Test BMW i7 xDrive60: Vrchol elektromobilního luxusu

Autor:

Nová sedmička šokuje vzhledem a je na tom dost podobně jako XM. BMW jednoduše chtělo poskočit dále a nedržet se tradičního předvídatelného vzhledu. Do Evropy se nová generace podívala nejprve ve své elektrické podobě i7 a až po sléze přidala spalovací varianty. V tomto testu tedy začneme popořadě a podíváme se na elektrickou verzi i7 v nejsilnější variantě xDrive60.

Design je čistě subjektivní záležitostí, a tak nechám jeho zhodnocení na vás. Autu však nelze upřít odvaha, respektive jeho tvůrcům. Všechny předchozí generace byly vyloženě evolucí, ale soudobá novinka je naprostou revolucí. Nebudu se věnovat rozděleným předním světlometům, osobně mě více zaujaly rozměry, je to opravdu velký kus auta a na limuzínu i poměrně vysoký. Zajímavý je také pohled z profilu, kde vynikne výrazně výše položená záď oproti předku. Zajímavé, to rozhodně.

bmw-i7-2023-14 bmw-i7-2023-20

Testovaný kus zašel poměrně hluboko do konfigurátoru a demonstruje, jak si vůz můžete dále individualizovat dle vlastních preferencí. Je zde například M sportovní paket za 186 966 Kč s 21″ koly, M sportovní paket Pro za 100 256 Kč, ale také dvoubarevný lak z dílny BMW Individual pod názvem Black Sapphire, za který se připlácí 326 534 Kč. A to nejsou jediné příplatky. Zmíním ještě audio za 157 170 Kč nebo zadní lůžkovou úpravu pravého sedadla za za 182 364 Kč…

Sedmičce naměříme 5391 mm do délky, široké je 1950 mm a na výšku má 1544 mm. Rozvor je 3215 mm, takže na zadních sedadlech je opravdu hodně místa. Sedmička je ale především komfortní limuzína a prim tady hraje luxus, ticho a styl. Interiér je opravdu špičkový, líbivý a plný zajímavých vychytávek. Vždyť prakticky všechno, na co pomyslíte, je elektrické. Už ani dveře si nemusíte otevírat nebo zavírat sami. Stačí stisknout tlačítko a postarají se o to elektromotory.

bmw-i7-2023-25

Dvojitá skla zde také nechybí a uvnitř panovalo naprosté ticho a já si užíval nadměrného luxusu a klidu. Prostě za sebou zabouchnete dveře a okolní svět přestane existovat. Interiér je postaven na nové architektuře, kterou značka představila s modelem iX. Dominuje mu tedy dvojitý prohnutý displej. Ten levý nahrazuje kapličku přístrojů a pravý slouží jako infotainment s novým operačním systémem 8. A vlastně se zde ovládají veškeré funkce automobilu, protože fyzických tlačítek je tady minimum. Něco je tady ale jinak, je to vlajková loď a ta musí zaujmout. Interiér je tedy opravdu luxusní, materiály špičkové a celkové vzezření poutavé.

bmw-i7-2023-44 bmw-i7-2023-34

Zaujme i velká svítící barevná lišta procházející přes celou šíři auta. Ta má nejen dekorativní funkci, ale také funguje v součinnosti s některými prvky výbavy jako je například navigace, hlídání jízdních pruhů, výstražných blinkrů a jiné. Večer to vypadá opravdu skvěle. Jsme ale v limuzíně, a tak je třeba vyzkoušet i zadní část paluby a ta je v tomto autě opravdu speciální.

bmw-i7-2023-36 bmw-i7-2023-32

Jednak zde nalezneme příplatkové zadní sedadlo, které se umí proměnit v lůžko a v druhé řadě také unikátní privátní kino. Ano, opravdu si do sedmičky můžete pořídit obří stropní obrazovku! Automobilka jej nazývá jako BMW Theatre Screen a jde o výklopný displej s dotekovou obrazovkou o úhlopříčce 31,3 palce.

bmw-i7-2023-59

Displej umí rozlišení až 8K a poměr stran až 32:9. Zvuk může jít klasicky do reproduktorů v autě anebo jen do bezdrátových sluchátek, aby nerušily ostatní členy posádky. Já si nejvíce oblíbil lůžko na pravé straně. Člověk se zde může krásně natáhnout a užívat si komfort na palubě plnými doušky. Jen bych k sedmičce potřeboval osobního řidiče.

bmw-i7-2023-53 bmw-i7-2023-55

Vzadu se vše ovládá na dotekových displejích BMW Touch Command ve dveřích (jsou na obou stranách zadních sedadel). Je to řešení nahrazující tablet z předchozí generace a zároveň další tlačítka na dveřích. Grafika 5,5″ velkého displeje je prvotřídní, stejně jako jeho rychlost i reakce na dotek. Pojďme ale za volant.

