BMW iX3: první sériový zástupce éry Neue Klasse ujede přes 800 km a dobije se za 10 minut

Autor:

Foto: BMW. Zdroj: BMW

BMW zahajuje novou kapitolu své historie – poprvé uvádí do výroby model patřící do rodiny Neue Klasse. Tímto premiantem se stává čistě elektrické SUV iX3, které má podle značky znovu definovat radost z jízdy ve věku elektromobility.

Design zcela nové generace je nejen charakteristický a snadno rozpoznatelný, ale také jasně vyjadřuje technologický pokrok, jenž vůz představuje. Díky šesté generaci elektrického pohonu BMW eDrive zvládne iX3 na jedno nabití až 805 kilometrů dle WLTP a podporuje nabíjení výkonem až 400 kW. Tyto hodnoty nastavují nové standardy v efektivitě i praktickém dojezdu.

Technické základy stojí na nové elektronické architektuře, která využívá čtyři vysoce výkonné procesorové jednotky – BMW je označuje jako „supermozky“. Díky nim vůz reaguje rychleji, chytřeji a je připraven na další rozvoj softwarových funkcí. Inovativní systém regulace jízdní dynamiky Heart of Joy zvyšuje preciznost ovládání a spolu s nejnovějšími asistenčními systémy vytváří přirozenější propojení mezi řidičem a autem.

Digitální prostředí nové generace

Kabinu definuje BMW Panoramic iDrive, nový koncept obsluhy, který ještě více zdůrazňuje typickou orientaci na řidiče a přináší intuitivnější digitální zážitek. Díky tomu působí celý interiér moderněji a funkčněji než kdykoli předtím.

Významnou roli hraje i komplexní přístup k udržitelnosti. Ve srovnání s předchozí generací klesla uhlíková stopa vozu během celého životního cyklu o více než 30 %.

Výroba a tržní uvedení

Sériová produkce se rozbíhá v novém závodě BMW Group v maďarském Debrecínu. Od podzimu 2025 zde bude sjíždět z linek varianta BMW iX3 50 xDrive s výkonem 345 kW (469 k) a pohonem všech kol. Spotřeba činí 17,9–15,1 kWh/100 km, zatřídění CO₂ je v nejlepší třídě A a dojezd podle WLTP se pohybuje v rozmezí 678 až 805 km.

Následovat budou další elektrické verze, včetně základní varianty. Evropský trh se dočká novinky na jaře 2026, americký o pár měsíců později. Pro Čínu se bude model vyrábět v Shenyangu, přizpůsobený tamním zákazníkům, s dodávkami od léta 2026.

Skok o generaci vpřed

Podle samotného BMW se nejedná o běžnou modernizaci modelové řady – míra změn v designu i technice působí, jako by přeskočila celou generaci. Neue Klasse je proto považována za milník, který spojuje elektrifikaci, digitalizaci a principy cirkulární ekonomiky. Do roku 2027 se technologie této platformy objeví u více než 40 nových či inovovaných modelů značky.

Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG, to shrnuje: „Neue Klasse je největší projekt, který směřuje do budoucnosti značky. Téměř všechno je nové, a přesto je to více BMW než kdykoli dřív. Model iX3 je prvním sériovým zástupcem této éry.“

Nový designový jazyk: jednoduchý, ale sebevědomý

Změny v technologii určily i nový vzhled. iX3 uvádí zcela čerstvý designový směr, jenž se postupně rozšíří na další modely. Charakterizuje jej minimalismus, nadčasovost a jasná vizuální identita. Na tento styl si BMW zajistilo komplexní ochranu designu.

Rozměry vozu (4782 × 1895 × 1635 mm) odpovídají segmentu Sports Activity Vehicle a zdůrazňují praktický i životní stylový charakter. Proporce kombinují robustnost tradičních modelů BMW X s precizními liniemi a aerodynamickou účinností (cx = 0,24).

Přední část ozvláštňuje vzpřímená maska ve tvaru ledvinek, která je nově orientovaná vertikálně – odkaz na původní Neue Klasse ze 60. let. Světlometům dominuje nový světelný podpis, nahrazující chrom modernějšími světelnými efekty. Z boku působí karoserie monoliticky díky velkým hladkým plochám, narušeným jen několika ostrými liniemi.

Interiér: digitální komfort a prostor pro pět osob

Uvnitř najdeme čistý, moderní design s důrazem na digitální funkce. Platforma navržená výhradně pro elektromobilitu umožnila vytvořit velkorysý prostor pro pět cestujících. „Plovoucí“ přístrojová deska plynule navazuje na dveřní panely a společně vytváří obklopující atmosféru. Podsvětlené textilní obložení přispívá k příjemné náladě v kabině, zatímco velká okna a volitelná panoramatická střecha dodávají vzdušnost a světlo.

Nový systém Panoramic iDrive kombinuje displeje, světelné efekty, tvary i zvuk v jeden přizpůsobitelný celek. Hudební a zvukový doprovod obstarává kulisa BMW HypersonX navržená speciálně pro Neue Klasse.

Sedadla spojují komfort s lehce sportovním charakterem, volant i středová konzola dostaly nový vzhled a zadní sedadla tvoří jednolitou lavici.

Od začátku prodeje bude k dispozici také M sportovní paket či rozšířený M sportovní paket Pro, které dodají exteriéru dynamičtější vzhled. Kdo chce působivější příchod k vozu, může sáhnout po balíčku BMW Iconic Glow s unikátní světelnou a zvukovou choreografií.

Panoramic iDrive: nový standard ovládání

BMW iX3 je prvním sériovým vozem, v němž se nový systém Panoramic iDrive představuje v plné podobě. Základem je rovnováha mezi digitálními funkcemi a klasickými fyzickými tlačítky – ty zůstávají pro klíčové úkony jako stěrače, směrovky, hlasitost či parkovací brzda.

Panoramic iDrive stojí na čtyřech pilířích:

  • BMW Panoramic Vision promítá klíčové údaje přes celé čelní sklo.
  • Volitelný 3D Head-Up Displej přidává prostorové efekty.
  • Centrální displej je ergonomicky nakloněn k řidiči a nabízí widgety QuickSelect.
  • Nový multifunkční volant využívá podsvícená tlačítka s haptickou odezvou.

Celý systém běží na Operačním systému X, který je plně propojený s aplikací My BMW, nabízí rozsáhlé digitální funkce, podporuje aktualizace na dálku a umožňuje personalizaci pomocí BMW ID. Standardem je navigace BMW Maps i digitální klíč BMW Digital Key Plus.

Pro zábavu poslouží streamovací služby (např. YouTube, Disney+), hry AirConsole, hudební aplikace Spotify nebo videohovory přes Zoom.

Udržitelnost od začátku do konce

BMW přistoupilo k novému iX3 komplexně – od návrhu přes výrobu až po recyklaci. Celý koncept odpovídá filozofii „cradle-to-cradle“ a zaměřuje se na snížení emisí v každé fázi životního cyklu.

Ve srovnání s předchůdcem má iX3 50 xDrive při nájezdu 200 000 km o 34 % nižší uhlíkovou stopu. Oproti srovnatelnému spalovacímu vozu se jeho celkové emise vyrovnají již po 21 500 km (při evropském energetickém mixu), resp. po 17 500 km při nabíjení výhradně z obnovitelných zdrojů.

Zhruba třetina vozu je vyrobena ze sekundárních materiálů. Samotná výroba v Debrecínu probíhá bez fosilních paliv. Nová generace systému eDrive a EfficientDynamics zároveň zvyšuje účinnost používání vozu o dalších 20 %.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY