikonické přídavné světlomety s křížovým motivem, které odkazují na rallyovou minulost značky, jasně ukazují, že A290 není jen další městský elektromobil. Krátký rozvor, výrazné proporce a skutečně funkční zadní difuzor dělají z vozu hotovou pozvánku do zatáček – tohle auto není jen na efekt, ale chce se opravdu nechat řídit.
Interiér je věrný duchu značky Alpine. Dominantou je sportovní volant s modrým logem, anatomicky tvarovaná sedadla s výrazným bočním vedením a všudypřítomné modré akcenty. Design interiéru propojuje hravost s moderním pojetím, retro atmosféru s digitálním věkem. Nejvíc na sebe strhává pozornost palubní deska – nízká, rozložitá a nečekaně vzdušná. Centrální dotykový displej o velikosti 10,1″ je elegantně zapuštěn do širokého panelu.. Vedle něj se nachází digitální přístrojový štít – jednoduchý, ale čitelný a praktický.
Pojďme zpátky k volantu – ten skrývá dvě důležité vychytávky. Vlevo dole najdete modrý otočný ovladač, kterým lze regulovat úroveň rekuperace ve čtyřech krocích. Vpravo nahoře pak najdete červené tlačítko OV, určené k okamžitému maximálnímu zrychlení – při jeho stisknutí se aktivuje kickdown a motor pracuje s plným výkonem. Oproti Renaultu 5 doznala změn i středová konzola – Alpine místo klasického voliče použilo kruhová tlačítka. Zadní sedadla nejsou vyloženě jen do počtu – díky rovné podlaze a dobře řešené platformě AmpR Small zde najdete solidní prostor na nohy, i když primárně jsou určena spíše pro kratší jízdy.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že Alpine A290 je pouze sportovní verzí elektromobilu Renault 5, opak je pravdou. Alpine přizpůsobilo techniku svému stylu a filozofii – a je to znát od prvního dotyku s plynem. A290 se nabízí ve čtyřech výbavových liniích, přičemž rozdíly nejsou jen kosmetické. Klíčovou roli hraje varianta elektromotoru.
Základní provedení GT a lépe vybavené GT Premium nabídnou 180 koní a 285 Nm točivého momentu – dostatečný výkon pro svižné svezení. Ale jakmile přesednete do GT Performance nebo nejvyššího stupně GTS, jako jsme měli možnost my, změní se auto k nepoznání. Výkon činí na 220 koní a k dispozici je kulatých 300 Nm. A i když A290 pohání jen přední kola, umí působit přesně tak, jak by měl správný hot hatch – energicky a s nadšením.
Zrychlení z nuly na stovku zabere 6,4 sekundy a i když je maximální rychlost omezena na 170 km/h, vůz působí neustále připravený ještě přidat. Přenos výkonu na přední nápravu ale samozřejmě má své limity – pokud na výjezdu ze zatáčky přidáte víc plynu, než je zdrávo, pneumatiky vám připomenou, že fyzikální zákony stále platí.
Alpine si je toho dobře vědomo, a proto vyvinulo systém Torque Precontrol, který předchází zásahu stabilizačního systému. Místo brzd se točivý moment přerozděluje elektronicky už před prokluzem přímo v elektromotoru. Systém funguje výborně – zásahy jsou jemné, přirozené a řízení působí, jako by měl vůz samosvorný diferenciál, i když vše obstarává software.
Velkým plusem je také rovnoměrné rozložení hmotnosti – elektromotor a další komponenty jsou lehké, takže na přední nápravě neleží výrazně vyšší zátěž. Celková hmotnost zůstává pod hranicí 1,5 tuny, což dovoluje zadní nápravě výrazně promlouvat do chování vozu.
A třešnička na dortu? Pneumatiky. Alpine nešlo cestou univerzálních kompromisů – ve spolupráci s Michelinem připravilo specifické obutí široké 225 mm. Slabší varianty používají Pilot Sport EV, silnější pak přilnavější Pilot Sport S5. Výsledek? Skvělá přilnavost a především výborná zpětná vazba – něco, co u elektromobilů obvykle chybí. A přesně to je hlavním tahákem A290. Alpine zaměřilo veškerou pozornost na řidičský zážitek. Auto má specificky naladěné zavěšení, vlastní pomocný rám, precizně vyladěný podvozek, rychlé řízení a důkladně promyšlenou rekuperaci. Baterie má kapacitu 52 kWh, což znamená dojezd zhruba 380 km podle metodiky WLTP – což je pro sportovní elektromobil naprosto v pořádku. A dobíjení? Díky výkonu 100 kW DC se zvládne baterie nabít na 80 % za pouhých 30 minut.
A teď to nejdůležitější – jízda samotná. V hlavě máme ještě čerstvé dojmy z Renaultu 5 E-Tech, který jsme testovali o týden dříve, takže srovnání je nevyhnutelné. Alpine A290 sice vychází z téže techniky, ale podvozkové úpravy jsou natolik výrazné, že rozdíl pocítíte hned. Díky širšímu rozchodu musely být použity jiné nápravnice a ramena – a to nejen vpředu, ale i vzadu, kde jsou nyní z lehkého hliníku. Tlumení je vybaveno hydraulickými dorazy a upravená geometrie náprav dává vozu výrazně sportovnější charakter.
Auto reaguje na volant s nadšením a ochotou. Ačkoliv jde o elektromobil, hmotnost pod 1,5 tuny je v tomto segmentu velkou výhodou. Samozřejmě, že se nevyrovná lehkosti klasických spalovacích hot hatchů, ale obratnost mu rozhodně nechybí. Jakmile přepnete do sportovního režimu, reakce na plyn se zostří a z auta se stává hravý společník na každé silnici.
Vrcholná verze GTS s výkonem 160 kW dává svou sílu znát nejen na papíře, ale i na silnici. Proháněli jsme ji po točitých silnicích v Krušných horách, kde se úzké zatáčky střídají s dlouhými oblouky. A upřímně – byla to čistá radost. V utažených pasážích působí A290 lehce a hbitě, ale i ve vyšších rychlostech a širších zatáčkách si zachovává výbornou stabilitu. Je to jako kdybyste řídili dvě auta v jednom – jedno hravé, druhé sebevědomé.
Geny Renault Sportu se nezapřou – zejména chování zadní nápravy připomíná staré dobré časy. Při razantním brzdění do zatáčky se zadek lehce odlehčí a pomáhá autu zatočit, přesně jak potřebujete. Zadní kola se mírně sklouznou a výsledkem je řízení jako z devadesátkových legend. Stabilizační systém se nedá zcela deaktivovat, ale lze jej výrazně omezit – což zkušenějším řidičům dává prostor pro skutečně zábavnou jízdu.
K atmosféře za volantem přispívá i speciálně navržený zvuk elektromotoru. Neslouží jen jako kulisa, ale i jako pomůcka pro lepší vnímání rychlosti – protože bez něj by tichý chod elektrického pohonu řidiči příliš zpětné vazby nedával. Zvuk není nepříjemný ani přehnaně umělý – naopak překvapivě příjemný a užitečný.
Na silnici působí A290 až nečekaně živě. Není to typ auta, které by vás šokovalo brutálním odpichem, ale ohromí vás svou přesností a napojením na řidiče. Je to auto, které si chcete užívat. Cítíte silnici, podvozek i každý nerovný centimetr asfaltu. Elektrický ekvivalent GTI, ale bez hluku výfuku – zato s emocemi na maximum.
A kolik to všechno stojí? Základní varianta GT začíná na částce 975 000 Kč. Lépe vybavený GT Premium vás vyjde na 1 055 000 Kč. Výkonější GT Performance startuje od 1 050 000 Kč a nejvyšší verze GTS má cenu od 1 125 000 Kč.