Jak jsem řekl v úvodu, v testu máme prozatím vrcholnou verzi elektrického pohonu pod označením xDrive60. To znamená, že vůz pohání dva synchronní elektromotory, přičemž každý z nich pohání jednu nápravu. Celkový výkon činí 400 kW/544 koní a 745 Nm. Zrychlit z nuly na stovku dokáže za 4,7 sekundy a v rozletu ho zastaví až elektronicky omezovač na 240 km/h. Ano, tohle je opravdu drtivě rychlý elektromobil.

bmw-i7-2023-17

Podvozek je plavný, komfortní a přitom vůz s grácií zatáčí. Auto je sice obrovské, ale díky natáčecí zadní nápravě se s ním jezdí jako by bylo o třídu menší. Vždyť průměr otáčení téhle skoro 5,4 metru dlouhé limuzíny je jen 12,3 metru. K tomu se přidávají aktivní stabilizátory z paketu Executive Drive Pro, ale i perfektně fungující čtyřkolka. Výsledkem je špičkově fungující podvozek a komfort na palubě. V kombinaci s elektrickým pohonem je to jednoduše návykové. Potěšilo mě, že sedmička působí zpoza volantu velmi agilně a ochotně, ale jasně není to sportovní vůz a opravdu rychlé tempo v zatáčkách není to pravé ořechové. Díky bateriím v podlaze je také těžiště výrazně nižší, což dále pozitivně ovlivňuje ovladatelnost auta.

bmw-i7-2023-13

Nové BMW řady 7 je už ve standardu vybaveno aktivním vzduchovým podvozkem. Ten obsahuje pro každé kolo zvlášť elektronicky řízené tlumiče reagující adaptivně nejen na stav povrchu silnice, ale i na to, jak řidič aktuálně jede. Přizpůsobují tomu prakticky v reálném čase svou kompresi i odskok. Vzduchový podvozek také umí měnit světlou výšku vozidla. Jednoduchým stiskem tlačítka ji lze o 20 mm zvýšit – například při jízdě mimo zpevněnou cestu. Při jízdě se naopak o 10 mm snižuje: automaticky při rychlostech nad 120 km/h (pro nižší odpor vzduchu a lepší stabilitu) nebo ve sportovním jízdním režimu.

Kolik toho ujede? Hodně! BMW udává dojezd až 600 kilometrů, já ujel na jedno nabití vždy něco mezi 450 a 500 kilometry. To je opravdu slušný dojezd a nebude vás nijak limitovat. Kapacita baterie je celkových 105,6 kWh, přičemž ta využitelná je 101,7 kWh. Nabíjet lze maximálním výkonem 195 kW, což znamená nabití z 10 % na 80 % (v ideálních podmínkách) za pouhých 34 minut. BMW i7 má pokročilejší teplotní management baterie, takže si vysokonapěťovou baterii umí v případě potřeby pro ideální rychlost nabíjení i předehřát. Využít lze i 11 kW wallbox, kdy nabití z prázdné do plné kapacity baterie zabere kolem deset a půl hodiny.

bmw-i7-2023-1

Nová sedmička se nemusí líbit každému, ale rozhodně se jedná o jedno z nejpokrokovějších aut současnosti, které vám nabídne nejmodernější technologie, prvotřídní zpracování a velmi podmanivý jízdní projev a luxus na palubě. A cena? V základu vychází BMW i7 na 3,5 milionu korun, testovaný kus se ale díky mnoha příplatkům vyšplhal na bezmála 5,2 milionu korun.

Plusy

– Elektrický pohon
– Dojezd
– Interiér a moderní výbava
– Kvalita zpracování
– Podvozek a jízdní vlastnosti

Mínusy

– Chce to osobního řidiče 🙂