Chcete se s rodinou vozit bez emisí, ale přitom pohodlně? Nabídka takových aut se neustále rozšiřuje. Elektromobily jsou však stále dražší než vozy se spalovacím motorem, proto je při výběru potřeba větší opatrnost. Německý autoklub ADAC proto prohledal trh a vybral modely, které podle něj splňují požadavky rodinného auta. Ale kterému z nich dát přednost?
Zatímco mezi klasickými rodinnými vozy se spalovacím motorem dominují kombíky, SUV a kompaktní „vany“ odvozené z menších dodávek, v elektrickém světě je situace jiná. Elektrických kombíků byste napočítali na prstech jedné ruky a opravdových elektrických dodávek je na trhu minimum. V praxi tedy můžete vybírat hlavně mezi rodinnými vany (osobními dodávkami) a SUV. Při rozhodování ale nejde jen o kilowatthodiny a kilowatty – podstatné jsou i běžné situace ze života. Je proto dobré si položit otázky typu: „Vejde se do kufru hokejová výstroj? Potřebuji tři dětské sedačky vedle sebe, nebo stačí jedna vzadu a jedna vepředu?“
Důležitou roli hraje i reálný dojezd. Výrobci sice udávají hodnoty podle normy WLTP, ty se však v praxi – například na dálnici při 120 až 130 km/h nebo v zimě – výrazně liší. ADAC na to výslovně upozorňuje a doporučuje používat kalkulačku dojezdu, kde si můžete nasimulovat vliv rychlosti i topení či klimatizace. Menší baterie může být ve městě naprosto v pořádku, ale na dlouhých prázdninových cestách se snadno stane důvodem k častým zastávkám u nabíječek – a také ke špatné náladě dětí. Neméně důležitý je rozpočet. Nové elektromobily bývají dražší než jejich spalovací protějšky a trh s ojetými elektrickými auty je zatím poměrně omezený.
Jak ADAC vybíral?
Aby se do přehledu dostaly skutečně jen rodinně použitelné elektromobily, stanovili experti z ADAC čtyři jasná kritéria. Každý model musel dosáhnout alespoň 70 % v hodnocení ochrany dětí podle crashtestů Euro NCAP a zároveň musel mít možnost deaktivace čelních i bočních airbagů, aby bylo možné bezpečně instalovat dětské sedačky. Dále bylo nutné, aby měl kufr objem minimálně 380 litrů – tedy dost místa alespoň pro jeden kočárek – a užitečné zatížení alespoň 400 kg, aby rodina nemusela dělat kompromisy v počtu cestujících a množství zavazadel.
Posledním kritériem byla cena. Do výběru se dostala pouze auta, která nepřekračují hranici 1 500 000 korun. V přehledu proto nenajdete prémiové modely jako BMW iX nebo Mercedes EQV – ty sice nabízejí hodně prostoru i dlouhý dojezd, ale cenově jsou mimo dosah běžných rodin. A i ten milion a půl představuje podle ADAC velkorysý limit, který je pro mnoho evropských domácností, natož českých, mimo možnosti. Co se týče dojezdu, požadoval ADAC minimálně 250 km podle WLTP. Takto nastavená pravidla zaručují, že v přehledu zůstala pouze auta, která dávají smysl nejen „na papíře“, ale i v reálném životě.
Kombi, van nebo SUV?
Nejvíce prostoru logicky nabídnou rodinné vany. Citroën e-Spacetourer a Peugeot e-Traveller měří téměř pět metrů a při dvou řadách sedadel uvezou až 1 624 litrů zavazadel. Aby ale dosáhly slušného dojezdu 351 km (WLTP), potřebují baterii o kapacitě 75 kWh. S tím jde ruku v ruce i cena přes 1 300 000 korun, což je pro mnoho rodin jednoduše příliš.
Cenově dostupnější alternativou je zcela nová Kia PV5, která startuje zhruba na 960 000 korun. Nabízí pět míst, délku 4,7 metru a kufr o objemu 1 320 litrů. Jenže i tady jsou kompromisy – výkon činí pouze 89 kW a dojezd je pouhých 288 km podle WLTP.
Pokud si vystačíte s menším kufrem a čtyřmi cestujícími, může být ideální volbou VW ID.3. Má kufr o objemu 385 litrů, kompaktní délku 4,26 metru (snadno zaparkujete), výkon 125 kW a aktuální základní cenu od 842 000 korun.
Nejdostupnější rodinnou volbou je v současnosti Citroën e-C3 Aircross ve verzi Standard Range You. Stojí od 671 000 korun, nabízí dostatek prostoru pro dva dospělé a dvě děti a přiměřeně velký kufr.
Pokud ale hledáte něco většího, poohlédněte se po SUV – například po Škodě Enyaq 60, která má dojezd 432 km a kufr o objemu 549 litrů. Dobrou kombinaci prostoru a dojezdu poskytují také VW ID.4 a ID.5, i když jejich ceny začínají nad hranicí milionu korun.
A co elektrická kombi?
Zajímavou novinkou mezi doporučenými modely jsou elektrické kombíky. Jmenovitě Opel Astra Sports Tourer Electric, Peugeot e-308 SW a VW ID.7 Tourer Pro. První dva mají skromnější dojezd, zatímco třetí se do cenového limitu vešel jen o 2000 korun. Na druhou stranu jde o rodinný elektromobil bez kompromisů.
Z přehledu je jasné, že „ideální“ rodinné elektroauto prostě neexistuje. Rozhodující jsou vaše priority – dáte přednost ceně, prostoru nebo reálnému dojezdu? V každém případě platí, že dnes se nejvíc připlácí právě za dojezd. Zatímco dříve se připlácelo hlavně za výkon, u elektromobilů stojí každých pár kilometrů navíc. Důvodem jsou drahé baterie.
Seznam rodinných elektromobilů do 55 000 eur podle ADAC
| Značka | Model | Kategorie | Přibližná cena (Kč) | Výkon (kW) | Dojezd (km) | Objem kufru (l) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Alfa Romeo | Junior Elettrica 156 | SUV | 999 000 | 115 | 410 | 400–1265 |
| Audi | Q4 40 e-tron | SUV | 1 167 000 | 150 | 412 | 520–1490 |
| Audi | Q4 Sportback 40 e-tron | SUV | 1 218 000 | 150 | 423 | 535–1460 |
| BMW | iX1 eDrive20 | SUV | 1 235 000 | 150 | 463 | 490–1495 |
| BMW | iX2 eDrive20 | SUV | 1 272 000 | 150 | 478 | 525–1400 |
| BYD | Atto 2 Active | SUV | 809 000 | 130 | 312 | 400–1340 |
| BYD | Seal Comfort | Sedan | 1 188 000 | 170 | 460 | 400 |
| BYD | Seal U Comfort | SUV | 1 087 000 | 160 | 420 | 552–1440 |
| BYD | Sealion 7 Comfort | SUV | 1 265 000 | 230 | 482 | 520 |
| Citroën | e-Berlingo M Max | kompaktní VAN | 1 001 000 | 100 | 343 | 775–1789 |
| Citroën | e-C3 Aircross Standard Range | SUV | 670 000 | 83 | 307 | 460–1600 |
| Citroën | e-C5 Aircross 210 Comfort Range | SUV | 1 078 000 | 157 | 520 | 565–1668 |
| Citroën | e-Spacetourer M (75 kWh) Plus | osobní dodávka | 1 321 000 | 100 | 351 | 1624–2700 |
| CUPRA | Born (60 kWh) | hatchback | 1 024 000 | 150 | 428 | 385–1267 |
| CUPRA | Tavascan Endurance | SUV | 1 349 000 | 210 | 553 | 540 |
| DS | 4 E-Tense Pallas | hatchback | 1 162 000 | 156 | 449 | 390–1190 |
| Ford | Capri Standard Range (52 kWh) Style | SUV | 1 074 000 | 125 | 393 | 572–1510 |
| Ford | Explorer EV Standard Range (52 kWh) Style | SUV | 1 009 000 | 125 | 378 | 450–1422 |
| Ford | Puma Gen-E | SUV | 933 000 | 124 | 376 | 523–1283 |
| Hyundai | IONIQ 5 (63 kWh) 2WD | SUV | 1 111 000 | 125 | 440 | 520–1580 |
| Hyundai | IONIQ 6 (53 kWh) 2WD | hatchback | 1 111 000 | 111 | 429 | 401 |
| Hyundai | Kona Electric (48,4 kWh) Select | SUV | 961 000 | 115 | 377 | 466–1300 |
| KGM | Torres EVX Core | SUV | 1 063 000 | 152 | 462 | 703–1662 |
| Kia | EV3 (58,3 kWh) Air | SUV | 910 000 | 150 | 436 | 460–1251 |
| Kia | EV4 (58,3 kWh) Air | hatchback | 951 000 | 150 | 440 | 435–1415 |
| Kia | EV4 Fastback (81,4 kWh) Earth | Sedan | 1 193 000 | 150 | 633 | 490 |
| Kia | EV6 (63 kWh) Air | SUV | 1 140 000 | 125 | 428 | 490–1290 |
| Kia | PV5 Passenger (51,5 kWh) Essential | osobní dodávka | 969 000 | 89 | 288 | 1320–2300 |
| Leapmotor | Style C10 BEV | SUV | 952 000 | 160 | 425 | 435–1410 |
| Mercedes-Benz | EQB 250+ Progressive | SUV | 1 354 000 | 140 | 535 | 495–1710 |
| Mercedes-Benz | EQT Standard 200 Advanced Plus | kompaktní VAN | 905 000 | 90 | 278 | 551–1979 |
| MINI | Countryman E Standard Range | SUV | 931 000 | 150 | 462 | 460–1450 |
| Nissan | Ariya (63 kWh) | SUV | 1 100 000 | 160 | 402 | 468–1350 |
| Nissan | Townstar EV Kombi L1 Acenta | kompaktní VAN | 924 000 | 90 | 281 | 775–2800 |
| Opel | Astra Electric Sports Tourer Edition | kombi | 1 000 000 | 115 | 413 | 516–1553 |
| Opel | Combo Electric Edition | kompaktní VAN | 977 000 | 100 | 345 | 597–2126 |
| Opel | Frontera Electric Edition | SUV | 733 000 | 83 | 305 | 460–1600 |
| Opel | Grandland Electric (73 kWh) Edition | SUV | 1 183 000 | 157 | 521 | 550–1645 |
| Peugeot | e-2008 156 Business | SUV | 1 052 000 | 115 | 406 | 434–1467 |
| Peugeot | e-3008 210 Allure | SUV | 1 233 000 | 157 | 524 | 520–1480 |
| Peugeot | e-308 SW 156 Style | kombi | 1 099 000 | 115 | 410 | 548–1483 |
| Peugeot | e-5008 210 Allure (5místný) | SUV | 1 296 000 | 157 | 502 | 994–2310 |
| Peugeot | e-Rifter L1 Allure | kompaktní VAN | 976 000 | 100 | 339 | 775–3000 |
| Peugeot | e-Traveller L2 (75 kWh) Active | osobní dodávka | 1 323 000 | 100 | 351 | 1624–2700 |
| Renault | Kangoo E-Tech Electric Equilibre Comfort Range | kompaktní VAN | 907 000 | 90 | 285 | 950–2500 |
| Renault | Mégane E-Tech Electric 220 Comfort Range Techno | SUV | 1 035 000 | 160 | 452 | 389–1332 |
| Renault | R4 E-Tech Electric 120 Urban Range (40 kWh) | SUV | 744 000 | 90 | 308 | 420–1405 |
| Renault | Scénic E-Tech Electric 170 Comfort Range Evolution | SUV | 1 022 000 | 125 | 420 | 545–1670 |
| Škoda | Elroq 50 | SUV | 858 000 | 125 | 377 | 470–1580 |
| Škoda | Enyaq 60 | SUV | 1 123 000 | 150 | 432 | 585–1710 |
| Škoda | Enyaq Coupé 60 | SUV | 1 185 000 | 150 | 441 | 570–1610 |
| Smart | #5 Profesional | SUV | 1 162 000 | 250 | 465 | 630–1530 |
| Subaru | Solterra Comfort | SUV | 1 265 000 | 160 | 466 | 452 |
| Tesla | Model Y | SUV | 1 140 000 | 220 | 500 | 822–2022 |
| Toyota | bZ4X Comfort | SUV | 1 085 000 | 150 | 513 | 452 |
| Toyota | Proace City Electric Verso L1 (50 kWh) Comfort | kompaktní VAN | 982 000 | 100 | 343 | 641–2126 |
| Volvo | EX40 Standard Single Motor Essential | SUV | 1 265 000 | 175 | 479 | 410–1286 |
| VW | ID.3 Pure | hatchback | 844 000 | 125 | 388 | 385–1267 |
| VW | ID.4 Pure | SUV | 1 020 000 | 125 | 364 | 543–1575 |
| VW | ID.5 Pure | SUV | 1 087 000 | 125 | 371 | 549–1561 |
| VW | ID.7 Pro | hatchback | 1 368 000 | 210 | 619 | 532–1586 |
| VW | ID.7 Tourer Pro | kombi | 1 391 000 | 210 | 606 | 605–1714 |
| VW | ID. Buzz Pure Freestyle | osobní dodávka | 1 265 000 | 125 | 331 | 1121–2205 |
| XPeng | G6 Long Range | SUV | 1 203 000 | 218 | 525 | 571–1374 |
| XPeng | P7 Long Range | Sedan | 1 255 000 | 203 | 576 | 440 |

