Konečně tu máme dobíjecí hybrid s pohonem všech kol a pořádným výkonem. Navíc Audi A6 přidává i řízení zadní nápravy. Překvapivě však chybí možnost nabíjení stejnosměrným proudem, takže na nabíječce je nutné strávit 2,5 hodiny. Zdá se, že Audi nechce, aby nový plug-in hybrid ubíral zákazníky čistě elektrickému modelu A6 e-tron.
Nový plug-in hybrid přináší více výkonu
Audi letos představilo nový sedan A6 i jeho kombi verzi A6 Avant. Na začátku dostaly benzínové a naftové motory s mild-hybridní technologií a úsporným pohonem všech kol quattro ultra. Až nyní však Ingolstadt ukázal své eso v podobě nového plug-in hybridu. Zdržení má logické vysvětlení – tento vůz posouvá plug-in technologii koncernu Volkswagen na novou úroveň, a to jak výkonem, tak technicky.
Zatímco současné plug-in hybridy, včetně těch od Škody a Volkswagenu, využívají motor 1.5 TSI se 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohánějí pouze přední kola, Audi šlo jinou cestou.
Silnější motor a vyšší výkon
Sedan i Avant s označením e-Hybrid quattro dostaly přeplňovaný čtyřválec o výkonu 185 kW, spojený s elektromotorem o výkonu 105 kW, který je integrován do 7stupňové dvouspojkové převodovky S tronic. Celkový výkon soustavy dosahuje atraktivních 220 kW, v silnější verzi dokonce až 270 kW. Točivý moment činí 450 nebo 500 Nm.
Zrychlení na stovku tak obě karosářské verze zvládnou za rovných 6, respektive 5,3 sekundy. Kapacita baterie se zvýšila na využitelných 20,7 kWh, což je o 45 % více než dříve. Překvapením je pouze fakt, že na rozdíl od plug-in hybridů Škody a Volkswagenu lze akumulátor nabíjet výhradně střídavým proudem o výkonu 11 kW. Nabíjení proto trvá 2,5 hodiny.
Proč chybí DC nabíjení?
Možná je to tím, že majitelé plug-in hybridů si auta většinou dobíjejí doma z wallboxu. Audi navíc zřejmě nechce, aby nový hybrid příliš konkuroval čistě elektrickému A6 e-tron. Na platformě PPE (Premium Platform Electric), vyvinuté společně s Porsche, by to přitom technicky problém nebyl. Audi nenabízí dokonce ani volitelnou palubní nabíječku s výkonem 22 kW.
Novou baterii tvoří 102 prizmatických článků umístěných v šesti vrstvách. Díky konstrukci „cell-to-pack“, kdy jsou články vlepeny přímo do obalu, se podařilo ušetřit místo. Nový akumulátor s rozměry 962 × 996 × 177 mm se tak vešel do zadní části vozu a kufr (404 litrů) přišel jen o 48 litrů. Čistě elektrický dojezd má dosahovat 106 km, přičemž v bezemisním režimu může vůz jet až 140 km/h.
Vylepšená rekuperace i pohon quattro
Samozřejmě nechybí ani hybridní režim, protože baterie si vždy uchovává určitou rezervu. Zlepšil se výkon rekuperace (88 kW), a to i v inteligentní podobě, kdy auto zpomaluje podle okolního provozu nebo dat z navigace. Nastavení je možné také manuálně pádly pod volantem, a to ve třech úrovních.
Velkou výhodou je spolupráce rekuperace s plně elektronickými brzdami iBRS. Audi tvrdí, že až 90 % všech zpomalení proběhne právě rekuperací. Novinkou je spojení plug-in hybridní soustavy s pohonem všech kol quattro ultra. Zadní kola jsou propojena s převodovkou klasickým kardanem, přičemž spojka odpojuje zadní náhon vždy, když není potřebný, a tím snižuje spotřebu.
Komfort, ticho a nové detaily
Pohon všech kol je standardem a kombinuje se s řízením zadních kol v úhlu pěti stupňů, což výrazně zmenšuje poloměr otáčení. Posádka si navíc užije více ticha – Audi snížilo hluk v kabině až o 30 %, aby přechody mezi elektrickým a spalovacím režimem byly prakticky nepostřehnutelné.
K tomu přispívají nová uložení motoru a převodovky, vylepšená těsnění dveří, akustická skla i pneumatiky s tlumiči hluku.
Spotřeba a dostupnost
Nové Audi A6 e-Hybrid quattro i Avant jsou již v nabídce také na Slovensku. Výrobce udává průměrnou spotřebu 2,3 až 2,5 litru benzinu na prvních 100 km. V hybridním režimu to samozřejmě bude více.